پاناسونیک اولین دوربین فیلمبرداری 8K مجهز به سنسور ارگانیک را تولید می‌کند

یک‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۴
مطالعه 5 دقیقه
دو شرکت پاناسونیک و فوجی فیلم ژاپن با همکاری یکدیگر در حال ساخت اولین دوربین فیلم‌برداری 8K دنیا با سنسور یا حسگر ارگانیک هستند.
تبلیغات

پاناسونیک به تازگی اعلام کرد که در حال ساخت اولین دوربین فیلم‌برداری 8K دنیا مجهز به سنسور ارگانیک با همکاری شرکت فوجی‌ فیلم است. این دوربین فیلم‌برداری 8K به عنوان اولین دوربین مجهز به حسگر ارگانیک تا اواخر سال ۲۰۱۹ ساخته و وارد بازارهای جهانی خواهد شد.

شاید این خبر برای آن دسته از افرادی که دوربین‌های MFT یا Micro Four Thirds system (سیستم مایکرو چهار سوم) دارند خبر خوبی باشد و بتوانند امید داشته باشند که روزی از این فناوری در دوربین خود استفاده کنند.

حسگر ارگانیک جدید در واقع همان حسگری است که  پاناسونیک در ماه فوریه گذشته (بهمن ماه) معرفی کرد. اعلام ساخت این حسگر پس از گذشت ۵ سال از آغاز همکاری با فوجی‌فیلم و هفت سال پس از ثبت این پتنت (حق امتیاز) رخ داده است. دوربین فیلم‌برداری AK-SHB810 پاناسونیک از این فناوری برای ضبط فیلم‌های 8K با وضوح 60 پیکسل و گلوبال شاتر بهره خواهد برد.

دوربین جدید پاناسونیک یک بخش اصلی خواهد داشت که از طریق کابل فیبر نوری به بخش پردازش خارجی (آف‌بورد) متصل می‌شود. با عرضه این محصول در اواخر سال آینده، می‌توان انتظار داشت که سال ۲۰۲۰ زمان اوج فیلم‌برداری با کیفیت 8K باشد؛ یعنی درست زمانی که توکیوی ژاپن میزبان بازی‌های المپیک است. علاوه بر این، پاناسونیک اعلام کرده است که این دوربین با پایه استاندارد PL mount عرضه خواهد شد.

در یک دوربین معمولی با حسگر CMOS، سیلیکون به عنوان یک واسطه حساس به نور عمل کرده و وظیفه ذخیره بار و بازخوانی یا تخلیه مدار را بر عهده دارد. بدین صورت که به پیکسل فرمان می‌دهد که نورگیری یا اکسپوژر را متوقف کند. بنابراین، رفتار شاتر توسط این نرخ بازخوانی تعیین می‌شود. در فیلم ارگانیک یا تراشه CMOS هر دو پردازنده مستقل از یکدیگر عمل می‌کنند. از همین رو، نوردهی می‌تواند برای تمام حسگر متوقف شود تا گلوبال شاتر همراه با بازخوانی در پس‌زمینه صورت گیرد. البته، گلوبال شاتر تنها زمانی عمل می‌کند که سرعت شاتر بالاتر از ۱/۱۲۰ باشد.

CMOS

برای اطلاع بیشتر، بهتر است این نکته را یادآور شویم که عمدتاً برای ثبت اطلاعات پیکسل‌ها روی حسگر در دوربین‌ها دو شیوه وجود دارد: گلوبال شاتر (Global Shutter) و رولینگ شاتر (Rolling Shutter). استفاده از گلوبال شاتر نه تنها افکت‌های نامتوازن رولینگ شاتر را ندارد، بلکه اطلاعات پردازش‌ شده هر پیکسل در یک زمان روی حسگر ثبت می‌شود، اما در رولینگ شاتر اطلاعات تک‌تک پیکسل‌ها از بالا به پایین به صورت مجزا ثبت خواهد شد.   

به همین علت، رولینگ شاتر برای عکاسی از رخدادهای ورزشی یا سوژه‌هایی که سریع حرکت می‌کنند مناسب نیست؛ مگر اینکه زمان نوردهی بیشتر باشد که در فیلم‌برداری معنا ندارد و تبعات اجتناب‌ناپذیری خواهد داشت. به همین دلیل، در چنین مواقعی استفاده از گلوبال شاتر ترجیح داده می‌شود.

طراحی حسگر در دوربین 8K پاناسونیک به گونه‌ای است که حساسیت متنوعی برای ثبت تصویر ایجاد می‌کند تا به طور مداوم افکت مجازی  ND Filter  یا فیلتر کاهنده نور را به شیوه‌های گوناگون ایجاد کند. پاناسونیک بدون ذکر جزییات و اعداد و ارقام خاص، اعلام کرده که این دوربین از داینامیک رنج گسترده‌ای پشتیبانی می‌کند حال آنکه جزئیاتی در این خصوص ارائه نشده است. در شکل زیر، افکت ND filter در حسگر پاناسونیک را مشاهده می‌کنید که به صورت الکترونیکی کنترل‌ می‌شود.

Panasonic 8K

همه این امکانات از جنبه‌های اساسی حسگر جدید Panasonic ریشه می‌گیرد: جدایی عملکرد نورگیری حسگر از فرایند بازخوانی و مدار آن.

در ضمن، این دوربین سبک‌وزن و جمع‌ و جور پاناسونیک می‌تواند با کیفیت 8K، 4K و HD فیلم‌برداری کند. به دلیل تنوع در کارایی فیلم‌های 8K و طراحی سبک بدنه می‌توان برای مصارف گوناگون تولید فیلم از آن بهره برد.

اکنون، بار دیگر نگاهی به امکانات اصلی این دوربین می‌اندازیم:

۱. داینامیک رنج بالا در رزولوشن 8K با قابلیت تشخیص شرایط کم نور و پرنور

حسگر جدید ارگانیک ساختار نورانی را با استفاده از یک فیلم نازک ارگانیک برای بخش تبدیل فوتوالکتریکی تشخیص می‌دهد. بخش شارژ بار الکتریکی در لایه پایینی واقع شده است که از وجود یک لایه‌ی فیلم نازک برای تبدیل فوتوالکتریک بهره می‌برد. هر کدام از این بخش‌ها به صورت کاملاً مستقل عمل می‌کنند و تبدیل فوتوالکتریک و انباشت بار به شیوه‌ای مؤثر با یکدیگر سازگاری دارند. ابتدا، در بخش تبدیل فوتوالکتریک فضای بخش دریافت نور بزرگ می‌شود تا واکنش مناسبی را به اختلاف کنتراست موجود نشان دهد. مثلاً، وقتی در استادیوم هستید، فیلم‌برداری با وضوح 8K حتی برای صحنه‌هایی نظیر نور شدید زمین بازی و سایه جایگاه تماشاچیان که تفاوت زیادی در روشنایی  دارند نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

Sensor

۲. جلوگیری از اعوجاج تصویر و نوردهی تمام پیکسل‌ها با گلوبال شاتر

با افزایش انباشت بار و بهره‌وری بازخوانی، امکان استفاده از گلوبال شاتر برای نوردهی همزمان به تمامی پیکسل‌ها میسر می‌شود. بنابراین، فیلم‌برداری دقیق و بدون هیچ اعوجاجی به راحتی انجام می‌شود (پدیده‌ای که در زمان تصویربرداری از سوژه‌های متحرک با سرعت بالا در رولینگ شاتر رخ می‌دهد). همچنین، از نوارهای فلش  نیز خبری نیست. (این پدیده در رولینگ شاتر هنگامی رخ می‌دهد که بین نور و سایه در بخش‌های بالا و پایین صفحه به دلیل شیوه نوردهی فلش اختلاف ایجاد می‌شود)

۳. آزادی عمل بیشتر در عکاسی با فیلتر کاهنده نور

حسگرهای ارگانیک می‌توانند با کنترل ولتاژی که به فیلم نازک ارگانیک وارد می‌شود، حساسیت را تحت کنترل درآورند. فیلتر الکترونیک کاهنده نور یا ND filter می‌تواند تنظیمات حساسیت را گام به گام دنبال کرده و آزادی عمل و راحتی در عکاسی را بیشتر کند.

سال گذشته، پاناسونیک محصولات 8K دیگری نظیر دوربین فیلم‌برداری 8K Super Hi-Vision مدل AJ – ZS 0580 را تولید کرده است و در سال 2020 نیز تصمیم دارد خط تولید سیستم‌های 4K و 8K خود را ادامه دهد تا فیلم‌برداری با کیفیت بالاتر را در اختیار مشتریان قرار دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات