برنامه چین برای ساخت یک ماه مصنوعی و ارسال آن به فضا

یک‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸
مطالعه 3 دقیقه
یک شرکت هوافضایی خصوصی در چین اعلام کرده است که می‌خواهد با فرستادن یک ماه مصنوعی به فضا، از هزینه‌های برق شهر بکاهد.
تبلیغات

اگر طرح بلندپروازانه‌ی یک شرکت هوافضایی خصوصی در چین عملی شود، خیابان‌های چنگدو در غرب چین به‌زودی می‌تواند در شب به‌جای چراغ‌های خیابانی به وسیله یک ماه مصنوعی روشن شود. به‌گفته‌ی وو چونفنگ، مدیر شرکت خصوصی چنگدو، این طرح برای صرفه‌جویی در هزینه‌های سنگین برق شهری انجام می‌گیرد.

این ماه مصنوعی، به‌جای استفاده از برق، نور خورشید را از آن سوی سیاره به شهر چنگدو در استان سیچوان در غرب چین منعکس می‌کند. جزئیات کمی درمورد این طرح منتشر شده است؛ اما به‌نظر می‌رسد که این ماه مصنوعی از پانل‌های ویژه‌ای با بازتابندگی بالا برای انعکاس نور خورشید بهره ببرد.

آقای چونفنگ می‌گوید، روشنایی که از این طریق به زمین می‌رسد، ۸ برابر بیش‌تر از ماه واقعی است. او می‌گوید که ماه مصنوعی امکان کنترل دقیق نور خورشید را فراهم کرده و در ناحیه‌ای به‌بزرگی ۱۰ تا ۸۰ کیلومتر بازتابیده می‌شود. با توجه به برخی نگرانی‌ها که از سوی فعالان محیط‌زیست مطرح شده، شرکت هوافضایی چنگدو اعلام کرده که این نور به‌اندازه‌ای قوی نخواهد بود که فعالیت‌ حیوانات شب‌زی را مختل کند یا حداقل این تاثیر از نورهای معمول شهری بیش‌تر نخواهد بود. ماه مصنوعی چینی‌ها قرار است در مدار پایین زمین و در ارتفاعی حدود ۵۰۰ کیلومتر از زمین قرار بگیرد. ایستگاه فضایی بین‌المللی در ارتفاع ۴۰۸ کیلومتری زمین قرار دارد و ماه واقعی هم در فاصله ۳۸۴٬۴۰۰ کیلومتری زمین قرار دارد.

به‌گفته چونفنگ و همکارانش، این طرح می‌تواند تبدیل به یک جاذبه‌ی گردشگری برای منطقه شود. علاوه بر این، احتمالا در صورت اجرا شدن این طرح، امکان مشاهده‌ی ماه مصنوعی به‌وسیله تلسکوپ هم وجود خواهد داشت. ظاهرا تکنولوژی لازم برای این طرح، قبلا آزمایش شده و احتمالا ماه مصنوعی تا اوایل سال ۲۰۲۲ به فضا فرستاده شود.

بر اساس گزارش روزنامه دولتی مردم در چین، این طرح از ایده‌ی یک هنرمند ناشناس فرانسوی الهام گرفته شده که می‌خواست یک گردنبند آینه‌ای را روی زمین نگه دارد تا نور خورشید را در شب‌های پاریس بازتاب دهد. اما اگر فکر می‌کنید این ایده بیشتر شبیه داستان‌های علمی تخیلی است، باید بگوییم اشتباه می‌کنید! مشابه این ایده به‌نوعی پیش از این در نروژ اجرا شده است. شهر ریوکان در نروژ که در یک دره واقع است، در بیش از نیمی از سال نور خورشید کافی دریافت نمی‌کند. از سال ۲۰۱۳ آینه‌های عظیمی روی کوه‌های مشرف به شهر نصب شدند که نور خورشیدی را روی شهر بازتاب می‌دهند که از پاییز تا بهار در سایه به سر می‌برد.

البته واضح است که قرار دادن چنین پانل‌های عظیمی در فضا، نیاز به تخصص فنی بسیار بالا و هزینه‌ی گزاف دارد، مگر اینکه این برنامه به‌اندازه‌ای مقرون به صرفه باشد که بتواند هزینه‌های اجرایی آن را جبران کند. تلاش‌های قبلی برای مهار نور خورشید از فضا و بازتاب آن به زمین به دلیل چالش‌های فنی و هزینه‌های بسیار بالا هیچگاه موفق نبودند. روسیه در دهه‌ی ۱۹۹۰ دست به چنین پروژه‌ای زد که با شکست مواجه شد. اما باید صبر کنیم و ببینیم که چونفنگ و همکارانش واقعا چطور می‌توانند از پس چالش‌های فنی چنین پروژه جاه‌طلبانه‌ای بربیایند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات