آیا قیمت ارزهای دیجیتال در دوران رکود مالی جهانی افزایش خواهد یافت

شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
به پیش‌بینی ۷۲ درصد از مؤسسات سرمایه‌گذاری، در صورت وقوع بحران مالی جهانی، ارزش ارزهای دیجیتال به‌شدت افزایش می‌یابد.
تبلیغات

یکی از مطالعات جدیدی که توسط موسسه‌ی تحقیقاتی Fundstrat Global Advisors صورت گرفته، نشان می‌دهد که ۷۲ درصد از سرمایه‌گذاران نهادی و سازمانی معتقدند در صورت وقوع یک رکود جهانی دیگر، قیمت ارزهای رمزنگاری افزایش خواهد یافت.

دلیل اصلی پیش‌بینی فوق، این است که سرمایه‌گذاری‌های غیردولتی و خرده‌فروشی معمولاً پناهگاه ایمن دنیای کسب‌وکار به شمار می‌روند، چراکه از بازارهای سنتی فاصله‌دارند.

نتایج مطالعات Fundstrat توسط یک نظرسنجی توییتری نیز تائید شد. این نظرسنجی با نتایجی مشابه نشان می‌داد که ۵۹ درصد از سرمایه‌گذاران انتظار دارند قیمت رمز ارزها در طول دوران رکود جهانی افزایش یابد.

کریپتوکارنسی‌ها یا ارزهای رمزنگاری‌شده، اساساً یک جنبش ضد سازمانی است که پس از رکود مالی جهانی ۲۰۰۸ آغاز شد. رکود مالی ۲۰۰۸، اعتماد مردم جهان را به سیستم بانک‌های سنتی و دولتی، کاهش داده بود. در این دوران فرد یا افرادی بانام مستعار ساتوشی ناکاموتو، بیت کوین را خلق کردند، با این هدف که به مردم اجازه دهند بانک‌های خودشان را داشته باشند.

اختلاف‌نظر در خصوص بهای رمز ارزها در دوران رکود

گرچه ماهیت رمز ارزها به یک جنبش تمرکززدا گره‌ خورده است، برخی از تحلیلگران با نتایج نظرسنجی‌های مذکور موافق نیستند. طبق استدلال این گروه، ازآنجاکه رمزارزها در گروه سرمایه‌گذاری‌های با ریسک بالا قرار دارند، موفقیت آن‌ها در دوره‌های دیگری تضمین می‌شود: زمانی که سرمایه‌گذاران برای ریسک کردن روی سرمایه خود، احساس راحتی بیشتری دارند.

ماتی گرینسپن، تحلیلگر ارشد بازار شرکت eToro، می‌گوید که سرمایه‌گذاران، باید در خصوص این موضوع که قیمت رمز ارزها چگونه باید در دوران رکود جهانی کنترل شود، به توافق برسند. او به وب‌سایت مارکت‌واچ گفت:

من فکر نمی‌کنم باینری دیدن این موضوع، کار درستی باشد. اگر به چند سال گذشته نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که هم‌بستگی منحصربه‌فردی بین دارایی‌های با ریسک بالا وجود دارد. قیمت آن‌ها زمانی بالا رفته که سرمایه‌گذاران حاضر به پذیرش ریسک بیشتری بوده‌اند.
Crypto Prices Would Rise in a Recession

گرینسپن، در مورد فرض «افزایش قیمت ارزهای دیجیتال به علت عدم مطلوبیت بازارهای سنتی» محتاط و محافظه‌کارانه صحبت می‌کند. به عقیده‌ی او، نتایج نظرسنجی‌های Fundstrat و توییتر، قابل‌درک هستند. او می‌گوید:

بااین‌وجود، من درک می‌کنم که چرا سرمایه‌گذاران چنین اعتقادی دارند. بیت کوین روی خاکستر بحرانی مالی جهانی ساخته شد تا جایگزینی برای پول نقد دولتی و بانکی فراهم کند. اگر کاتالیزوری وجود داشته باشد  که مردم را به سمت زیر سؤال بردن این مؤسسات (بانک‌ها و دولت‌ها) سوق دهد، بی‌تردید قیمت رمز ارزها افزایش می‌یابد.

اما نظرسنجی Fundstrat نتایج جالب دیگری را نیز به همراه داشت. ازجمله اینکه سرمایه‌گذاران معتقدند تصویب ارزهای دیجیتال در بانک‌های دولتی، یکی از عوامل مهم تأثیرگذار در بازار است و بازار به‌شدت با کاربرد XRP (ریپل، سومین ارز دیجیتال بزرگ که از  طرف بسیاری از بانک‌ها تصویب شده) مخالف است.

در نظرسنجی توییتر، تنها ۴۶ درصد از پاسخ‌دهندگان، XRP را در فهرست ارزهای محبوب خود قرار داده‌اند و ۳۱ درصد نیز آن را به‌عنوان ارزی توصیف کرده‌اند که حداقل ارزش را ایجاد می‌کند. هیچ ارز دیگری با چنین آماری مواجه نشده است. حتی ۲۸ درصد از مؤسسات XPR را ارزی بی‌معنی می‌دانند و هیچ موسسه‌ای هم آن را به‌عنوان توکن موردعلاقه‌ی خود ذکر نکرده است.

نظرسنجی Fundstrat بین ۳۰ سپتامبر و سوم اکتبر سال جاری برگزار شد و ۹۵۰۰ پاسخ را از سرمایه‌گذاران دریافت کرد. داده‌های مربوط به دیدگاه‌های سازمانی بازارهای ارزهای رمزنگاری، طی یک رویداد شام با حضور نمایندگان ۲۵ موسسه‌ی مالی بررسی شد. بااین‌حال مشخص نیست که کدام مؤسسات در این رویداد حضورداشته‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات