تورم ونزوئلا در آستانه رونمایی از ارز دیجیتال پترو به ۱.۴ میلیون درصد رسید

دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷
مطالعه 3 دقیقه
تورّم ونزوئلا در سال جاری میلادی رکوردهای زیادی را جابه‌جا کرده و برنامه‌ریزی برای معرفی ارز دیجیتال دولتی نیز این مشکل را حل نکرده است.
تبلیغات

صندوق بین‌المللی پول در آخرین بررسی‌های خود، تورّم ونزوئلا تا پایان سال ۲۰۱۸ را بیش از ۱.۳۷ میلیون درصد تخمین زد. تخمین تورّم این کشور در سال جاری چندین بار افزایش داشته و کارشناسان، مشکلات متعدد سیاست داخلی و خارجی را در آن دخیل می‌دانند. در این میان، دولت ونزوئلا خود را برای رونمایی رسمی از ارز رمزنگاری‌شده با نام پترو نیز آماده می‌کند که به عقیده‌ی اغلب کارشناسان این حوزه،‌ ارزش چندانی نخواهد داشت.

ونزوئلا در سال جاری در سرتیتر اخبار متعددی در سرتاسر جهان حضور داشته است. عمده‌ی این خبرها نیز به مشکلات اقتصادی و تلاش برای حل تورّم اختصاص داشته‌اند. سی‌ان‌ان در یک گزارش مفصل، دلایلی همچون هزینه‌های بالای چندساله در بخش رفاه، مدیریت غلط امکانات و خرابی‌های متعدد در کشور را برای این تورّم سرسام‌آور بیان کرده است.

این سومین بار است که صندوق بین‌المللی پول، تخمین خود از تورّم ونزوئلا را افزایش می‌دهد. تخمین در دی‌ماه ۹۶ (ژانویه‌ی ۲۰۱۸) برابر با ۱۳ هزار درصد بود و در تیرماه ۹۷ (جولای ۲۰۱۸) به یک میلیون درصد رسید. آخرین تخمین نیز این نرخ را به نزدیکی ۱.۴ میلیون درصد رساند. پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص ملی در این کشور نیز تا پایان سل ۲۰۱۸ کاهش ۱۸ درصدی داشته باشد. این خبر برای کشوری با چنین ذخایر نفتی عظیم، واقعا نگران‌کننده است.

مشکل دیگر اقتصاد ونزوئلا، افزایش شدید حداقل دستمزد در این کشور است. نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا از سال ۲۰۱۳ تا کنون، ۲۴ بار این حداقل را افزایش داده است که در نتیجه‌ی آن، بسیاری از کسب‌وکارها تعطیل شده‌اند.

ارز رمزنگاری شده پترو / petro

عرضه‌ی عمومی ارز دیجیتال پترو

مادورو با همراهی اعضای دولت خود ارز رمزنگاری شده‌ی Petro را به‌عنوان پیشنهادی برای حل چالش‌های اقتصادی مطرح کرده است. گفته شده که نفت ونزوئلا، دارایی پشتیبان این رمزارز خواهد بود. مادورو در ادامه‌ی توضیحات برای این ارز عنوان کرده که ارزی سنتی با پشتیبانی پترو نیز عرضه خواهد کرد. در نتیجه ارز جدید کشور، وابسته به پترو و پترو نیز وابسته به بشکه‌های نفت خواهد بود. نام این ارز جدید، بولیوار پادشاهی (Bolivar Soberano) خواهد بود.

مادورو در مورد ارز جدید گفته است:

من از شما اعتماد و پشتیبانی فراتر از ایده‌ها و جهت‌گیری‌های سیاسی درخواست می‌کنم. چون ونزوئلا به این تغییر نیاز دارد. دوران مافیا تمام شده است. ما چشم‌اندازی صحیح از آینده‌ی اقتصادی ونزوئلا داریم و مهم‌تر از همه، حتما به آن دست پیدا خواهیم کرد.

رئیس جمهور ونزوئلا، نیکولاس مادورو بیش از همه به پترو ایمان دارد

با تمام شک و شبهه‌های پیرامون پترو، مادورو عقیده‌ای محکم نسبت به آن دارد. او در ماه مرداد (آگوست) اعلام کرد که یک واحد محاسبه جدید بر اساس قیمت و ارزش پترو در کشور راه‌اندازی خواهد کرد. این واحد محاسبه به‌عنوان واحد دوم کشور شناخته می‌شود و البته، واحد اجباری در صنعت نفت و گاز ونزوئلا خواهد بود.

پترو / petro

از زمان معرفی، اشکالات زیادی به پترو وارد شده است و اکثر کارشناسان معتقدند این ارز و بشکه‌های نفت پشتیبان آن احتمالا وجود خارجی نیز ندارند. به‌علاوه هیچ فروشگاه یا شرکتی نیز این ارز را نمی‌پذیرد و تنها خریداران آن، افرادی ناشناس در فضای آنلاین هستند. به‌هرحال به نظر می‌رسد استفاده از این ارز پایین باشد. البته پس از عرضه‌‌ی عمومی پترو از ماه آبان (نوامبر) قطعا اعداد و ارقام تا حدودی تغییر خواهد کرد.

مادورو در ماه گذشته‌ی میلادی نیز اعلام کرد که پاداش حقوق کارکنان باید با پترو پرداخت شود. او گفته بود با این روش، تاثیر پول کسب‌شده توسط کارگران، بیشتر خواهد شد. به‌هرحال در همین زمان که دولت ونزوئلا در حال تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای پترو است، شهروندان این کشور با نرخ بالایی مهاجرت می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات