مصاحبه زومیت با مدیر تجربه محصول سونی؛ از پرچمدار جدید تا دلایل عدم استفاده از نمایشگر بدون حاشیه

پنج‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
در حاشیه‌ی نمایشگاه ایفا ۲۰۱۷ که سونی در آن از پرچم‌دار جدید خود با نام اکسپریا ایکس زد وان رونمایی کرد، فرصت مصاحبه با چیزا ایاما را پیدا کردیم.
تبلیغات

چیزا ایاما، مدیر بخش تجربه‌ی محصول سونی موبایل است. وی که از مدیران بخش بازاریابی جهانی سونی موبایل محسوب می‌شود، وظیفه‌ی بازاریابی گوشی‌های هوشمند سونی شامل پرچم‌داران سری XZ مخصوصا در زمینه‌ی طراحی و نرم‌افزار را بر عهده دارد. در ادامه، گفتگوی اختصاصی زومیت با چیزا ایاما را که در حاشیه‌ی نمایشگاه ایفا ۲۰۱۶ انجام شد، مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری درباره‌ی پرچم‌دار جدید این شرکت، اکسپریا ایکس زد وان و همچنین دلایل سونی برای استفاده نکردن از نمایشگر بدون حاشیه به دست آورید. 

سونی در ایفا امسال، پرچم‌دار جدید خود را با نام اکسپریا ایکس زد وان رونمایی کرد. چه چیز این گوشی را از رقبای خود متمایز می‌کند؟

مهم‌ترین وجه تمایز پرچم‌دار ما دوربین Motion Eye است که با آن می‌توانید ویدیوهای سوپر اسلوموشن با نرخ ۹۶۰ فریم در ثانیه بگیرید. این قابلیتی است که در دوربین‌های فوق‌العاده حرفه‌ای وجود دارد. دوربین‌ گوشی‌های رقبا با نرخ ۳۰ یا ۱۲۰ فریم در ثانیه فیلم‌برداری می‌کنند که خروجی حرکت آهسته‌ی آن‌ها جذاب است؛ اما وقتی ویدیو گرفته‌شده با اکسپریا ایکس زد وان را در کنار آن‌ها قرار دهید، متوجه‌ خارق‌العاده بودن فناوری موشن‌آی می‌شوید. در زندگی روزمره وقتی از حرکات کودک یا حیوان خانگی خود فیلم سوپر اسلوموشن می‌گیرید، متوجه‌ جزئیاتی که تا پیش از این با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نبودند، خواهید شد و به اهمیت موشن‌آی پی خواهید برد.

مورد دیگری درباره‌ی دوربین وجود دارد که بخواهید به آن اشاره کنید؟

در اکسپریا ایکس زد وان علاوه بر موشن‌آی، قابلیت ضبط پیش‌بینی‌شده (Predictive Capture) که پیش‌تر در ایکس زد پریمیوم رونمایی شده بود نیز وجود دارد. به کمک این قابلیت در زمانی که در حال آماده‌سازی دوربین برای عکاسی از سوژه هستید، تصاویر، ضبط و بافر می‌شوند تا اگر دیر دکمه‌ی شاتر را فشار دادید، سوژه‌ یا صحنه‌ی مورد نظر خود را از دست ندهید. حالا این قابلیت در ایکس زد وان و ایکس زد وان کامپکت نیز وجود دارد.

ما همیشه بر کیفیت عکاسی تمرکز داریم؛ اما در کنار آن تلاش می‌کنیم قابلیت‌هایی در اختیار کاربران قرار دهیم تا لحظه‌ها‌ی مهم خود را از دست ندهند یا جزئیاتی را که با چشم نمی‌توان دید، ضبط کنند. این‌ها قابلیت‌هایی هستند که صرفا در گوشی‌های سونی می‌توانید تجربه کنید و در هیچ‌ موبایل دیگری وجود ندارند.

سونی روی قابلیت 3D Creator  تمرکز زیادی کرد؛ این قابلیت چقدر می‌تواند کاربردی باشد؟

قابلیت 3D Creator در قالب یک اپلیکیشن به‌صورت پیش‌فرض روی گوشی‌های XZ1 و XZ1 Compact نصب شده است. به کمک این اپلیکیشن می‌تواند از چهره‌ی شخص مورد نظر خود یک نمونه‌ی سه‌بعدی تهیه کنید و سپس چهره‌ی سه‌بعدی ساخته‌شده را در لباس‌ها و اشکال مختلف قرار دهید یا به استیکر سه‌بعدی تبدیل کنید و سپس آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. سرعت و کیفیت اسکن در این قابلیت خارق‌العاده است. علاوه بر چهره‌ی افراد می‌توانید از اشیاء مختلف مانند کیک تولد نیز مدل سه‌بعدی تهیه کنید.

چیزا ایاما

روی میز طرح سه‌بعدی چاپ‌شده‌ی شما دیده می‌شود. آیا امکان چاپ طرح سه‌بعدی ساخته‌شده توسط 3D Creator نیز وجود دارد؟

بله، به‌راحتی می‌توانید طرح سه‌بعدی ساخته‌شده را در فرمت OBJ خروجی بگیرید و به چاپگر سه‌بعدی ارسال کنید. به‌عنوان نمونه، این طرح چاپ‌شده‌ی من است که با یک پرینتر سه‌بعدی معمولی گرفته‌ شده و حتی می‌توانید با کیفیت بالاتری این طرح را چاپ کنید.

به نظر می‌رسد 3D Creator پتانسیل زیادی در حوزه‌ی بازی‌های ویدیویی داشته باشد. آیا برنامه‌ای برای استفاده از این فناوری در بازی‌های موبایل یا پلتفرم پلی‌استیشن ۴ دارید؟

مهم‌ترین بحث در این باره، آن است که این فناوری کاملا جدید محسوب می‌شود و ما می‌دانیم که این تازه شروع کار است. ما درباره‌ی گسترش استفاده از این فناوری در شاخه‌های مختلف کاملا باز هستیم. ما به‌زودی اطلاعات کامل این فناوری را در اختیار تولیدکنندگان و شرکت‌های دیگر قرار می‌دهیم تا از آن در سرویس‌های مختلف استفاده کنند. در شرایط فعلی ما از فناوری واقعیت افزوده پشتیبانی می‌کنیم و به‌عنوان مثال در اپلیکیشن 3D Creator می‌توانید ترکیبی از چهره‌ی سه‌بعدی خود را با دنیای مجازی ترکیب کنید.

آیا سونی برنامه‌ای برای عرضه‌ی 3D Creator برای دیگر موبایل‌های اندرویدی دارد؟

در حال حاضر برنامه‌ای برای این کار نداریم و اپلیکیشن به‌صورت اختصاصی روی گوشی‌های سری XZ1 ارائه می‌شود و البته برای استفاده از این قابلیت نیاز به سخت‌افزار سازگار خواهید داشت؛ مانند دوربین قدرتمند که امکان اجرای 3D Creator را فراهم کند.

چیزا ایاما

این نرم‌افزار برای گوشی‌های قدیمی سونی نیز ارائه می‌شود؟ مانند اکسپریا ایکس زد پریمیوم؟

بله این اپلیکیشن بخشی از به‌روزرسانی سونی در اندروید O خواهد بود و زمانی که XZ Premium به نسخه‌ی جدید اندروید به‌روز شود، اپلیکیشن 3D Creator به آن اضافه می‌شود. علاوه بر این، قابلیت Catch the smile نیز به اکسپریا ایکس زد پریمیوم اضافه می‌شود.

درباره اکسپریا ایکس زد چطور؟ آیا این گوشی نیز 3D Creator را دریافت می‌کند؟

متأسفانه به دلیل اینکه سخت‌افزار سازگار با این قابلیت در XZ وجود ندارد، این قابلیت به XZ نمی‌آید. برای استفاده از 3D Creator نیاز به دوربین Motion Eye است.

درباره‌ی به‌روزرسانی ایکس زد پریمیوم به اندروید O اشاره کردید. دیگر اعضاء خانواده‌ی اکسپریا به این نسخه از اندروید به‌روزرسانی خواهند شد؟ چه زمانی؟

گوشی‌های Xperia X ،Xperia X Performance ،Xperia XZ ،Xperia X Compact ،Xperia XZ Premium ،Xperia XZs ،Xperia XA1 ،Xperia XA1 Ultra ،Xperia Touch Xperia XA1 Plus Xperia XZ1 و Xperia XZ1 Compact به اندروید ۸ یا Oreo به‌روزرسانی می‌شوند، اما زمان دقیق برای این به‌روزرسانی مشخص نشده است.

چیزا ایاما

تولیدکنندگان گوشی‌های موبایل به استفاده از صفحه‌نمایش‌های با حاشیه‌ی بسیار باریک روی آورده‌اند، اما سونی در این مسیر قرار نگرفته‌ است. نظر شما درباره‌ی این تغییر در بازار چیست؟

ما به طراحی منحصربه‌فرد خود اطمینان داریم و باور داریم که نسبت تصویر ۱۶ به ۹ بهترین نسبت تصویر برای گوشی‌های موبایل است. از طرفی ما برای استفاده از این طراحی دلیل قانع‌کننده‌ای داریم؛ چرا که ما از دوربین موشن‌آی در گوشی خود استفاده کرده‌ایم که اندازه‌ی پیکسل‌ها در آن بزرگ‌تر شده است تا کیفیت تصویر بهبود یابد. از طرفی دوربین جلوی ۱۶ مگاپیکسلی نیز ابعاد بزرگی دارد؛ چرا که کیفیت تصویربرداری برای ما اهمیت زیادی دارد و این موارد باعث می‌شوند که حاشیه‌ی بالا ایجاد شود. همچنین در قسمت پایین و بالای دستگاه، ما اسپیکرهای بزرگ و باکیفیتی را جای داده‌ایم. به این ترتیب ما دوربین باکیفیت، اسپیکرهای قدرتمند و نسبت تصویر ۱۶ به ۹ را ترجیح می‌دهیم.

سونی موبایل تمرکز زیادی روی ابزارهای هوشمند مانند اکسپریا تاچ کرد. اوضاع این ابزارها چطور است؟

اکسپریا تاچ وارد بازار شده و این محصول در ژاپن مورد استقبال خوب کاربران قرار گرفته است. استراتژی کلی ما در ابزارهای هوشمند، درگیر کردن کاربران به روش‌های جدید ارتباطی برای ارتباط با دیگران و اشیاء است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات