نسل جدید واحد پردازش بصری اینتل با نام Myriad X معرفی شد

چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
اینتل از نسل جدید واحد پردازش بصری خود برای استفاده در یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی رونمایی کرد. نسل جدید با مصرف انرژی یکسان می‎تواند تا 10 برابر قدرت پردازشی بیشتری نسبت به نسل قبلی ارائه دهد.
تبلیغات

شرکت مُویدیوس (Movidius) که از زیر شاخه‎های اینتل به شمار می‎رود نسل جدید واحد پردازش بصری (VPU) خود را معرفی کرد. این محصول میریاد X نام دارد و نوعی واحد مجتمع پردازشی با مصرف انرژی پایین محسوب می‎شود که بیشتر در یادگیری ماشینی و سیستم‎های مبتنی بر هوش مصنوعی با ویژگی‎های بصری مانند پهپادها، دوربین‎های هوشمند و هدست‎های واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده کاربرد دارد.

در ماه گذشته نیز شاهد معرفی واحد پردازش عصبی قابل حمل مویدیوس بودیم که از نسل قبلی پردازشگرهای بصری این شرکت یعنی میریاد 2 بهره می‎گرفت. این نسل در سال 2014 برای اولین بار معرفی شد و طبق گفته شرکت سازنده میریاد X می‎تواند تا 10 برابر عملکرد بهتری نسبت به نسل قبلی در شبکه‎های عصبی عمیق (DNN) از خود نشان بدهد. البته هر دو محصول این خانواده در کنار یک دیگر به فعالیت ادامه خواهند داد و سری جدید در حال حاضر جایگزین نسخه‎های پیشین خود نخواهد شد.

در درون میریاد X شاهد استفاده از موتور پردازشی عصبی مویدیوس هستیم که نوعی شتاب‎دهنده شبکه‎های عصبی عمیق به شمار می‎رود. این واحد پردازش بصری می‎توانست در نسل قبل بیش از یک تریلیون عملیات را در ثانیه انجام دهد در حالی که از نظر تئوری در نسل جدید توان آن به بیش از 4 تریلیون عملیات در ثانیه نیز می‎رسد. نسبت به نسل قبل شاهد اضافه شدن چهار پردازنده برداری 128 بیت با پشتیبانی از زبان C هستیم. هم‎چنین حافظه قرار گرفته بر روی چیپ به 2.5 مگابایت افزایش پیدا کرده است. ویژگی‎های تصویری-بصری نیز در این نسل بهبود یافته است. این واحد پردازشی از حافظه نوع LPDDDR4 نیز پشتیبانی خواهد کرد.

ویژگی جدید دیگر در میریاد X پشتیبانی از رزولوشن 4K در فرکانس‎های 30 هرتز و 60 هرتز است. هم‎چنین قابلیت استفاده از پورت‎های USB 3.1 و PCIe 3.0 نیز به این نسل افزوده شده است که قبلا شاهد استفاده از آن‎ها در خانواده میریاد نبودیم. تمامی این بهبودها در شرایطی صورت گرفته است که مصرف انرژی نسخه جدید کمتر از 2 وات خواهد بود. علت اصلی برتری میریاد X استفاده از معماری 16 نانومتری فین‎فت در این محصول به شمار می‎رود. از این طریق اینتل توانسته است در ابعادی مشابه با گذشته واحد‎های پردازشی بیشتر به همراه حافظه بهبود یافته قرار دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات