مارک زاکربرگ: نفرت در جامعه ما از کجا سرچشمه می‌گیرد

جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
در جدیدترین واکنش به حوادث شارلوتسویل، مارک زاکربرگ مدیرعامل کمپانی فیسبوک، از طریق یک پست فیسبوکی به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت.
تبلیغات

پس از حوادث ناگوار و خشونت‌بار شارلوتسویل در روز شنبه که منجر به کشته شدن سه تن و مجروح شدن ۱۹ تن شد، جامعه‌ی آمریکا از این اقدامات گروه‌های نژادپرست در شوک و بهت فرو رفت. به دنبال این موضوع، شرکت‌های فناوری هر یک به‌نوبه‌ی خود تلاش کردند تا فعالیت‌ این گرو‌ه‌های طرفدار برتری نژادی را در فضای مجازی مسدود کنند. در این میان، کمپانی فیسبوک تمام لینک‌های مرتبط به دیلی‌استورمر، وب‌سایت معروف طرفداران نژادپرستی را از شبکه‌ی اجتماعی‌اش حذف کرد.

مارک زاکربرگ، روز چهارشنبه، در این باره گفت:

ما همیشه تمام پست‌هایی را که به تبلیغ و حمایت از اعمال مجرمانه، نفرت‌انگیز یا تروریستی پرداخته‌اند - شامل آنچه اخیرا در شارلوتسویل اتفاق افتاد - حذف کرده‌ایم. در صورت بالا گرفتن مجدد فعالیت این افراد، ما نیز به‌دقت وضعیت آن‌ها زیر نظر می‌گیریم و هرگونه تهدید به آسیب فیزیکی را حذف خواهیم کرد.

زاکربرگ همچنین دیدگاه‌های خود را در رابطه با این حوادث شرح داد:

من می‌دانم که بسیاری از ما، این سؤال را از خود پرسیده‌ایم که این نفرت از کجا سرچشمه می‌گیرد. به‌عنوان یک یهودی، بارها از این موضوع در زندگی خود شگفت‌زده شده‌ام. این فضاحتی است که هنوز هم باید در مورد آن صحبت کنیم و بگوییم که نئونازی و طرفداری از برتری نژاد سفید، عقایدی اشتباه هستند. زیرا به نظر می‌رسد که این حقیقت برای همگان آشکار نیست.

از زمان پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر سال گذشته، مردم در حال پرسیدن این سؤال هستند که نقش فیسبوک در سیاست و سهم این شبکه‌ی اجتماعی در ایجاد فضای ایدئولوژیک و قطبی کردن جامعه‌ی آمریکا چه بوده است.

به نظر می‌رسد که زاکربرگ نیز این انتقاد را پذیرفته است و اقدامات اخیر وی در سفر به سراسر آمریکا و ملاقات با طرفداران جریان‌های سیاسی مختلف، نشان‌دهنده‌ی همین مسئله است.

متن کامل پست اخیر مدیرعامل فیسبوک را می‌توانید در زیر مشاهده کنید:

ما با نفرت از یکدیگر به دنیا نمی‌آییم. ما با چنین عقاید افراطی به دنیا نمی‌آییم. ما شاید قادر به حل تمام مشکلات نباشیم؛ اما همه‌ در قبال کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم مسئول هستیم. من باور دارم که ما می‌توانیم در مورد آن بخش از فرهنگمان که ترویج‌دهنده‌ی نفرت از دیگران است کاری کنیم.این مهم است که فیسبوک به مکانی تبدیل شده که افراد با دیدگاه‌های مختلف، می‌توانند افکار خود را در آن به اشتراک بگذارند. بحث و گفتگو یکی از نشانه‌های جامعه‌ی سالم است. اما هنگامی که شخصی تلاش می‌کند تا دیگران را ساکت کند یا کسی را به خاطر هویت و عقایدش تهدید کند، باعث آسیب به همه‌ی ما می‌شود و این به هیچ‌ وجه قابل قبول نیست.در جامعه‌ی ما هیچ جایی برای نفرت وجود ندارد. به همین دلیل، ما همیشه تمام پست‌هایی را که به تبلیغ و حمایت از اعمال مجرمانه، نفرت‌انگیز یا تروریستی پرداخته‌اند - شامل آنچه اخیرا در شارلوتسویل اتفاق افتاد - حذف کرده‌ایم. در صورت بالا گرفتن مجدد فعالیت این افراد، ما نیز به‌دقت وضعیت آن‌‌ها را زیر نظر می‌گیریم و هرگونه تهدید به آسیب فیزیکی را حذف خواهیم کرد. شاید همیشه موفق به انجام این کار نشویم، اما من به شما تعهد می‌دهم که به تلاش خود برای تبدیل فیسبوک به مکانی امن برای تک‌تک افراد ادامه خواهیم داد.روزهای اخیر، دوران سختی برای همه‌ی ما بود. من می‌دانم که بسیاری از ما، این سؤال را از خود پرسیده‌ایم که این نفرت از کجا سرچشمه می‌گیرد. به‌عنوان یک یهودی، بارها از این موضوع در زندگی خود شگفت‌زده شده‌ام. این فضاحتی است که هنوز هم باید در مورد آن صحبت کنیم و بگوییم که نئونازی و طرفداری از برتری نژاد سفید، عقایدی اشتباه هستند. زیرا به نظر می‌رسد که این حقیقت برای همگان آشکار نیست. من در فکر تمام قربانیان نفرت در سراسر جهان و همه‌ی کسانی که روزانه در مقابل آن می‌ایستند هستم.همیشه کم و بیش در دنیا شرارت وجود دارد و شاید ما نتوانیم برای مقابله با آن اقدامی کنیم. اما قطب‌گرایی بیش از حدی در فرهنگ ما وجود دارد و ما می‌توانیم برای رفع آن تلاش کنیم. در گفتمان عمومیِ ما به قدر کافی تعادل، تفاهم و درک متقابل وجود ندارد و من معتقد هستم که برای رفع آن می‌توانیم چاره‌اندیشی کنیم. ما باید افراد را به یکدیگر نزدیک کنیم و من مطمئن هستم که می‌توانیم در این راه موفق شویم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات