ساخت تراشه‌ای به اندازه‌ سکه‌ برای ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده

دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
محققان دانشگاه ایالت اوهایو، تراشه‌ای به اندازه‌ی یک سکه‌ی کوچک ساخته‌اند که می‌تواند بافت‌های آسیب‌دیده‌ی بدن را به‌طور کامل ترمیم کند.
تبلیغات

تراشه‌ی جدید که انقلابی در صنعت پزشکی محسوب می‌شود، می‌تواند در مدت چند ثانیه، شروع به ترمیم اعضای آسیب‌دیده کند. این فناوری که نانو تراآلودگی بافت (Tissue Nano-Transfection) یا TNT نام دارد، از تراشه‌ای به اندازه‌ی یک سکه‌ی کوچک استفاده می‌کند که با تزریق رمز ژنتیکی به سلول‌های پوست، ماهیت آن‌ها را تغییر می‌دهد.

در آزمایش‌های اولیه در یک موش که پای آن به شدت صدمه دیده بود، محققان توانستند سلول‌های پوست را به سلول‌های عروقی تبدیل کنند. در مدت یک هفته، رگ‌های خونی فعال به‌وجود آمد و در دو هفته، پای موش به‌طور کامل ترمیم شد. این مورد توانست موشی را که سکته کرده بود درمان کند؛ یعنی این فناوری می‌تواند علاوه بر بافت‌ها، برای بازسازی اعضای بدن و سلول‌های عصبی هم به‌ کار برده شود. این اولین باری است که رمز ژنتیکی در سلول‌های زنده‌ی بدن، تغییر پیدا می‌کند.

Tissue Nanotransfection

تراشه‌ی این فناوری، تنها ۱۰۰ گرم وزن و طول عمر بالایی دارد و می‌تواند بدون هیچ عوارضی در بدن قرار گیرد. رمز ژنتیکی به‌وسیله‌ی یک جریان برق ضعیف که توسط بیمار احساس نمی‌شود، تغییر می‌کند. به‌علاوه قرار دادن این تراشه در بدن بیمار، نیازی به آزمایشگاه یا بیمارستان ندارد؛ این موضوع در موارد اورژانسی مثل تصادف خودرو یا سربازهای زخمی در جنگ که زمان، شاخص مهمی محسوب می‌شود، کاربرد زیادی خواهد داشت.

این فناوری هنوز مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا را دریافت نکرده است؛ ولی محققان امیدوارند که بتوانند در یک سال آینده، آن را روی بدن انسان آزمایش کنند.

نظر شما در مورد این فناوری چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات