نگاهی به روش‌های هویت سنجی گلکسی اس 8؛ حسگر عنبیه و تشخیص چهره

پنج‌شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
گلکسی اس ۸ سامسونگ علاوه بر روش‌های متداول تشخیص هویت، گزینه‌های جدیدی نظیر سنسور تشخیص عنبیه و شناسایی چهره نیز اضافه کرده است که در ادامه نگاهی به آن‌ها خواهیم داشت.
تبلیغات

گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس سامسونگ که در جریان رویدادی اختصاصی در تعطیلات سال ۹۶ شمسی رونمایی شدند، از ویژگی‌های جدیدی برای هویت سنجی کاربران بهره می‌برند. سامسونگ علاوه بر اینکه روش‌های قدیمی و متداولی چون وارد کردن پین، رمز عبور، الگوی مخصوص اندروید و سنسور اثر انگشت را با گلکسی اس ۸ در اختیار کاربران قرار می‌دهد، دو امکان جدید نیز برای هویت سنجی به نسل جدید پرچم‌داران سال ۲۰۱۷ خود اضافه کرده است.

وجود حسگر عنبیه باعث شده است کاربران بتوانند با بهره‌گیری از این سنسور و الگوی منحصربه‌فرد عنبیه‌ی چشم، اقدام به عبور از مرحله‌ی امنیتی گوشی کنند و بدون نیاز به وارد کردن اطلاعات یا قرار دادن انگشت روی محلی خاص، به‌راحتی از گوشی هوشمند خود استفاده کنند. اما این تنها روش جدید اضافه‌شده نیست؛ چرا که باید به قابلیت تشخیص چهره‌ی کاربر نیز اشاره کرد. هرچند تشخیص چهره در دنیای فناوری یک قابلیت قدیمی به‌حساب می‌آید؛ اما به‌صورت محدود در گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار گرفته است.

سامسونگ گلکسی اس 8 / SAMSUNG GALAXY S8
مقاله‌های مرتبط:

    گوگل در سال ۲۰۱۱ پشتیبانی از قابلیت تشخیص چهره را در شماری از گوشی‌های هوشمند سری نکسوس نظیر گلکسی نکسوس و شمار دیگری از گوشی‌ها اضافه کرد؛ اما به دلیل عملکرد ضعیفی که این قابلیت به‌نمایش گذاشت، دیگر شاهد استفاده از آن‌ها نبودیم.

    دلایل متعددی باعث شدند استفاده از قابلیت تشخیص چهره در گوشی‌های هوشمند به دست فراموشی سپرده شود؛ اما می‌توان از بین آن‌ها دو گزینه را اصلی‌ترین دلایل استقبال نشدن از قابلیت یادشده دانست: با وجود اینکه از سال‌های گذشته همواره اغلب گوشی‌ها از وجود دوربین سلفی بهره می‌برند؛ اما ضعف سنسور مورد استفاده در دوربین سلفی باعث شده بود این دوربین در همه‌ی شرایط عملکرد خوبی از خود نشان ندهد و در نتیجه نتواند آنچنان که باید خوب عمل کند.

    دلیل دوم را باید ظهور فناوری‌هایی همچون استفاده از سنسور اثر انگشت دانست که تقریبا سایر روش‌های هویت سنجی را برای یک تا دو سال به حاشیه راند. امروزه تقریبا در هیچ‌کدام از گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار، محدودیت کیفیت پایین دوربین سلفی وجود ندارد و کمپانی‌ها نیز به دنبال ایجاد روش‌های جدیدی برای باز کردن قفل گوشی‌ها هستند، از این‌رو شناسایی چهره دوباره وارد گوشی‌هایی نظیر گلکسی اس ۸ شده است.

    سرعت سنسور عنبیه گلکسی اس ۸ در مقایسه با گلکسی نوت ۷ بسیار بهتر شده است

    سامسونگ سنسور عنبیه را برای نخستین بار به همراه فبلت گلکسی نوت ۷ معرفی کرد. وجود سنسور تشخیص عنبیه، روش جدیدی در اختیار کاربران قرار می‌داد تا با استفاده از آن، اقدام به رمزگشایی گوشی خود کنند، با این حال متأسفانه گلکسی نوت ۷ به محصولی نافرجام بدل شد و کره‌ای‌‌ها به دنبال مشکلات به وجود آمده، تولید آن را متوقف کردند. سامسونگ یک بار دیگر، سنسور عنبیه را با گلکسی اس ۸، پرچم‌دار سال ۲۰۱۷ خود در اختیار کاربران قرار داد؛ البته سنسور یادشده با نمونه‌ی به‌کاررفته در گلکسی نوت ۷ یکسان نیست و عملکرد آن بهبود قابل توجهی نسبت به گذشته داشته است.

    سامسونگ گلکسی اس 8 / SAMSUNG GALAXY S8
    مقاله‌های مرتبط:

      اگرچه عملکرد سنسور عنبیه‌ی به‌کاررفته در گلکسی نوت ۷ گاهی اوقات با تأخیرهای آزاردهنده‌ای همراه بود؛ اما نمونه‌ای که سامسونگ در گوشی‌های گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس به‌ کار برده است، به‌طور قابل توجهی سریع عمل می‌کند؛ به‌طوری‌ که به‌جرئت می‌توان بهبود سرعت عملکرد سنسور عنبیه را شاخص‌ترین تغییر صورت گرفته در این ماژول دانست.

      کره‌ای‌ها در گوشی‌های گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس، شناسایی عنبیه‌ی کاربر را بر عهده‌ی سنسور مادون قرمز (اینفرارد) و سنسور دوربین سلفی گذاشته‌اند؛ از این‌ رو است که زمان بسیار کمتری برای انجام کل فرایند تشخیص عنبیه‌ی کاربر صرف می‌شود. بهبود عملکرد دوربین سلفی در محیط‌های کم‌نور نیز در افزایش سرعت شناسایی کاربر از طریق عنبیه‌ی وی چندان بی‌تأثیر نبوده است.

      همان‌طور که اشاره کردیم در کنار سنسور عنبیه، امکان شناسایی کاربر از طریق چهره نیز وجود دارد. در روش تشخیص چهره از دوربین سلفی برای ثبت تصویر چهره‌ی کاربر و مقایسه‌ی ویژگی‌های برجسته با تصویر کاربر استفاده می‌‌شود و به این ترتیب، چهره‌ی کاربر شناسایی می‌شود و در صورت شناسایی نشدن، از ورود شخص به محیط رابط کاربری گوشی جلوگیری می‌شود. سرعت روش تشخیص چهره نیز در گوشی‌های هوشمند گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس به‌واسطه‌ی وجود سنسور دوربین سلفی بهتر و همچنین تراشه‌ی قدرتمند اکسینوس ۸۸۹۵ یا اسنپدراگون ۸۳۵ که قدرت پردازش تصاویر بالایی دارند، بسیار بهتر از گذشته شده است. هرچند این روش سریع‌تر است؛ اما بسیاری از کارشناسان استفاده از آن را پیشنهاد نمی‌کنند، چرا که امنیت بسیار پایین‌تری در مقایسه با سایر روش‌های امنیتی برای شناسایی کاربر دارد، به‌طوری‌ که حتی خود سامسونگ نیز این روش را نامطمئن‌تر از به‌کارگیری پین، رمز عبور یا وارد کردن الگو می‌داند.

      شما کدام‌یک از روش‌های تشخیص هویت کاربران در گوشی‌های هوشمند گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس را ترجیح می‌دهید؟

      تبلیغات
      داغ‌ترین مطالب روز

      نظرات

      تبلیغات