ایران، هجدهمین خودروساز جهان

شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
تولید خودرو در ایران در سال ۲۰۱۶، حدود ۱۸ درصد رشد داشته است و حالا به‌عنوان هجدهمین خودروساز جهان شناخته می‌شود.
تبلیغات

بر اساس گزارش انجمن جهانی خودروسازان، تولید خودرو در ایران در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۸ درصد رشد داشته؛ درحالی‌که تنها در بخش خودروهای سواری این میزان رشد به ۲۱ درصد رسیده است. شرکت‌های خودروساز داخلی در مجموع ۱,۱۶۴,۰۰۰ دستگاه خودرو سواری و سنگین در سال ۲۰۱۶ تولید کرده‌اند که از این میزان، ۱,۰۷۴,۰۰۰ دستگاه، مربوط به بخش خودروهای سواری است.

بر اساس این گزارش، کشور چین با تولید ۲۸,۱۱۸,۰۰۰ دستگاه خودرو در رتبه‌ی اول قرار دارد. در رتبه‌ی دوم آمریکا با تولید ۱۲,۱۹۸,۰۰۰ دستگاه خودرو و در رتبه‌ی سوم ژاپن با ۹,۲۰۴,۰۰۰ دستگاه خودرو تولیدی قرار دارند. کشورهای آلمان با تولید تقریبی ۶ میلیون، هند با ۴.۵ میلیون، کره جنوبی با ۴.۲ میلیون، مکزیک با ۳.۵ میلیون، اسپانیا با ۲.۸ میلیون، کانادا با ۲.۳ میلیون و برزیل با تولید ۲.۱ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۶، جایگاه‌های بعدی را پس از ۳ کشور چین، آمریکا و ژاپن کسب کرده‌اند. بیشترین رشد در میان ۳ کشور اول، به چین تعلق می‌گیرد که رشد ۱۴ درصدی تجربه کرده است. صنعت خودروسازی آمریکا و ژاپن با رشد ۱ درصدی مواجه بوده‌اند.

در مجموع، در سال ۲۰۱۶ حدود ۹۵ میلیون دستگاه خودرو در جهان تولید شده است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، هند به‌عنوان یکی از مستعدترین بازارهای آینده‌ی خودروسازی به شمار می‌رود؛ به‌نحوی‌که پس از چین، حجم سرمایه‌گذاری‌ها به سمت هند تغییر مسیر خواهد داد.

پژو ۴۰۵ پراید  pride peugeot 405

چند روز پیش و در مراسم افتتاح کارخانه ایران‌خودرو کرمانشاه، محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که یکی از مهم‌ترین سیاست‌های این وزارت‌خانه، رسیدن به تولید سالانه ۳ میلیون دستگاه خودرو است و طی سال گذشته نیز تولید خودروی ایران رشد داشته؛ به‌نحوی‌که در چهارماهه‌ی نخست سال جاری، ۲۰ درصد افزایش تولید خودرو در داخل کشور رخ داده است و احتمال داده می‌شود این میزان تا پایان سال به ۲۵ درصد نیز برسد.

اما نکته‌ی مهم در مورد محصولات تولید داخل، سطح نازل کیفی خودروهای تولیدی روی پلتفرم‌های قدیمی است که خودروسازان داخلی همچنان بر تولید آن‌ها اصرار می‌ورزند. محصولات سایپا روی پلتفرم قدیمی پراید که متعلق به ۳۰ سال پیش است؛ تولید می‌شود. ایران‌خودرو نیز وضعیت بهتری ندارد و اکثر خودروهای تولیدی این شرکت، روی پلتفرم پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ تولید و عرضه می‌شود که به ترتیب متعلق به ۳۰ و ۲۰ سال پیش هستند. جدیدترین پلتفرم خودرو در داخل کشور به تندر 90 تعلق دارد که تولید آن به سال ۲۰۰۴ برمی‌گردد.

هر دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران در تفاهم‌نامه‌های همکاری جدیدی که پس از برجام منعقد شده، بر ورود تکنولوژی و پلتفرم‌های جدید به ایران تأکید داشته‌اند؛ اما اینکه تا چه این موضوع به حقیقت بپیوندد؛ تنها باید به انتظار نشست و دید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات