آیا هیوندای i30 N رقیب گلف GTI خواهد بود؟

هاچبک جدید هیوندای با نام i30 N شناخته می‌شود و قرار است پرشتاب‌ترین خودروی کامپکت در تاریخ خودروسازی کره باشد. به نظر می‌رسد این مدل می‌تواند گلف GTI را به چالش بکشد.

تبلیغات

هاچبک داغ هیوندای، در دونسخه ساخته خواهد شد. هر دو مدل، از پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربوشارژ استفاده خواهند کرد؛ اما توانایی‌های فنی متفاوتی خواهند داشت. مدل پایه از i30 N قدرت ۲۵۰ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متر را فراهم می‌کند، درحالیکه نمونه‌ی قوی‌تر، قدرت ۲۷۵ اسب بخار را به همراه خواهد داشت. این خودرو، صرفا به صورت دیفرانسیل جلو تولید خواهد شد.

در مقابل هیوندای i30 N، پرفروش‌ترین و البته محبوب‌ترین هاچبک تاریخ قرار دارد. فولکس واگن گلف، با تیپ‌های مختلفی درحال تولید است؛ اما علاوه بر نسخه‌ی پایه، با مدل GTI در دنیا و خصوصا بازار خارج از اروپا، شناخته می‌شود. این خودرو گشتاوری مشابه مدل استاندارد i30 N دارد، اما با قدرت ۲۲۵ اسب بخار  همراه است. گلف GTI، در کمتر از ۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت را در اختیار راننده می‌گذارد. این مدل برای رسیدن به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت هم، تنها ۱۴.۵ ثانیه زمان می‌برد.

هیوندای i30N

آنچه مسلم به نظر می‌رسد، مهندسان هیوندای، از گلف به عنوان یک نمونه‌ی مرجع استفاده کرده‌اند تا i30 N را به بهترین شکل، طراحی کنند. با این حال آلبرت بیرمن، مدیر دپارتمان بهینه‌سازی خودروهای اسپرت هیوندای، با رد این موضوع می‌گوید:

چیزی که ما به عنوان مدل i30 N خلق کرده‌ایم، کاملا متفاوت از فولکس واگن گلف GTI است. محصول هیوندای، تمرکز بیشتری بر توانایی‌های یک خودروی مخصوص پیست دارد، درحالیکه گلف، برای استفاده‌ی رومزه مناسب‌تر است. هیوندای i30 N، در واکنش‌ها و توانایی‌های حرکتی، سریع‌تر عمل می‌کند و به خوبی با راننده هماهنگ می‌شود. این خودرو به شما کمک می‌کند تا از طریق فرمان، بر خودرو مسلط باشید و با سیستم دیفرانسیل جلو، ارتباط برقرار کنید. i30 N قرار است به هنگام حرکت در پیچ‌ها، مفرح باشد و در مسیرهای مارپیچ، هیجان‌انگیز عمل‌ کند. راننده‌ی i30 N می‌تواند بدون ترس از مشکلات فنی، به این خودرو فشار بیاورد و به نهایت توانایی‌های آن برسد. اولین ماموریت ما، کنترل گشتاور پیشرانه و لغزندگی خودرو بوده است. در مرحله‌ی بعد، به سراغ سیستم مدرن فرمان رفته‌ایم تا بهترین واکنش را ارائه کند و بازخورد مناسبی به راننده بدهد. در نهایت، پس از طراحی یک سیستم کنترل‌کننده‌ی مناسب، همراه با فرمان‌پذیری عالی، به سراغ تقویت پیشرانه‌ رفته‌ایم تا چابکی محصول خود را افزایش دهیم.

هیوندای i30N

هرچند که i30 N، نسبتا قدرتمند و حتما پرشتاب خواهد بود، قرار است در فرمان‌پذیری هم، هیجان‌انگیز باشد تا لذت رانندگی با یک هاچبک داغ را تداعی کند. این خودرو تفاوت‌های زیادی با هیوندایi30 خواهد داشت و علاوه بر پیشرانه، در سیستم تعلیق و خصوصا اکسل جلو، کاملا متفاوت است. فنربندی و  ارتفاع نهایی بدنه هم به طرز چشمگیری پایین‌تر از i30 خوهد بود. رینگ‌های i30 N، اسپرت و ۱۸ اینچ هستند، ضمن اینکه در مدل پایه با لاستیک‌های ارزشمند میشلن پایلوت و در نسخه‌ی قوی‌تر، با تایرهای گران‌قیمت پیرلی زیرو، ارائه خواهد شد.

شاید از نظر قدرت پیشرانه و توانایی‌های دینامیک، i30 N بتواند برتر از گلف GTI باشد؛ اما فعلا حریف گلف R نخواهد بود. این نسخه از گلف، در خارج از اروپا و خصوصا امریکا، فروش رسمی ندارد؛ اما در آلمان با تقاضای خوبی روبرو است. پیشرانه‌ی گلف R، به حجم ۲ لیتر، همراه با توربوشارژ و اینترکولر، قدرت ۲۹۲ اسب بخار و گشتاور ۳۸۰ نیوتن‌متر را ارائه می‌کند که برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، در زمان ۵.۲ ثانیه کافی خواهد بود. نهایت سرعت گلف R، محدود به ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت است و با آستانه‌ی قیمت ۳۶ هزار دلار، فروخته می‌شود. این درحالی است که مدل GTI، در حالت پایه، ۲۶ هزار دلار قیمت دارد و می‌توان پیش‌بینی کرد که هیوندای i30 N هم در همین بازه‌ی قیمت عرضه شود.

 

منبع caradvice

مقاله های مرتبط

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده