آیفون 10 چند نرخی شد

شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پس از اینکه رجیستری به‌ظاهر اجرایی شد، این طرح ظاهرا فقط شامل گوشی‌ آیفون 10 شده که البته موجبات افزایش قیمت و چندنرخی شدن این دستگاه را فراهم کرده است.
تبلیغات

از روز ۲۸ مهرماه که اجرای طرح رجیستری گوشی‌های موبایل ظاهرا عملی شد، بیشترین تمرکز مسئولان روی گوشی آیفون 10 (iPhone X) بود و مدام خبرهایی درباره‌ی ممنوعیت واردات، قاچاق بودن و غیر فعال شدن آن پس از اجرای طرح شناسه‌دار کردن گوشی‌ها منتشر می‌شود. حتی خریداران پیامک‌هایی مبنی بر قاچاق بودن گوشی و غیر فعال شدن آن پس از یک ماه دریافت کردند. بر این اساس یک یا دو شرکت اقدام به واردات رسمی این گوشی کردند و بخش بزرگی از آن را در اختیار فروشگاه‌های اینترنتی قرار دادند و به خریداران توصیه شد که حتما این گوشی را از فروشگاه‌های اینترنتی خریداری کنند که البته قیمت آن گران‌تر از فروشگاه‌های سنتی بود.

با این حال بخش کوچکی از این محموله رسمی در اختیار فروشگاه‌های فیزیکی بازار قرار گرفت که تعداد آن محدود است. این در حالی است که تعداد زیادی از گوشی‌های آیفون مثل همیشه به شکل قاچاق وارد بازار می‌شود و اکنون در فروشگاه‌ها با قیمت معقول‌تری در اختیار مشتری قرار می‌گیرد؛ اما گفته می‌شود این احتمال وجود دارد که پس از یک ماه گوشی غیر فعال شود و از کار بیفتد.

با این حال بسیاری از مشتریان حاضرند که این گوشی را بدون گارانتی و با قیمت معقول‌تری خریداری کنند و پس از اجرای طرح رجیستری و غیر فعال شدن، عوارض گمرکی و سود بازرگانی آن را بپردازند و گوشی خود را مجددا فعال کنند.

اما در این میان برخی از واردکنندگان که گوشی‌ها را به شکل قاچاق به بازار عرضه می‌کنند، اقدام به رجیستر و ثبت شماره سریال گوشی در شبکه اپراتوری کشور کرده‌اند که این گوشی‌ها به نام «شبه قانونی» شناخته می‌شوند و قیمتی بین گوشی قانونی و قاچاق دارند. البته به این گوشی‌ها گارانتی تعلق نمی‌گیرد و مشتری فقط از بابت غیر فعال نشدن دستگاه پس از اجرای طرح مطمئن خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات