۲ آذر: معرفی اولین گوشی هوشمند تاریخ

پنج‌شنبه ۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۲۵ سال پیش در چنین روزی، اولین گوشی هوشمند تاریخ تحت عنوان IBM Simon معرفی شد. این گوشی، یک دستیار شخصی مجهز به امکانات برقراری تماس بود.
تبلیغات

۲۵ سال پیش در چنین روزی (۲۳ نوامبر سال ۱۹۹۲)، شرکت IBM با همکاری میتسوبیشی الکترونیک، اولین گوشی هوشمند تاریخ را معرفی کرد. این مراسم معرفی در نمایشگاه COMDEX لاس وگاس برگزار شد. عرضه‌ی رسمی این گوشی هوشمند از آگوست سال ۱۹۹۴ شروع شد.

شرکت IBM در نمایشگاه سال ۱۹۹۲، دستگاه هوشمند خود را با نام Angler معرفی کرد. این دستگاه، ترکیبی از یک دستیار شخصی دیجیتال (PDA) و یک گوشی تلفن همراه بود. امکانات انگلر به کاربر اجازه می‌داد که در کنار برقراری تماس، ایمیل، فکس و صفحات متنی را نیز ارسال و دریافت کند. این دستگاه هوشمند به اپلیکیشن‌های دیگری اعم از تقویم، دفترچه‌ی تلفن، دفترچه‌ی یادداشت، نقشه، ماشین حساب، ساعت جهانی و اخبار سهام نیز مجهز بود. پس از برگزاری مراسم معرفی، شرکت‌کنندگان در نمایشگاه و رسانه‌ها، استقبال خوبی از این دستگاه کردند.

شرکت BellSouth که قرارداد توزیع این گوشی هوشمند را با IBM امضا کرده بود، نام Simon را برای آن انتخاب کرد. معرفی عمومی گوشی هوشمند سیمون در کنفرانس جهانی محصولات بی‌سیم در سال ۱۹۹۳ انجام شد. تصمیم اولیه، عرضه‌ی عمومی این گوشی در می ۱۹۹۴ بود؛ اما مشکلات نرم‌افزاری باعث شد اولین نمونه‌های گوشی هوشمند سیمون در تاریخ ۱۶ آگوست آن سال به دست مشتریان برسد. قیمت اولین گوشی هوشمند تاریخ حدود ۱۰۹۹ دلار عنوان شده است. شرکت بل‌ساوث در طول ۶ ماه عرضه‌ی این دستگاه هوشمند، حدود ۵۰ هزار دستگاه از آن را به فروش رساند.

نر‌م‌افزار پایه‌ی سیمون بر اساس سیستم‌عامل ROM-DOS شرکت Datalight توسعه داده شده بود و شرکت آی‌بی‌ام امکانات صفحه‌ی لمسی را به آن اضافه کرده و نام نویگیتور را برای رابط کاربری آن انتخاب کرده بود. این دستگاه هوشمند با اضافه کردن کارت‌های PCMCIA قابلیت اجرای نرم‌افزار از دیگر توسعه‌دهندگان را نیز داشت. شرکت PDA Dimensions یکی از شرکت‌هایی بود که برای این گوشی هوشمند، نرم‌افزاری تحت عنوان DispatchIt توسعه داد. نرم‌افزار آن‌ها را می‌توان اولین نسل از نرم‌افزارهای کنترل کامپیوتر از راه دور نامید. قیمت این نرم‌افزار برای کامپیوتر میزبان ۲۹۹۹ و برای نصب روی هر دستگاه سیمون، ۲۹۹ دلار بود.

اولین گوشی هوشمند تاریخ که در زمان عرضه هنوز این لقب را دریافت نکرده بود، عمری کوتاه داشت و تنها تا فوریه‌ی سال ۱۹۹۵ تولید شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات