جانی آیو: آیفون 10 به مرور زمان به تکامل می‌رسد

جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
جانی آیو، طراح ارشد آیفون ۱۰، در مصاحبه‌ی جدید خود به صحبت در مورد این گوشی هوشمند پرداخته است.
تبلیغات

جانی آیو که مدت‌ها است خود را در سمت طراح ارشد شرکت اپل می‌بیند، به‌تازگی و پس از عرضه‌ی رسمی آیفون ۱۰، با وب‌سایت والپیپر به مصاحبه پرداخته است. وی در این گفت‌و‌گوی به‌نسبت مفصل، از مقر جدید کوپرتینو‌نشین‌‌ها (اپل پارک) و موارد دیگری سخن گفته است. 

یقینا جالب‌توجه‌ترین حرف‌های آیو در مصاحبه‌ی جدیدش، به آیفون ۱۰ مربوط می‌شود. محصولی که زومیت در بررسی خود آن را یک محصول متفاوت از اپل خطاب کرد، در ماه سپتامبر ۲۰۱۷ معرفی و سرانجام حدودا یک هفته‌ی پیش عرضه شد. پرچم‌دار ۲۰۱۷ اپل از یک زبان طراحی کاملا جدید نسبت به محصولات پیشین این شرکت بهره می‌برد و در قسمت جلویی آن، یک نمایشگر باکیفیت ۵.۸ اینچی از نوع اولد دیده می‌شود.

آیو در مصاحبه‌ی جدیدش گفته است که به نظر او، بهترین ویژگی گوشی آیفون ۱۰، امکان تطابق آن در طول زمان است. او توضیح می‌دهد که به لطف طراحی نمایشگر‌محور آیفون ۱۰، بخش اعظم عملکرد این دستگاه توسط نرم‌افزار آن انجام می‌شود:

من همیشه مجذوب محصولاتی شده‌ام که اهداف کلی‌تری نسبت به بقیه دارند. به عقیده‌ی من، نکته‌ی قابل‌توجه در مورد آیفون ۱۰، این است که عملکرد این گوشی تا حد زیادی توسط نرم‌افزار آن تعیین می‌شود؛ از طرفی به‌ علت ماهیت تغییرپذیر نرم‌افزار، آیفون ۱۰ می‌تواند به‌مرور زمان تغییراتی به خود ببیند و تکامل یابد.این گوشی هوشمند پس از یک بازه‌ی زمانی ۱۲ ماهه، توانایی انجام کارهایی را خواهد داشت که اکنون از پس آن‌ها برنمی‌آید. به نظرم این نکته شگفت‌آور است. بعدا به عقب نگاه خواهیم کرد و از این گوشی به‌عنوان یک نقطه‌ی عطف در میان محصولاتی که توسعه‌شان می‌دهیم، یاد خواهیم کرد.
Jony Ive

وقتی که در این مصاحبه از وی پرسیده شد آیا دلش برای دکمه‌ی فیزیکی هوم تنگ شده است، آیو در جواب گفت چیزی که الان اهمیت بیشتری دارد، این است که چگونه یک دستگاه پس از ساخته‌ شدن به تکامل می‌رسد و عملکردش را به‌طور عمیق، دست‌خوش تغییر می‌کند:

گرچه شدیدا انسجام و سادگی دستگاهی مثل مدل نخست آیپد را دوست دارم؛ اما برای من، دیدن محصولی که به‌ مرور زمان می‌تواند به‌طور عمیق تغییر کند و به تکامل برسد، جذاب‌تر است. این موضوع، اتفاقی نادر است؛ اتفاقی که تا ۵۰ سال پیش رخ نداده بود.

آیو مقیاس صحبت‌هایش را وسیع‌تر کرد و گفت هدف اصلی تیم طراحی اپل، این است که طراحی محصولات این شرکت را برخلاف عرف امروزی انجام دهد. 

آیو در ادامه‌ی مصاحبه‌اش گفت به نظرش هیجان‌انگیز‌ترین نکته در مورد اپل پارک، این است که چگونه این پردیس، همکاری را بین تیم‌ها و دپارتمان‌های مختلف اپل ترویج می‌دهد:

موضوعی که گفتم، تنها یکی از موارد بی‌نظیر اپل پارک است که می‌توانم برایش هیجان‌زده باشم. در مقر فعلی اپل، تعداد زیادی از استودیوهای طراحی هستند که عملا هیچ‌گونه ارتباط فیزیکی با هم ندارند و این اوضاع قرار است در اپل پارک تغییر کند. در مقر جدیدمان می‌توانیم طراحان صنعتی اپل را در کنار دیگر افراد و مشاغل بنشانیم. در کنار چندین دفتر که فضای بسته دارند، یک محوطه با فضای باز قرار داده شده است که افراد می‌توانند در آن‌جا با هم تعامل داشته باشند. این فضاهای باز، راهروهای کوچک نیستند؛ بلکه مناطق بزرگی هستند که در سراسر ساختمان وجود دارند.

مصاحبه‌ی کامل جانی آیو با مجله‌ی والپیپر را می‌توانید از اینجا بخوانید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات