نگاهی به طراحی جالب و خلاقانه یک پلکان مارپیچ

شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
فضاسازی داخلی ساختمان از جمله بخش‌های جالب توجه دنیای معماری است که ناخودآگاه توجه افراد را به خود جلب می‌کند و نمونه‌اش، طراحی پلکان مارپیچی است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.
تبلیغات

طراح فرانسوی، «ایتو مورابیتو» (Ito Morabito) که تحت برند خود موسوم به «اُرا ایتو» (Ora Ito) فعالیت می‌کند، ساختمان اداری جدیدی به سفارش بخش رسانه «LVMH» طراحی کرده است. این ساختمان که در شهر پاریس واقع شده، چهار طبقه دارد و در طراحی فضای داخلی آن از سبک مینمالیسم الهام گرفته شده است.

یکی از ویژگی‌های جالب توجه این بنا، پلکانی چوبی، بزرگ و مارپیچ است که چهار طبقه‌ی این ساختمان را به‌زیبایی مرتبط کرده و در عین حال بسیار زیبا و شکیل است. 

طراح خلاق و خوش‌فکر ما در مورد طرح خود چنین می‌گوید:

هدف من از طراحی این پلکان در مرکز توجه قرار دادن آن به‌عنوان بخشی از فضای مرکزی ساختمان بود. شکل ظاهری آن حالتی موج‌دار در فضا ایجاد کرده است که به‌خوبی جای خود را در دل فضای میانی سازه پیدا کرده و خودنمایی می‌کند. از نظر من این پلکان که نیمی از مار و نیمی از وال الهام گرفته شده است، ناگهان شما را در بر می‌گیرد و بی آنکه خود بفهمید به طبقه‌ی درست راهنمایی می‌کند. با این حساب باید اشاره کنم این پلکان چوبی در واقع دارای ساختاری بیومورفیک است که همچون یک گردباد باشکوه، آگاهانه فضای داخلی این اداره را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

ساخت این پلکان جالب توجه توسط گروه «KOZAC» صورت گرفته و برای جلوه‌ی بیشتر، زیر هر پله‌ی آن به شکل مخفی نورپردازی شده است. از سوی دیگر همان‌گونه که پیش‌تر اشاره کردیم، فضای داخلی این اداره به‌صورت مینیمال و ساده طراحی شده و از این نظر، این پلکان با توجه به ظاهر خاص خود، کنتراست و تضاد جالب توجهی به وجود آورده است.

در واقع باید گفت به لطف این پلکان و نیز فضاسازی بخش پذیرش، مراجعه‌کنندگان از لحاظ بصری شاهد صحنه‌ای جالب خواهند بود.

خلاقیت در طراحی پلکانی مارپیچ در ساختمان اداری در شهر پاریس

نظر شما در مورد این پلکان مواج چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات