نگاهی عمیق به پورشه کاین مدل ۲۰۱۹

دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
شاسی‌بلند پورشه کاین مدل ۲۰۱۹، یکی از پرقدرت و لوکس‌ترین شاسی‌بلندهای آینده خواهد بود. در ادامه نسل جدید این خودروی زیبا و لوکس را بررسی می‌کنیم.
تبلیغات

بدون مقدمه باید گفت نسل سوم پورشه کاین (Cayenne) تمام سرعت مورد نیاز یک رانندگی پرهیجان با شاسی‌بلند را در اختیار راننده می‌گذارد. پورشه کاین ۲۰۱۹، یک نمونه‌ی اسپرت تمام‌عیار است.

پیشرانه و قوای فنی

پورشه کاین cayenne 2019

مدل پایه پورشه کاین جدید، به پیشرانه‌ی ۶ سیلندر V شکل توربوشارژ با حجم ۳ لیتر مجهز است؛ به لطف این پیشرانه‌ی مدرن، نسل سوم کاین در مدل پایه با تجربه‌‌ی افزایش ۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۰ نیوتن‌متر گشتاور، قدرت خروجی ۳۴۰ اسب بخار و گشتاور ۴۵۰ نیوتن‌متر دارد. خبری از پیشرانه‌ی قدیمی VR6 فولکس واگن نیست و حالا با قوای فنی توربوی قوی، مدل پایه‌ی نسل جدید کاین در سطح بسیار بالایی قرار می‌گیرد. این پیشرانه‌ی ۳ لیتری، علاوه بر ارتقاء در قدرت خروجی، عملکرد بهتری هم ارائه می‌دهد. به‌محض شروع حرکت، گشتاور بالا به سرعت وارد عمل می‌شود و در کنار تعویض دنده‌ی سریع جعبه‌دنده‌ی هشت سرعته خودکار قرار می‌گیرد. تمام مدل‌های کاین جدید از واحد هشت سرعته ZF استفاده می‌کنند که در واقع بیشتر شبیه جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته خودکار با دو دنده‌ی اوردرایو (Overdrive) است. پورشه کاین در  در دنده‌ی ششم به حداکثر سرعت خود می‌رسد؛ دنده‌های هفت و هشت فقط برای کمک به مصرف سوخت کار گذاشته شده‌اند.

پورشه کاین cayenne 2019
پورشه کاین cayenne 2019
پورشه کاین cayenne 2019
پورشه کاین cayenne 2019

نسل جدید پورشه کاین در مقایسه با نسل پیشین خود، ۱.۵ ثانیه سریع‌تر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و به لطف وجود توربوشارژ، شتاب ثانویه خوبی هم ارائه می‌دهد. البته تأخیر توربو همچنان وجود دارد که تیم مهندسی پورشه، همانند تمام مدل‌های جدید این شرکت، ویژگی افزایش فشار آنی توربو را در کاین ۲۰۱۹ قرار داده است تا تأخیر توربو به حداقل برسد. فرمان‌دهی بسیار خوب است و کاملا بازخورد لازم را در اختیار قرار می‌دهد و به دلیل حساسیت بالا و دقت مناسب، عبور از پیچ‌ها با کمترین زحمت انجام می‌شود. با وجود رینگ‌های ۲۰ اینچی (به‌صورت استاندارد رینگ‌ها ۱۹ اینچی هستند) و آپشن سیستم تعلیق بادی، مدل پایه‌ی کاین در جاده‌های ناهموار، سنگ‌فرش یا مسطح مشکلی نخواهد داشت. در نسل جدید کاین، ارتباط بین راننده و جاده بیشتر از همیشه حس می‌شود. شاید حتی اگر اطلاع نداشته باشیم، تفاوت بین مدل پایه و نسخه‌ی S را درک نکنیم.

مدل S کاین؛ بزرگ‌ترین پیشرفت

پورشه کاین cayenne 2019

مدل S کاین جدید، علاوه بر عملکرد بهتر در برابر مدل پایه، در مقایسه با نسل قبل نیز بهبود دینامیکی زیادی به خود دیده است. نسخه‌ی ‌S کاین نسل سوم با داشتن پیشرانه‌ی جدید پورشه که در مدل پانامرا استفاده شده است، در زمان ۴.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که یک ثانیه از مدل پایه، سریع‌تر است. پیشرانه‌ی ۶ سیلندر V شکل توئین توربو با حجم ۲.۹ لیتر، توان خروجی ۴۴۰ اسب بخار و گشتاور ۵۵۰ نیوتن‌متر در اختیار قرار می‌دهد. دیسک‌های ترمز بزرگ‌تر و مدیریت سیستم تعلیق فعال پورشه (PASM) به‌صورت استاندارد در مدل S وجود دارند؛ اما سیستم تعلیق بادی همچنان به‌عنوان آپشن در دسترس است.

پورشه کاین cayenne 2019

مشخصه‌ی مدل S کاین، ارزش، عملکرد، و کیفیت آن در بین سه مدل موجود برای کاین جدید است. به نظر می‌رسد مدل S، فقط یک مدل حد متوسط در بین دو مدل دیگر باشد که بهترین ویژگی‌های مدل‌های پایه و توربو را گرد هم آورده است. احتمالاْ بیشتر خریداران آمریکایی، مدل پایه را انتخاب می‌کنند که با توجه به پیشرفت خوب این مدل، انتخاب بدی نخواهد بود. اما با در نظر گرفتن قیمت مدل S و تجربه‌ی رانندگی که ارائه می‌کند، این مدل انتخاب بهتری خواهد بود. مدل S نسبت به مدل توربو چیزی کم ندارد و قدرت و فرمان‌دهی خوبی در اختیار قرار می‌دهد.

پورشه کاین cayenne 2019
پورشه کاین cayenne 2019
پورشه کاین cayenne 2019
پورشه کاین cayenne 2019
پورشه کاین cayenne 2019
پورشه کاین cayenne 2019
پورشه کاین cayenne 2019
پورشه کاین cayenne 2019

با قرار دادن حالت رانندگی روی اسپرت و اسپرت پلاس، عملکرد کاین مدل S در کلاس شاسی‌بلندها، کاملا در سطح دیگری قرار می‌گیرد. با قرار گرفتن در حالت رانندگی نرمال و افزایش دادن ارتفاع خودرو، عبور از جاده‌های خاکی کاملا راحت و بی‌دردسر خواهد بود. از آنجایی که کاین در کلاس شاسی‌بلند قرار دارد، حالت رانندگی آف‌رود نیز برای آن در نظر گرفته شده است. در این حالت، ارتفاع خودرو تا حد ممکن بالا می‌رود و تنظیمات موتور و جعبه‌دنده تغییر پیدا می‌کند که البته کمتر کسی با پورشه کاین رانندگی آف‌رود انجام می‌دهد. کاین جدید با ظرفیت کشش حدود ۳۴۵۰ کیلوگرم، خودروی مناسبی برای افرادی است که کاروان یا قایق کوچک دارند.

کابین و طراحی داخلی

پورشه کاین cayenne 2019

کابین تمام مدل‌های کاین، بازطراحی شده است که البته طراحی داخلی جدید برای طرفداران پورشه، آشنا خواهد بود. کافی است که اول به کابین مدل جدید پانامرا نگاه کنیم و سپس به کابین کاین نگاهی بیاندازیم تا متوجه شباهت بالای این دو مدل شویم؛ البته کابین هر دو مدل بسیار زیبا است. در بخش مرکزی داشبورد، نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی و سیستم مدیریت ارتباط پورشه به همراه وای‌فای و سیستم دستور صوتی جدید قرار دارد. یک نکته‌ی جالب در مورد سیستم دستور صوتی این است که با گفتن جمله‌ی «خیلی سرد است»، دمای سیستم تهویه تا دو درجه بالا می‌رود. نمایشگر لمسی بسیار شیک و نمایش رنگ‌ها و وضوح تصویر آن حتی از نمایشگر موجود در مدل پانامرا بهتر است؛ البته کارکردن با این سیستم و یادگیری تمام اعمال آن کمی زمان می‌طلبد. با استفاده از این نمایشگر لمسی، دیگر خبری از مشکلات وجود انواع و اقسام دکمه‌های کنترلی نسل پیش کاین نیست.

پورشه کاین cayenne 2019
پورشه کاین cayenne 2019
پورشه کاین cayenne 2019
پورشه کاین cayenne 2019
پورشه کاین cayenne 2019

جلوی راننده و در مرکز پنل فرمان، سرعت‌سنج آنالوگ قرار دارد که دور تا دور آن را نمایشگرهای دیجیتال فرا گرفته‌اند. در بخش چپ، نمایشگرهای مرسوم آمپر، مخزن سوخت و ... وجود دارند و در بخش راست اطلاعات زیادی مانند، سنجش نیروی گرانش، اطلاعات حیاتی خودرو یا نقشه قرار دارد. کنترل‌های سیستم صوتی و فرمان مرکزی فرمان خوش دست و کوچک کاین را شلوغ نکرده‌اند؛ صندلی در وضعیت مناسبی قرار دارد که دید وسیع روبرو برای راننده ممکن شده است.

با وجود ارتفاع زیاد کاین، سوار شدن به آن مشکل نیست. تمام صندلی‌های کاین، حتی ردیف عقب که ظرفیت سه فرد بزرگ‌سال را دارند، بسیار راحت و جادار هستند. با خواباندن صندلی‌های عقب، ظرفیت فضای داخل به ۱۷۱۰ لیتر می‌رسد که البته برای ردیف سوم، صندلی ارائه نمی‌شود (تیم طراحی پورشه می‌گوید هیچ کس درخواست صندلی برای ردیف سوم در کاین ندارد). همانطور که از برند پورشه انتظار داریم و سابقه‌ی آن در طراحی خودروهای لوکس و پرقدرت مشخص است، مدل کاین نیز زیبا، لوکس و راحت است.

طراحی بدنه؛ کمترین تغییر اما زیبا

پورشه کاین cayenne 2019

اگر از ابعاد نسل پیش کاین شکایتی نداشته باشیم، نسل جدید هم مشکل‌ساز نخواد بود. کاین  ۲۰۱۹ در مقایسه با مدل ۲۰۱۸، فقط ۶.۳۵ سانتی‌متر افزایش طول و ۳ سانتی‌متر افزایش عرض دارد که البته ارتفاع حدود ۱.۵ سانتی‌متر کمتر شده است. در مدل طراحی کاین جدید هم این موضوع صدق می‌کند و اگر مدل ۲۰۱۸ زیبا است، مدل ۲۰۱۹ هم حتما همینگونه است.

با نگاهی به جلوی کاین جدید، خطوط بدنه‌ی صاف‌تر و چراغ‌های LED کوچک‌تر (که در تمام مدل‌ها به‌صورت استاندارد در دسترس است) را مشاهده می‌کنیم. بزرگ‌ترین تفاوت مدل توربو در نمای جلو، ورودی هوای عریض و سیاه‌رنگ است که نسبت به نسل پیش، «دهان» بزرگ‌تری به کاین توربو داده است.

پورشه کاین cayenne 2019

در نمای جانبی، کاین قدیم و جدید تقریبا تفاوتی ندارند. اما در نمای عقب کاین بیشترین تفاوت‌ها مشخص است؛ چرا‌غ‌های باریک و LED و نشان «Porsche» که در پشت نمای شیشه‌ای امتداد خط طولی چراغ‌ها قرار گرفته، کاین جدید را همسوی طراحی برادر و خواهرش، مدل‌های 911 و پانامرا قرار داده است. مدل توربو اسپویلر کوچکی در بالای سقف دریافت می‌کند که علاوه بر قابلیت باز و بسته شدن دستی، نقش کمکی در ترمز گرفتن در سرعت‌های بالا دارد. این اسپویلر همانند اسپویلر موجود در مدل اسپرت توریسمو پانامرا است که خوشبختانه به طراحی کاین لطمه‌ای وارد نکرده است.

قیمت و آپشن‌های تمام‌نشدنی

پورشه کاین cayenne 2019

مسلماْ وقتی در مورد پورشه صحبت می‌کنیم، می‌دانیم که اسپرت بودن یا معمولی بودن آن، به لیست آپشن‌ها و جیب خریدار بستگی دارد که کاین هم از این موضوع مستثنا نیست. سیستم تعلیق فعال پورشه به همراه سیستم تعلیق بادی به قیمت دو هزار و ۱۷۰ دلار در دسترس است و سیستم کنترل شاسی دینامیک پورشه با قیمت سه هزار و ۵۹۰ دلار به فروش می‌رسد که البته این دو آپشن، به‌صورت استاندارد در مدل توربو وجود دارند. آپشن فرمان‌پذیری محور عقب به قیمت یک هزار و ۶۲۰ دلار در تمام مدل‌ها به‌صورت آپشن در دسترس است. ترمزهای PCSB جدید پورشه، در مدل‌های پایه و S به‌صورت آپشن و در مدل توربو به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود.

پورشه کاین cayenne 2019

قیمت پایه‌ی نسل جدید پورشه کاین از ۶۵ هزار و ۷۰۰ دلار شروع می‌شود و تا ۸۲ هزار و ۹۰۰ دلار برای مدل S و ۱۲۴ هزار و ۶۰۰ دلار برای مدل توربو بالا می‌رود که البته بدون در نظر گرفتن قیمت آپشن‌ها است.عرضه‌ی دیگر مدل‌های کاین ۲۰۱۹، هنوز به طور رسمی اعلام نشده؛ اما معرفی مدل‌های SE هیبرید و GTS کاملا قابل پیش‌بینی است؛ شاید مدلی پرقدرت از توربو مثلا توربو SE هیبرید، مانند پورشه پانامرا نیز دور از انتظار نباشد. پس از عرضه‌ی نسل جدید کاین در بازار اروپا، سیستم کروز کنترل انطباقی جدید پورشه، موسوم به اینودرایو (InnoDrive) نیز در دسترس قرار خواهد گرفت. این سیستم جدید برای مدل‌های بازار آمریکا، هنگام عرضه‌ی کاین ۲۰۱۹ در اواخر سال ۲۰۱۸ در دسترس است.

کلام آخر

پورشه کاین cayenne 2019

از پیشرفت فناوری‌ها و طراحی جدید که بگذریم، عملکرد دینامیک بهینه‌شده‌ی مدل ۲۰۱۹ کاین، کاملا برتری نسل جدید بر نسل گذشته را اثبات می‌کند. حتی مدل پایه‌ی نسل جدید کاین هم یک پورشه‌ی واقعی است و هیچ چیزی کم ندارد. مدل S کاین، کاملا انتظارات را برآورده می‌کند؛ اما مدل توربو نهایت پورشه بودن را در اختیار قرار می‌دهد.

مشخصات فنی دقیق انواع خودرو پورشه در بازار کشورمان، مقایسه‌ی آن‌ها با محصولات برندهای دیگر، بحث و تبادل نظر پیرامون آن‌ها، پرسش و پاسخ کاربران و کارشناسان به همراه گالری تصاویر اتومبیل‌های این خودروساز آلمانی  را در بخش محصولات زومیت ببنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات