محققان استرالیایی می‌گویند گوشی موبایل با تومور مغزی ارتباط ندارد

جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
شاید سال‌هاست موضوع مضر بودن امواج گوشی‌های موبایل و ارتباط آن با بیماری‌هایی نظیر تومور مغزی، نه تنها ذهن کارشناسان بلکه افکار عمومی را نیز درگیر خود کرده است. به تازگی محققان استرالیایی در گزارشی اعلام کرده‌اند که میان گوشی موبایل و تومور مغزی ارتباطی وجود ندارد.
تبلیغات

همیشه یکی از دغدغه‌های مردم شنیدن اخباری پیرامون مضرات گوشی‌های موبایل و امواج ساطع شده از آنها بوده است. با اینکه این موضوع هنوز موضوع مناقشه است و به اعتقاد برخی این امواج ضرر دارد ولی عده‌ای دیگر همچنان معتقدند که این ادعا هنوز به طور کامل و دقیق به اثبات نرسیده است.

سال ۲۰۰۹، در سان‌فرانسیسکو اعلام شد که پشت گوشی‌های فروخته شده در این شهر باید استیکرهایی با مفهوم خطرات مربوط به استفاده از گوشی‌های موبایل برای کاربران و سرطان و تومورهای ناشی از تشعشعات الکترومغناطیسی گوشی‌ها چسبانده شود. سال ۲۰۱۳ میلادی با لغو شدن این دستور، نگرانی عجیبی سان‌فرانسیسکو را فرا گرفت.

البته مسئولان شهری و شهروندان نباید از این موضوع نگران باشند. با بررسی داده‌های موجود از تومورهای مغزی در استرالیا بین سال های ۱۹۸۲ تا ۲۰۱۳ در مقابل دیگر اطلاعات موجود، میزان تاثیرگذاری استفاده از گوشی‌ موبایل روی موارد تومور مغزی در این کشور در بازه‌ی زمانی مشابه مشخص شد. در حالی که نرخ تومور مغزی در زنان طی سال‌های گذشته ثابت بوده، اما این میزان در بین مردان افزایش داشته است. با این وجود، این موضوع مربوط به مردان بالای ۷۰ سال بوده و در سال ۱۹۸۲ رخ داده که هنوز گوشی‌های موبایل در اختیار عموم قرار نداشتند.

به دلیل اینکه آمارهای موجود نشان می‌دهد تومورهای مغزی در استرالیا بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۲۰۱۳ با نتایج مدل‌های کامیپوتری مطابقت دارد، اساسا نتایج به دست آمده نهایی می‌گوید افزایش استفاده از گوشی‌های موبایل نمی‌تواند به بالا رفتن آمار تومور مغزی ارتباطی داشته باشد.

براساس این تحقیق، هیچ رابطه‌ای میان تومور مغزی و استفاده از گوشی موبایل وجود ندارد. افزایش آمار سرطان و تومورها در استرالیا در این بازه‌ی زمانی باعث شناسایی بهتر سرطان با استفاده از روش‌های تصویربرداری مانند سی‌تی اسکن شده که اوایل دهه ۹۰ ظهور کرده است.

بررسی وضعیت موارد تومور مغزی در استرالیا بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۲۰۱۲ میلادی در تمامی گروه‌های سنی به جز افراد بالای ۷۰ سال در مقایسه با افزایش تخمین‌های مدل‌سازی شده مورد انتظار، می‌گوید که افزایش مشاهده شده در تومور مغزی به ویژه در گروه‌های سنی مسن هیچ ارتباطی با استفاده از گوشی موبایل ندارد.

ضمن اینکه ما فرض کردیم افزایش مشاهده شده در موارد تومور مغزی در کشور استرالیا با شهور راهکارهای تشخیصی بهبود یافته در زمان توموگرافی کامپیوتری و تکنولوژی‌های تصویربرداری در اوایل دهده ۹۰ میلادی ارتباط دارد.

بسیاری از مسئولان و کارشناسان همچنان معتقدند که پذیرفتن بی‌ارتباط بودن استفاده از گوشی موبایل با تومور مغزی سخت است ولی هنوز ابهامات درباره‌ی بروز سرطان و تومور براساس امواج گوشی‌های موبایل در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اما نکته‌ی مهم اینجا است که آیا واقعا کشف این رابطه اهمیت زیادی دارد؟ بسیاری از افراد حتی با وجود ترس نسبت به رابطه‌ی گوشی‌های موبایل با انواع بیماری، حاضر نیستند لحظه‌ای از تلفن خود دور باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات