تصمیم گوگل برای تامین کل برق مصرفی خود از انرژی های تجدیدپذیر

یک‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
کمپانی گوگل تصمیم دارد در مسیر قطع کامل وابستگی خود به الکتریسیته‌ی حاصل از سوخت‌های فسیلی حرکت کند.
تبلیغات

سال گذشته، مصرف انرژی گوگل با شهری به بزرگی سان‌فرانسیسکو برابری کرد. اکنون گوگل اعلام کرده است سال بعد، تمام انرژی خود را از نیروگاه‌های بادی و پنل‌های خورشیدی تأمین خواهد کرد.

این غول اینترنتی به‌تازگی اعلام کرد سال آینده تمام دیتا‌سنترهای این شرکت در سرتاسر جهان از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده خواهند کرد. البته لازم به ذکر است که رایانه‌های مرکزی گوگل نیز تنها از انرژی خورشیدی و بادی استفاده خواهند کرد. مانند بسیاری از شرکت‌های بزرگ دیگر، گوگل انرژی مصرفی خود را از شرکت‌های تأمین‌کننده‌ی انرژی خریداری می‌کند. این شرکت‌ها با استفاده از منابع گوناگون مانند سدهای هیدروالکتریکی، گاز طبیعی، زغال‌سنگ و مزرعه‌های بادی تولید برق می‌کنند.

اما گوگل در طی دهه‌ی گذشته سعی کرده است، بدون ایجاد هیاهو، در قراردادهای بزرگ با تولیدکنندگان انرژی‌های تجدید‌پذیر مشارکت کند و خرید انرژی‌های تولیدشده توسط توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی را تضمین کند. تولیدکنندگان انرژی‌های تجدیدپذیر نیز به پشتوانه‌ی این تضمین، توانستند با دریافت کمک‌های مالی از بانک‌های مختلف، زیرساخت‌های خود را گسترش دهند.

برق تولیدشده توسط تولیدکنندگان انرژی‌های تجدیدپذیر وارد شبکه‌ی برق تأسیسات گوگل می‌شود، بنابراین میزان مصرف خالص سوخت‌های فسیلی توسط گوگل مشخص نیست، با این حال می‌توان گفت هم‌اکنون بخش بزرگی از برق مصرفی گوگل از منابع تجدیدپذیر تأمین می‌شود. معاون ارشد گوگل در امور تکنولوژی‌های زیرساختی، جو کاوا (Joe Kava) می‌گوید:

ما بزرگ‌ترین شرکت خریدار انرژی‌های تجدید‌پذیر در دنیا هستیم. این برای اقتصاد خوب است، برای کسب‌وکار خوب است و برای سهامداران هم خوب است.

جو کاوا می‌گوید برخلاف انرژی‌های مبتنی بر کربن‌، قیمت انرژی بادی دچار نوسان نمی‌شود، از این‌رو ما می‌توانیم بهتر برای آینده برنامه‌ریزی کنیم. به‌علاوه، با خرید بیشتر انرژی‌های تجدیدپذیر، قیمت آن‌ها نیز کاهش می‌یابد. گوگل اعلام کرده است در برخی مناطق، مانند شیلی، قیمت انرژی‌های تجدید‌پذیر گاهی پایین‌تر از قیمت سوخت‌های فسیلی می‌شود. از آنجایی که بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان در مورد میزان مصرف انرژی خود و محل تأمین آن هیچ‌گونه اطلاعاتی ارائه نمی‌کنند، نمی‌توان با اطمینان گفت گوگل بزرگ‌ترین خریدار انرژی‌های تجدیدپذیر است. با این حال بدون شک می‌توان گفت تأسیسات رایانه‌ای گوگل به همراه آمازون و مایکروسافت، از بزرگ‌ترین خریداران انرژی‌های تجدید‌پذیر هستند.

گوگل امیدوار است با همکاری موفقیت‌آمیز خود با نیروگاه‌های بزرگ بادی، به رشد بیشتر این صنعت کمک کند. از جمله نیروگاه‌های بادی که گوگل از آن استفاده می‌کند، می‌توان به نیروگاه بادی ۲۰۰ کیلومتر مربعی در اوکلاهاما اشاره کرد که برق دیتاسنتر گوگل در این ایالت را تأمین می‌کند. این نیروگاه متعلق به کمپانی NextEra Energy است که حدود ۱۱۵ مزرعه بادی در سرتاسر ایالات‌ متحده و کانادا دارد.

۲۵ درصد مصرف الکتریسیته در ایالات متحده مربوط به حوزه‌ی بیزینس است و شرکت‌هایی همچون گوگل سهم ۲ درصدی از این میزان دارند. شرکت Dominion Virginia Power که مقر اصلی آن در ویرجینیا قرار دارد، سال گذشته با افزایش ۹ درصدی میزان تقاضای برق از سوی شرکت‌های اطلاعاتی مواجه شد، اما میزان کل تقاضای برق در سطح چند ایالت تقریبا ثابت بوده است. لازم به ذکر است که ایالت ویرجینیا بیشترین تراکم دیتاسنتر در ایالات متحده را دارد.

انرژی تجدیدپذیر

شرکت گوگل در ۸ شاخه فعالیت دارد، که از آن جمله می‌توان به موتور جستجو، یوتیوب و جی‌میل اشاره کرد. هرکدام از این سرویس‌ها بیش از یک میلیارد کاربر دارند. گوگل شامل شبکه‌ای بزرگ از ۱۳ دیتاسنتر در سرتاسر جهان است. هر یک از این مراکز شامل ده‌ها ساختمان و هزاران کارمند و صد‌ها هزار دستگاه رایانه می‌شوند.

جاناتان کومی (Jonathan Koomey) از گروه علوم زیست‌محیطی و انرژی در دانشگاه استنفورد می‌گوید:

میزان مصرف انرژی گوگل در سال ۲۰۱۵ برابر ۵.۷ تراوات-ساعت بود، برای تأمین این میزان انرژی به دو نیروگاه زغال‌سنگ ۵۰۰ مگاواتی نیاز است. این میزان انرژی برای تأمین برق دو شهر ۱۴۰ هزار نفری کافی است. این میزان مصرف انرژی تنها توسط یک شرکت، شگفت‌انگیز است. اکنون شرکت‌هایی که به بزرگی گوگل هستند، فشار ناشی از چنین مصرفی را بر دوش خود حس می‌کنند.

کومی می‌افزاید داشتن یک مشتری بزرگ می‌تواند تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر قیمت‌ها داشته باشد، چون یک بازار بزرگ‌تر منجر به نوآوری‌های بیشتر می‌شود. او می‌گوید:

زمانی که شما تولید را دو برابر می‌کنید، هزینه‌ی تولید انرژی خورشیدی ۲۰ درصد کاهش می‌یابد. این رقم برای انرژی بادی ۱۰ تا ۱۲ درصد است.

فیس‌بوک نیز در حال عقد قرارداد با تولیدکنندگان انرژی بادی است. چند هفته پیش، شرکت آمازون بر تعهد طولانی‌مدت خود مبنی بر استفاده‌ی کامل از انرژی‌های تجدید‌پذیر تأکید کرد. این شرکت در سال ۲۰۱۶ بیش از ۴۰ درصد انرژی خود را از این منابع تأمین می‌کند. آمازون هم‌اکنون در حال ساخت ۵ پروژه‌ی نیروگاه خورشیدی است.

مایکروسافت در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد مصرف انرژی این شرکت منجر به افزایش گازهای کربنیک در جو نمی‌شود. با این‌که این شرکت بخشی از انرژی خود را از طریق مصرف سوخت‌های فسیلی تأمین می‌کند؛ اما با روش‌هایی مانند کاشت درخت و یا پرداخت کمک بلاعوض به شرکت‌هایی که در زمینه‌ی پاک‌سازی جو فعالیت می‌کنند، سعی می‌کند این اثر منفی را خنثی کند. این شرکت امیدوار است تا سال ۲۰۱۸، ۴۰ درصد انرژی خود را انرژی‌های بادی، خورشیدی و هیدروالکتریکی تأمین کند. گفتنی است دیتاسنترهای مایکروسافت سالانه ۳.۳ میلیون مگاوات-ساعت انرژی مصرف می‌کنند.

اما گوگل پیش از شرکت‌های دیگر در مسیر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر گام برداشته است. در سال ۲۰۰۷، گوگل ایده‌ی استفاده از موج برای انتقال دیتا بین دیتاسنترها را به انحصار خود درآورد؛ ولی این ایده هیچ‌گاه عملی نشد. ایده‌‌های عملی‌تری هم توسط این شرکت پیشنهاد شد که البته هیچ‌کدام تاکنون ثمربخش نبوده است؛ ایده‌هایی مانند استفاده از گرمایش زمین و همچنین استفاده از بادهای پرسرعت لایه‌ی استراتوسفر. همچنین شرکت گوگل در راندمان مصرف انرژی در دیتاسنترهای خود سرآمد شرکت‌های دیگر است.

منتقدان اما می‌گویند با این‌که گوگل استفاده از انرژی‌های خورشیدی و بادی را به منابع تأمین انرژی خود اضافه می‌کند؛ همچنان به سوخت‌های فسیلی وابسته خواهد بود. کریس وارن (Chris Warren)، معاون ارتباطات انستیتو تحقیقات انرژی می‌گوید:

این اقدام گوگل به نظر من شبیه یک نمایش برای جلب توجه است. اگر آن‌ها واقعا فکر می‌کنند که می‌توانند وابستگی خود به سوخت‌های فسیلی را قطع کنند، پس چرا انرژی دیتاسنترهای خود را مستقیما از توربین‌های بادی یا پنل‌های خورشیدی تأمین نمی‌کنند؟

گفتنی است این انستیتو، یک اتاق فکر در حوزه‌ی انرژی و مستقر در واشنگتن است و بودجه‌ی خود را اکثراً از شرکت‌ها و افرادی تأمین می‌کند که در صنعت سوخت‌های فسیلی نقش دارند.

جو کاوا می‌گوید هدف سال بعد، تأمین حداقل ۹۵ درصد انرژی مورد نیاز از طریق منابع تجدید‌پذیر به‌ویژه باد است. او می‌گوید حمایت گوگل از این صنعت به کاهش بیشتر قیمت‌ها، به‌خصوص در مقایسه با زغال‌سنگ خواهد انجامید. او اشاره می‌کند :

ما حامی استفاده از تکنولوژی‌های مختلف هستیم، اما حامی افزایش هزینه‌ها نیستیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات