تکمیل شدن سطر هفتم جدول تناوبی عناصر (جدول مندلیف)

سه‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸
مطالعه 2 دقیقه
در جریان آخرین اکتشافات علمی و به تائید سازمان جهانی شیمی که نظارت بر جدول تناوبی (مندلیف) را به عهده دارد، ۴ عنصر جدید به این جدول افزوده شدند که به‌این‌ترتیب هفتمین ردیف آن کامل می‌شود. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

بر اساس اعلام اتحادیه بین‌المللی شیمی محض و کاربردی (IUPAC)، عناصر شماره‌ی ۱۱۳، ۱۱۵، ۱۱۷ و ۱۱۸ با کسب معیارهای لازم به‌عنوان عناصری با خواص شیمیایی منحصربه‌فرد، شرایط لازم برای معرفی به‌عنوان عنصر مستقل را پیدا کردند و به‌این‌ترتیب اولین سری از عناصری لقب گرفتند که بعد از سال ۲۰۱۱ به جدول تناوبی اضافه می‌شوند. این اکتشاف هفتمین ردیف ناقص جدول تناوبی را کامل می‌کند.

این عناصر دست‌ساز بشر که در گذشته وجود آن‌ها توسط مندلیف پیش‌بینی شده بود ولی به دلیل فقدان مدارک مستدل، مکان آن‌ها در جدول تناوبی خالی بود، در طی چند ما آینده نام‌گذاری خواهند شد. عناصر ۱۱۵، ۱۱۷ و ۱۱۸ توسط گروهی مشترک از دانشمندان موسسه‌ی تحقیقات هسته‌ای دوبنا در روسیه و آزمایشگاه ملی لاورنس لیورمور در کالیفرنیا کشف شدند. تیم آمریکایی-روسی ادعا می‌کنند که عنصر شماره ۱۱۳ را نیز آن‌ها کشف کرده‌اند، ولی موسسه‌ی IUPAC (آیوپاک) این اکتشاف را به نام گروهی از محققان موسسه‌ی ریکن ژاپن به ثبت رسانده است. به‌این‌ترتیب عنصر شماره ۱۱۳ اولین عنصری است که توسط محققان آسیایی به جدول مندلیف اضافه می‌شود.

شناسایی و کشف عناصر فوق سنگین به دلیل ناپایداری زیاد و تغییر ماهیت شیمیایی مداوم، بسیار سخت است ولی تحقیقات اخیر به کشف شرایطی که در آن طول عمر این عناصر اندکی بیشتر است، منجر شده که این مسئله امید دانشمندان برای کشف اسرار جزیره‌ی ثبات (گروهی از عناصر کشف نشده‌ی جدول مندلیف که همزمان فوق سنگین ناپایدار و پایدار هستند) را افزایش می‌دهد. کاسوکه موریتا، سرپرست محققان ژاپنی کاشف عنصر شماره ۱۱۳ با صدور بیانه‌ای اعلام کرد که گروه او به‌زودی برای کشف عنصر شمار ۱۱۹ و محدوده‌ی پررمز و راز عناصر بعد از آن اقدام خواهند کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات