بررسی اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی (Xperia Z5 Premium)

یک‌شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰
مطالعه 17 دقیقه
سونی در ایفا ۲۰۱۵ از اولین تلفن هوشمند 4K دنیا رونمایی کرد. اکسپریا زد ۵ پریمیوم رکورد تراکم پیکسلی را در ابزارهای هوشمند شکست تا یک بار دیگر امید در جبهه‌ی ژاپنی‌ها زنده شود. اما آیا فبلت ۵.۵ اینچی سونی می‌تواند نظر مثبت کاربران را به خود جلب کند؟ با زومیت همراه باشید تا به بررسی عمیق اکسپریا زد ۵ پریمیوم بپردازیم.
تبلیغات

سونی در جریان نمایشگاه IFA 2015 از سه گوشی هوشمند پرچمدار خود با نام‌های Xperia Z5، Xperia Z5 Compact و Xperia Z5 Premium رونمایی کرد. دو گوشی اول جایگزین نسل قبلی خود شدند، اما گوشی پرهیاهوی سونی در برلین، اکسپریا زد ۵ پریمیوم بود. این گوشی حداقل از یک جنبه بی‌همتا است. فبلت امسال سونی به صفحه‌نمایش 4K مجهز شده است که تراکم خارق‌العاده‌ی ۸۰۶ پیکسل در اینچ را ارائه می‌کند. تراکم پیکسلی که تا پیش از این در هیچ گوشی هوشمندی وجود نداشته است. اما آیا واقعا نیاز به چنین تراکم پیکسلی داریم؟ در ادامه با بررسی زومیت از اکسپریا زد ۵ پریمیوم همراه باشید تا نقاط ضعف و قوت فبلت امسال سونی را برشماریم.

بررسی اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی (Xperia Z5 Premium)

نگاه نزدیک ویدیویی

برای آنکه بیشتر با طراحی و شکل و شمایل اکسپریا زد ۵ پریمیوم آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم نگاه نزدیک زومیت به این گوشی را تماشا کنید:

اکسپریا زد ۵ پریمیوم همچون دیگر محصولات سری زد ۵ سونی به پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۱۰ و ۳  گیگابایت حافظه‌ی رم مجهز شده است. این گوشی نیز همچون دیگر پرچمداران امسال سونی به سنسور اثر انگشت، سنسور جدید دوربین و شاید از همه مهم‌تر صفحه نمایش 4K مجهز شده است.

اکسپریا زد ۵ پریمیوم توسط دفتر سونی در ایران در اختیار زومیت قرار گرفته تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

طراحی

ساده، بسیار شیک و خوش ساخت

سونی در اکسپریا زد ۵، اکسپریا زد ۵ کامپکت و همچنین اکسپریا زد ۵ پریمیوم، به زبان طراحی آمنی بالانس خود وفادار مانده است. در زد ۵ پریمیوم شاهد استفاده از شیشه در پشت دستگاه هستیم. برخلاف اکسپریا زد ۵ در زد ۵ پریمیوم همچنان از همان شیشه‌ی براق استفاده شده است که لکه و اثر انگشت بر روی آن باقی می‌ماند. البته نسخه‌ی طلایی که در ایفا با آن کار کردیم اثر انگشت را چندان جذب نمی‌کرد. در نسخه‌ی مشکی رنگ از زد ۵ پریمیوم، حتی لبه‌های فلزی دستگاه نیز به رنگ مشکی ساخته شده‌اند تا شاهد یکپارچگی خاص و مثال‌زدنی در این دستگاه باشیم. سونی با وجود استفاده از سنسور جدید ۲۳ مگاپیکسلی در این گوشی باز هم موفق شده‌ است تا آن را به خوبی در دل دستگاه جای دهد و هیچ برآمدگی در پشت دستگاه ایجاد نشده است.

بررسی اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی (Xperia Z5 Premium)

اکسپریا زد ۵ پریمیوم همچون دیگر پرچمداران سونی ضد آب است، اما این بار علاوه بر جک هدفون، درگاه میکرو USB نیز فاقد پوشش است. تنها پوشش در نظر گرفته شده در این گوشی در لبه‌ی چپ، بالای آن قرار گرفته که وظیفه‌ی محافظت از ورود مایعات به داخل درگاه سیم‌کارت و حافظه‌ی SD را برعهده دارد. این پوشش همچنین یکپارچگی دستگاه را نیز حفظ می‌کند.

مشخصات فنی اکسپریا زد ۵ پریمیوم:

بررسی اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی (Xperia Z5 Premium)

کاهش ارگونومی به دلیل طراحی مسطح و ابعاد بزرگ

از آنجایی که اکسپریا زد ۵ پریمیوم از یک باتری پرظرفیت ۳۴۳۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد، وزن آن ۱۸۰ گرم و ضخامت آن ۷.۸ میلی‌متر شده است. وزن نسبتا زیاد دستگاه به همراه لبه‌های نسبتا تیز آن باعث می‌شود تا ارگونومی این فبلت خوب نباشد و استفاده از آن با یک دست چندان راحت نشود. در اکثر شرایط برای لمس یک سوم بالایی صفحه نمایش مجبور به استفاده از دو دست خود خواهید شد. با این حال سونی مکان دکمه‌ی پاور را بسیار خوب در نظر گرفته است تا براحتی بتوانید به آن دسترسی داشته باشید.

بررسی اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی (Xperia Z5 Premium)

سونی برای اولین بار در پرچمداران خود از سنسور اثر انگشت استفاده کرده است. سنسور اثر انگشت در گوشی‌های سری زد ۵ به شکل خلاقانه‌ای با دکمه‌ی پاور در لبه‌ی راست دستگاه یکپارچه شده است. این محل قرار گیری به مراتب بهتر از قسمت پشت و جلوی دستگاه است و کاربر می‌تواند در شرایط مختلف به راحتی از آن استفاده کند. از نظر عملکرد نیز این سنسور عالی عمل می‌کند و اسکن انگشت با سرعت و دقت قابل قبولی انجام می‌شود. برای باز کردن قفل گوشی تنها کافی است تا دکمه را فشار دهید تا بلافاصله اسکن انگشت انجام شده و قفل گوشی باز شود.

بررسی اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی (Xperia Z5 Premium)

سونی در اکسپریا زد ۵ و اکسپریا زد ۵ پریمیوم، مکان قرار گیری دکمه‌های کم و زیاد کردن حجم صدا را نیز تغییر داده است. این تغییر باعث مرتب‌تر شدن طراحی دستگاه شده، اما مدت زیادی طول می‌کشد تا به جای جدید دکمه‌ها عادت کنید و از طرفی دسترسی به این دکمه‌ها نیز به مراتب سخت‌تر از قبل شده است.

اکسپریا زد ۵ پریمیوم حس یک کالای پریمیوم و ممتاز را به کاربر القاء می‌کند. حسی که تنها در محصولات باکیفیت و لوکس به کاربر القاء می‌شود. اما نوع طراحی مسطح در کنار ظاهر شیک و زیبا باعث شده است تا این گوشی ۵.۵ اینچی ارگونومی خوبی نداشته باشد.

صفحه‌ی نمایش

بیشترین تراکم پیکسلی در دنیای موبایل

جدا از طراحی زیبا، بدنه‌ی باکیفیت و دقت بالا در ساخت بدنه‌ی این دستگاه، آنچه اکسپریا زد ۵ پریمیوم را برجسته می‌کند، استفاده از صفحه نمایش ۵.۵ اینچ با رزولوشن 4K است. این اولین بار در دنیای موبایل است که شاهد استفاده از صفحه نمایش 4K در یک گوشی هستیم. اولین بار در ایفا ۲۰۱۵ شانس کار کردن با اکسپریا زد ۵ پریمیوم را داشتیم. گوشی که در نمایشگاه با آن کار کردیم زاویه‌ی دید محدودی داشت و دقت نمایش رنگ‌ها نیز در آن کم بود اما نسخه‌ی نهایی که حالا برای بررسی در اختیار ما قرار گرفته است، از صفحه نمایش به مراتب بهتری بهره می‌برد و نه تنها زاویه‌ی دید آن در سطح بسیار خوبی است بلکه دقت نمایش رنگ‌ها نیز در آن بهبود یافته است. سونی می‌گوید دلیل این موضوع این است که آنچه در ایفا به نمایش در آمده، نمونه‌ی اولیه بوده است.

بررسی اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی (Xperia Z5 Premium)

رزولوشن 4K یا 2160 در 3840 پیکسل در یک نمایشگر ۵.۵ اینچ به معنی تراکم ۸۰۶ پیکسل بر اینچ است، تراکم خارق‌العاده‌ای که در دنیای واقعی و در نمایشگر ۵.۵ اینچی تاثیر چندانی روی تجربه‌ی کاربری ندارد. تفکیک پیکسل‌ها در نمایشگرهای حدود ۵ اینچ با رزولوشن QHD از طریق چشم غیرمسلح غیرممکن است چه برسد به رزولوشن 4K.

با این حال نمایشگر اکسپریا زد ۵ پریمیوم متون را فوق‌العاده شارپ و خوانا و تصاویر را جذاب به تصویر می‌کشد. این نمایشگر عمق رنگ مشکی بسیار خوبی دارد و رنگ سفید را نیز بسیار شبیه به واقعیت نمایش می‌دهد. زاویه‌ی دید نمایشگر بسیار خوب است و از تمام جهات تصویر قابل قبولی را به نمایش در می‌آورد.

الگوی ساب‌پیکسل‌های RGB بسیار کوچک این نمایشگر 4K شکل زیگزاگی دارد و هر چهار ردیف، تغییر مسیر می‌دهد. پیش از این در کمتر دستگاهی این الگوی ساب‌پیکسل‌ها را مشاهده کرده بودیم و احتمالا دلیل انتخاب این الگو از سوی سونی، ابعاد بسیار کوچک ساب‌پیکسل‌ها است تا بدین طریق از تداخل انها جلوگیری کند.

رزولوشن 4K تنها در بخش‌های محدودی از گوشی استفاده می‌شود

با وجود اینکه نمایشگر اکسپریا زد ۵ پریمیوم از رزولوشن 4K پشتیبانی می‌کند؛ اما رابط کاربری و اکثر اپلیکیشن‌ها در رزلووشن 1080p اجرا می‌شوند. سونی دلیل این موضوع را در بهینه سازی مصرف انرژی و افزایش بازده دستگاه می‌داند که به نظر منطقی می‌رسد. این بدین معنی است که رزولوشنی که در اکثر شرایط در اکسپریا زد ۵ پریمیوم شاهد آن خواهید بود فول‌اچ‌دی است. در حال حاضر، تنها اپلیکیشن Movie و Album از رزولوشن 4K پشتیبانی می‌کنند و در باقی اپلیکیشن‌ها، مرورگر، رابط کاربری و غیره شاهد استفاده از رزولوشن فول‌اچ‌دی هستیم. یعنی سونی برای تماشای ویدیو یا تصاویر اجازه‌ی استفاده از رزولوشن 4K را می‌دهد و در بخش‌های دیگر رزولوشن دستگاه به 1080p تغییر می‌کند.

به کارگیری تکنولوژی نمایش رنگ های واقعی Triluminos که در تلویزیون‌های سری براویا سونی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، سبب می‌شود تا طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها در زد ۵ پریمیوم به نمایش در آید و نتیجه‌ی آن تصاویر زنده و درخشان است. سونی برای آنکه تصاویر به صورت کاملا طبیعی به نمایش درآیند از فناوری خاص خود با نام Live Colour LED استفاده کرده است.

بررسی اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی (Xperia Z5 Premium)

سونی همچنین از موتور اختصاصی پردازش تصویرِ خود با نام X-Reality در گوشی‌های سری زد ۵ استفاده کرده است. این موتور پردازش تصویر، برای آنالیز و بهبود تصاویر به کار می‌رود که وظیفه‌ی بهینه‌سازی و همسان‌سازی کنتراست و شفافیت را در کنار کاهش میزان نویز برعهده دارد. همچنین این تکنولوژی قابلیتی به نام سوپر رزولوشن را در اختیار دارد که می‌تواند هر پیکسل تصویر را در هر اندازه‌ای بهینه‌سازی کند و جزئیات تصاویر را بیش از پیش به نمایش بگذارد.

اسپیکر

اکسپریا زد ۵ پریمیوم مجهز به اسپیکری دوگانه در قسمت جلوی دستگاه شده است. محل قرارگیری این اسپیکرها بسیار خوب است و  بسیار بهتر از قرارگیری آن در فریم گوشی و پشت دستگاه است.

بررسی اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی (Xperia Z5 Premium)

صدای این اسپیکرها واضح بوده و  حجم صدا نیز در حد قابل قبولی قرار دارد. استفاده از اسپیکر استریو و محل قرارگیری مناسب آن‌ها باعث می‌شود تا صدای خروجی باکیفیت و با حجم بالا را در این گوشی شاهد باشیم. این در حالی است که بسیاری از گوشی‌های پرچمدار اندرویدی فاقد اسپیکر مناسب هستند. وجود چنین اسپیکرهایی می‌تواند مکمل خوبی برای صفحه‌نمایش عالی اکسپریا زد ۵ پریمیوم باشد تا از این گوشی برای اجرای اپلیکیشن‌های سرگرمی، وب‌گردی، اجرای بازی‌ها، تماشای ویدیو و مواردی از این دست به انتخابی عالی تبدیل شود.

برخلاف اسپیکرهای قوی، هدفونی که سونی برای اکسپریا زد ۵ پریمیوم در نظر گرفته است چندان خوب نیست و کیفیت کاملا معمولی دارد. به این ترتیب اگر اهل گوش دادن به موسیقی با هدفون هستید، پیشنهاد می‌کنیم پس از تهیه‌ی زد ۵ پریمیوم یک هدفون باکیفیت تهیه کنید.

دوربین

سونی در نسل پنچم از پرچمداران خود از یک سنسور ۲۳ مگاپیکسلی استفاده کرده است تا قدرت عکاسی و فیلم‌برای این محصولات نیز ارتقاء یابد. این دوربین می‌تواند تصاویری با رزولوشن ۵۵۲۰ در ۴۱۲۰ پیکسل ثبت کرده و ویدیوهایی در رزولوشن UHD با نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه یا 1080P با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه یا 720P با نرخ فریم ۱۲۰ فریم بر ثانیه  ضبط کند.

بررسی اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی (Xperia Z5 Premium)

از دیگر ویژگی‌های این دوربین می‌توان به فوکوس خودکار فازی، فلش ال‌ای‌دی، HDR و پانوراما اشاره کرد. دوربین سلفی آن نیز حسگری ۵.۱ مگاپیکسلی داشته و می‌تواند ویدیو با رزولوشن 1080P نیز ثبت کند. همچنین در تنظیمات خودکار می‌توان از حالت‌های مختلف مانند ۸ مگاپیکسل، ۱۶ مگاپیکسل  و حتی رزولوشن حداکثری ۲۳ مگاپیکسل استفاده کرد.

ثبت دقیق رنگ‌‌ها، رزولوشن بالا و کمی نویز

دوربین اکسپریا زد ۵ پریمیوم در شرایط محیطی با منبع نور مناسب عملکردی بسیار خوب از خود نشان داده و رنج دینامیک آن در سطح قابل قبولی قرار دارد. به علاوه شاهد کنتراست بسیار خوبی بین محیط‌های پرنور و سایه‌دار هستیم اما این به معنای از دست رفتن جزئیات در سایه نیست و تصاویر ثبت شده، جزئیاتی را در سایه‌های به نمایش می‌گذارند که شاید بسیاری گوشی‌های دیگر آن بخش را به رنگ سیاه نمایش دهند. با این حال در نویز تصاویر در محیط‌های کم نور زیاد است و حتی در برخی شرایط در محیط‌هایی با نور مناسب نیز شاهد نویز تصویر هستیم. دلیل این موضوع مربوط به تعداد بیشتر پیکسل‌ها در سنسور جدید سونی است، هر چند تعداد پیکسل‌ها بیشتر می‌شود سایز آن‌ها کوچک‌تر می‌شود و پیکسل‌های کوچک و زیاد هرچند جزئیات و رزولوشن تصویر را بالا می‌برند اما باعث افزایش نویز تصویر می‌شوند. با این حال وقتی از تصاویر در سایز موبایل استفاده می‌کنیم نویز تصویر به چشم نمی‌آید.

افکت‌های نرم‌افزاری بسیاری نیز وجود دارند که بیشتر حالت سرگرم کننده دارند و در عکس‌های روزمره کمتر از آن‌ها استفاده می‌شود. ویژگی جالب دیگر ضبط ویدئو در حالت Time-Shift است که می‌تواند ویدئو با نرخ فریم بالا را ضبط کند و به شما این امکان را می‌دهد تا بخشی از ویدئوی ضبط شده را در حالت اسلوموشن بازپخش کنید.

ایرادی که می‌توان به این دوربین وارد کرد عدم بهره‌گیری از لرزش‌گیر اپتیکال است که در ضبط تصاویر ویدئویی بیشتر خود را نشان می‌دهد. اما در عکاسی این مورد تقریبا به چشم نمی‌آید و لرزشگیر دیجیتالی نسبتا خوب عمل می‌کند. نبود لرزشگیر اپتیکال در شرایط نوری نامناسب و محیط‌های کم نور باعث شده تا کیفیت تصاویر کاهش پیدا کرده و نویز زیادی را شاهد باشیم.

 رابط کاربری دوربین همانند سایر گوشی‌های پرچمدار سونی دارای حالت تنظیمات دستی نیز هست که می‌تواند برای عکاسان حرفه‌ای بسیار خوب باشد، اما در استفاده‌ی روزمره، حالت خودکار غالبا نتیجه‌ی دلخواه را ارائه کرده و عکس مورد نظر شما را به ثبت خواهد رساند.

در مجموع دوربین ۲۳ مگاپیکسلی اکسپریا زد ۵ پریمیوم عملکردی خوبی به خصوص در حالت خودکار از خود به نمایش می‌گذارد و می‌تواند تصاویر باکیفیتی را ثبت کند، اما در شرایطی که نور محیط نامناسب باشد، شاهد افت عملکرد این دوربین خواهید بود. این دوربین همچنین در ثبت صحیح و دقیق رنگ‌ها نیز فوق‌العاده عمل می‌کند و حتی در محیط‌های کم نور به خوبی می‌توند فرایند وایت‌بالانس را انجام دهد تا رنگ‌ها بصورت واقعی و طبیعی به تصویر کشیده شوند.

نکته‌ی مهم دیگر درباره‌ی  دوربین اکسپریا زد ۵ پریمیوم سونی، فوکوس فازی آن است که باعث می‌شود سرعت فوکوس بر روی سوژه مخصوصا در محیط‌هایی با نور مناسب بی‌نهایت سریع انجام شود. به این ترتیب با اکسپریا زد ۵ پریمیوم کمتر سوژه‌ای را از دست خواهید داد و تنها کافی است حتی در شرایطی که گوشی قفل است دکمه‌ی فیزیکی شاتر را فشار دهید تا اپلیکیشن دوربین اجرا شده، بر روی سوژه فوکوس انجام شده و عکس گرفته شود.

نمونه عکس‌های گرفته شده با اکسپریا زد ۵ پریمیوم:

نرم‌افزار

گوشی‌های خانواده‌ی اکسپریا زد ۵ مجهز به سیستم عامل اندروید ۵.۱.۱ شده‌اند و سونی در این سیستم عامل کمترین تغییرات را ایجاد کرده و در واقع هر جا که ضرورتی دیده، دست به تغییر زده است. این عامل علاوه بر این که باعث می‌شود روند ارائه‌ی بروزرسانی برای این گوشی‌ها بسیار سریع‌تر شود، باعث خواهد شد که کاربران از زیبایی طراحی متریال اندروید نیز لذت ببرند.

بررسی اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی (Xperia Z5 Premium)

اپلیکیشن‌های پیش‌فرض بسیاری نیز در این سیستم عامل وجود دارند اما نکته‌ی جالب توجه امکان حذف این اپلیکیشن‌ها است و به غیر از تعداد محدودی اپلیکیشن‌های خاص در صورت لزوم می‌توانید بقیه‌ی اپلیکیشن‌های پیش‌فرض را از گوشی خود حذف کنید.

بررسی اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی (Xperia Z5 Premium)

در بخش اعلانات نیز شاهد نواری دو مرحله‌ای همانند اندروید خام هستیم، اما در رابط کاربری سونی می‌توان آیکون‌های دسترسی موجود در نوار اعلانات را نیز به دلخواه تغییر داد که البته این امکان در اندروید ۶ برای نسخه‌ی خام از این سیستم عامل نیز فراهم شده است.

بررسی اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی (Xperia Z5 Premium)

در حالت کلی به غیر از چند تغییر کوچک، رابط کاربری سونی تغییر زیادی نکرده است و این موضوع برای علاقمندان سونی خبر خوبی خواهد بود چرا که با خرید زد ۵ پریمیوم با سیستم عامل و رابط کاربری آشنایی روبرو خواهند شد. برای کاربران جدیدی که به سمت سونی می‌آیند نیز این رابط کاربری احتمالا لذت‌بخش خواهد بود چرا که یکی از نزدیک‌ترین رابط‌های کاربری به اندروید خام و طراحی زیبای متریال گوگل است.

بازده و عملکرد

سونی اکسپریا زد ۵ پریمیوم را همچون دیگر اعضاء سری زد ۵ به پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۱۰ مجهر کرده است. پردازنده‌ای بسیار قدرتمند که با ۳ گیگابایت رم همراه شده است تا نوید عملکردی فوق‌العاده را بدهد. هر چند نام اسنپدراگون ۸۱۰ با داغ شدن بیش از حد عجین شده، اما سونی این بار از این موضوع اطمینان پیدا کرده است که پرچمدار جدید خود از این مشکل رنج نبرد. خوشبختانه در تجربه‌ای که ما با گوشی اکسپریا زد پریمیوم ۵ داشتیم، کمتر شاهد داغ شدن گوشی شدیم. البته هنوز در برخی شرایط مخصوصا در زمان فیلم‌برداری 4K گوشی کمی داغ می‌شود اما این گرما در اکثر شرایط آزاردهنده نیست.

بررسی اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی (Xperia Z5 Premium)

 همانند سایر گوشی‌ها، تست‌های مختلف بنچمارک را برای این گوشی نیز اجرا کردیم که نتایج آن را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

تلفن / تبلت

AnTuTu 4

AnTutu 5

Linpack

Single / Multi

Quadrant 2.1

3DMark 

IceStorm

Vellamo

Browser / Metal

CF Bench v1.3

BaseMark

OS II / Sunspider

Xperia Z5 Premium

 49654

245.127

480.532

22187 

22420

 2951

1286

 46757

1540

Nexus 5X

44605

80.687

241.228

19207

14438

3561

1140

31987

1230

1230

.

2ms

Xperia Z5

51206

240.900

431.373

22477

22589

3834

1386

 58865

1508

665.3ms

Xperia Z5 Compact

40508

60869

362.915

446.208

35230

21759

2832

1381

49236

1831

761.5ms

Samsung Galaxy A8

35100

48212 

248.764

330.719 

25091 

17433 

2840

1565 

 51896

 1036

805.5ms

+Galaxy S6 Edge

42302

68160

499.008

727.011

34064

24361

1754

1009

61538

1771

769.0ms

Galaxy Note 5

42518

67202

610.448

778.421

36014

21404

5469

2545

54810

1820

569.0ms

LG G4

33372

48138

349.306

537.155

26333

19494

3884

2180

64188

1722

768.7ms

Sony Xperia Z3+

34101

53292

280.379

490.311

28296

23506

4128

1457

57887

1705

893.6ms

Nokia  Lumia 930

25585

-

-

-

-

-

1043498ms

Sony Xperia E4

1755619194

112.679269.436

8555

3239

1592740

18154

3551278.6ms

HTC One M9

2956249674

603.118542.337

27803

21090

30902352

57313

1675661.3ms

Samsung Galaxy S6

41546

67802

607.488788.162

35444

21204

54692545

58117

1732572.3ms

همان طور که از نتایج بنچمارک مربوط به این گوشی نیز برمی‌آید، اکسپریا زد ۵ پریمیوم یک گوشی بسیار قدرتمند است که از پس هر کاری که از آن بخواهید برخواهد آمد. در اجرای بازی‌های سنگین نیز اکسپریا زد ۵ پریمیوم بدون هیچ افت عملکردی می‌تواند از عهده‌ی اجرای آن‌ها برآید.

همچنین رابط کاربری سبک و سریعِ سونی باعث می‌شود تا در زمان استفاده از این گوشی هرگز متوجه لگ و تاخیر یا کندی در سیستم‌عامل نشوید.

باتری

 سونی، اکسپریا زد ۵ پریمیوم را به یک باتری ۳۴۳۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز کرده است که به نظر برای یک گوشی ۵.۵ اینچی کافی می‌رسد مخصوصا اینکه صفحه نمایش 4K این گوشی در اکثر شرایط روی رزولوشن 1080p کار می‌کند و مصرف بهینه‌ای دارد.

بررسی اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی (Xperia Z5 Premium)

طبق روال گذشته روشنایی صفحه نمایش این گوشی را بر روی ۵۰ درصد قرار داده، ارتباطات بی‌سیم را قطع کرده و ویدئویی با کیفیت HD را تا رسیدن شارژ باتری از ۱۰۰ به صفر پخش کردیم. باتری زد ۵ پریمیوم توانست در این تست قبل از اتمام کامل شارژ ۱۰ ساعت و ۳۵ دقیقه دوام بیاورد که زمان خوبی محسوب می‌شود. به علاوه زد ۵ پریمیوم می‌تواند تا حدود ۱۲ ساعت  وبگردی را نیز برای کاربران تضمین کند.

جمع بندی

اکسپریا زد ۵ پریمیوم یک فبلت بسیار خوش‌ساخت با طراحی زیبا و ساده است. این گوشی به سخت‌افزار قدرتمند، دوربین توانمند و صفحه‌نمایش منحصر به فرد مجهز شده است. اما طراحی مسطح و صفحه‌نمایش ۵.۵ اینچی باعث شده است تا ارگونومی دستگاه خوب نباشد و استفاده از این گوشی با یک دست مشکل شود.

بررسی اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی (Xperia Z5 Premium)

با وجود اینکه صفحه‌نمایش اکسپریا زد ۵ پریمیوم کیفیت تصویر عالی دارد، اما در اکثر شرایط رزولوشن گوشی روی 1080p تنظیم شده است و از این بابت تفاوت چندانی با اکسپریا زد ۵ ندارد. به این ترتیب شاید انتخاب اکسپریا زد ۵ با نمایشگر کوچکتر و ارگونومی به مراتب بهتر، گزینه‌ی بهتری محسوب شود.

نقاط قوت

  • صفحه نمایش عالی
  • دوربین توانمند
  • اسپیکر استریو قوی و با کیفیت
  • بدنه‌ی باکیفیت به همراه طراحی ساده و  زیبا
  • استفاده از حسگر اثر انگشت در محل مناسب و عملکرد بسیار خوب آن

نقاط ضعف

  • محل نه چندان مناسب دکمه‌های تنظیم حجم صدا
  • ارگونومی نامناسب
  • باقی ماندن اثر انگشت بر روی بدنه‌ی نسخه‌ی مشکی رنگ
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات