۱۹ دی: سالگرد مرگ کارولین هرشل بانوی ستاره شناس آلمانی آنگلیسی

جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
۱۶۶ سال پیش در چنین روزی، کارولین هرشل ستاره شناسی آلمانی انگلیسی در شهر هانوفر آلمان فوت کرد. وی خواهر ستاره شناس بزرگ سر ویلیام هرشل بود و آن دو به کمک هم تحقیقات علمی بسیاری را به انجام رساندند.
تبلیغات

کارولین هرشل کشفیاتِ مهمی در ستاره‌شناسی داشته است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کشف بسیاری از ستاره‌های دنباله‌دار از جمله 35P/Herschel–Rigollet اشاره کرد که بنام خود وی نیز شناخته می‌شود.

کارولین هرشل در تاریخ ۱۶ مارچ سال ۱۷۵۰ در شهر هانوفر متولد شد. وی در کودکی دچار بیماری حصبه شد که مشکلات بسیاری را برای وی در ۱۰ سالگی بوجود آورد. بیماری حصبه باعث توقف رشد وی شد و قد وی هیچگاه فراتر از ۱۲۰ سانتی‌متر نشد. این موضوع باعث شد تا خانواده‌اش تصور کنند که وی هیچگاه بخاطر این مشکل فیزیکی قادر به ازدواج نخواهد بود لذا بهتر است وی را برای خدمت کاری تربیت کند تا بعدها بتواند به عنوان خدمتکار فعالیت کند. پدر کارولین علاقه داشت تا دخترش به تحصیل بپردازد، اما مادرش به شدت با این موضوع مخالفت می‌کرد. در زمان‌هایی که مادر کارولین در خانه حضور نداشت پدر کارولین به وی و برادرش ویلیام خواندن و نوشتن را می‌آموخت و به آن دو ریاضیات آموزش می‌داد. بعد از مدتی مادر کارولین به وی اجازه داد تا کلاه دوزی و خیاطی را یاد بگیرد و کارولین نیز با اشتیاق بسیار به یاد گرفتن این حرفه‌ها پرداخت با امید اینکه این حرفه‌ها روزی بتواند به وی در رسیدن به آرزوهایش کمک کنند.

مشکل فیزیکی کارولین که باعث شده بود قدش از ۱۲۰ سانتی متر بیشتر نشود بسیار وی را اذیت می‌کرد اما هیچگاه وی را برای موفق شدن متوقف نکرد. زمانی که پدر کارولین فوت کرد برادرش به انگلستان رفت و پیشنهاد کرد تا خواهرش نیز به نزد وی به انگلستان برود. در تاریخ ۱۶ آگست سال ۱۷۷۲ کارولین تصمیم گرفت نزد برادرش به انگلستان برود. برادر کارولین در انگلستان به تدریس موسیقی پرداخت و کارولین مسئولیت نگهداری و مدیریت خانه را بر عهده داشت. وی در این میان نیز توانست آواز خواندن را فراگیرد. در آن دوران ویلیام به شدت وقتش با برگزاری کنسرت‌های موسیقی پر بود اما همیشه تلاش می‌کرد که موسیقی را به خواهرش یاد بدهد و کارولین نیز با علاقه تمام درس‌های برادرش را فرا می‌گرفت. بعد از مدتی در عین شگفتی کارولین تبدیل به خواننده اصلی اجراهای برادرش شد و مورد احترام بسیاری از هنرمندان بزرگ انگلستان قرار گرفت. کارولین پیشنهادهای بسیاری را برای خوانندگی در گروه‌های ارکستر بزرگ دریافت کرد ولی تمام آن‌ها را رد کرد و اعلام کرد که تنها با رهبری ارکستر برادرش به خوانندگی خواهد پرداخت و تنها برای برادرش خواهد خواند. با وجود انکه صدای کارولین باعث شهرت وی شده بود، اما مشکل فیزیکی و قد کوتاه وی باعث شد تا دوستان کمی داشته باشد.

بعد از مدتی ویلیام از موسیقی به سمت ستاره‌شناسی علاقه‌مند شد و شروع به مطالعه ریاضیات و ستاره شناسی کرد. در این میان خواهر ویلیام که مدیریت خانه برادر بزرگ خود را بر عهده داشت به حمایت از برادرش پرداخت. بعد از مدتی ویلیام هرشل تبدیل به یک ستاره شناس سرشناس شد و کارولین نیز که همیشه در کنار برادرش حضور داشت به عنوان دستیار وی مشغول کار شد. کارولین بسیار علاقه داشت تا با داشتن حقوق برای خود استقلال داشته باشد که این موضوع چندی بعد محقق شد، دولت انگلستان به وی به عنوان دستیار ویلیام هرشل حقوق در نظر گرفت و وی جزو اولین زنانی بود که بخاطر فعالیت‌های علمی حقوق دریافت می‌کرد. در سال ۱۷۸۸ ویلیام با یک بیوه‌‌ی ثروتمند ازدواج کرد که این ازدواج باعث فاصله گرفتن وی و خواهرش شد. بین همسر ویلیام و خواهرش کارولین مشکلات بسیاری بوجود آمد که بر روی رابطه کارولین و ویلیام نیز تاثیر گذاشته بود. بعد از مدتی کارولین حتی دیگر در خانه ویلیام زندگی نمی‌کرد و تنها وقتی خانواده ویلیام به مسافرت می‌رفتند برای کمک به ویلیام به آنجا می‌رفت. اگرچه این موضوع باعث بروز مشکلاتی میان کارولین و ویلیام شده بود، اما کمک کرد تا کارولین به استقلالی که به آن علاقه داشت دست یابد و حتی تحقیقات شخصی خود را در ستاره شناسی آغاز کند و این دوران شروعی بود که کارولین هرشل را از عنوان یک دستیار ستاره شناس تبدیل به ستاره شناس بزرگی کرد که با کشفیات خود در خصوص ستاره‌های دنباله‌دار به خصوص ستاره‌های دنباله‌دار دوره‌ای  نامش را در تاریخ ستاره‌شناسی جاودانه کرد.

بانو کارولین هرشل بعد از مرگ برادرش در سال ۱۸۲۲ به آلمان و زادگاهش شهر هانوفر بازگشت و تا پایان عمر در آنجا زندگی کرد. کارولین هرشل ستاره شناس بزرگ آلمانی که با وجود مشکلات بسیار نشان داد موفقیت در هر شرایطی ممکن است در تاریخ ۹ ژآنویه سال ۱۸۴۸ و در ۹۷ سالگی دیده از جهان فروبست. انجمن سلطنتی ستاره شناسی انگلستان به بانو کارولین هرشل مدال طلا را بخاطر دستاوردهای مهم‌اش اهدا کرد که تا سال ۱۹۹۶ کارولین هرشل تنها زنی بود که به این افتخار نائل شده بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات