۹ پرسشی که ارزش شما در محل‌ کارتان را مشخص می‌کند

شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۴
مطالعه 3 دقیقه
برای اینکه یک تجارت موفق شود باید نیروی انسانی کارآمد و حرفه‌ای را استخدام کند. از این رو در شرکت‌ها، نیروی انسانی مدام در حال ارزش‌یابی است. اما از کجا متوجه شویم که چقدر برای شرکت خود ارزش داریم؟ به پرسش‌های ادامه‌ی مطلب پاسخ دهید تا به ارزش خود پی‌ ببرید.
تبلیغات

هرچه ارزش شما برای شرکتی که در آن کار می‌کنید بیشتر باشد جایگاه بهتری نیز خواهید داشت. حداقل اگر جایگاه خوبی نیز نداشته باشید اگر ارزش خود را به درستی ارزیابی کنید، می‌توانید تقاضای حقوق بالاتری از کارفرمای خود داشته باشید. هرچه ارزش شما برای شرکتی که در آن کار می‌کنید بیشتر باشد می‌توانید فرصت‌های شغلی بهتری را برای خود متصور شوید و آینده‌ی بهتری را برای خود پیش‌بینی کنید. اگر نیروی ارزشمندی باشید، آینده‌‌ی شغلی شما نیز تضمین شده خواهد بود چرا که چالش اصلی اکثر شرکت‌ها در دنیا، نیروی انسانی مفید و کارآمد است. جذب نیروی مفید برای هر کمپانی همراه با هزینه و دشواری‌های خاصی است که باعث می‌شود صاحبان شرکت‌ها برای حفظ نیروی مفید خود همه‌ی تلاش خود را بکار گیرند.

نویسنده‌ی کتاب «قوانین دنیای واقعی در محل کار» پرسش‌هایی را در این کتاب مطرح می‌کند که از طریق آن‌ها به سادگی می‌توانید رتبه و ارزش خود را در سازمانی که در آن مشغول به کار هستید محاسبه کنید.

تفاوتی نمی‌کند که مدیرعامل شرکت باشید یا یک کارمند ساده، باید برای تجارتی که در آن حضور دارید مفید بوده و ارزشمند باشید.

اگر به دنبال یافتن ارزش واقعی خود برای سازمانی که در آن کار می‌کنید، هستید باید پرسش‌های زیر را صادقانه و دقیق پاسخ دهید. به هر کدام از پرسش‌ها امتیاز ۱ (پایین‌ترین) تا ۵ (بالاترین) را بدهید. فراموش نکنید که باید بازده امروز خود را در نظر بگیرید نه آنچه آرزو دارید باشید.

۱. آیا من حضور مداومی در محل کار دارم و  امور خود را به نتیجه میرسانم؟

۲. آیا من هر سال بهتر از سال قبل شده‌ام؟

۳. آیا من با هدف به سمت جلو پیش‌ می‌روم و به دستاوردهای قدیمی‌ام دل خوش نکرده‌ام؟

۴. آیا من بیشتر وقت را با حداکثر بازده کار می‌کنم؟

۵. آیا من اخیرا با اتکا به ابتکار خود، چیزی به شرح وظایفم اضافه کرده‌ام؟

۶. آیا من اهدافی را برای خود تعریف کرده‌ام که فراتر از اهداف تنظیم شده توسط مسئول بالا سرم باشد؟

۷. آیا من بطور مرتب از همکاران یا مدیرم، درخواست بازخورد در باره‌ی بازده‌ کاریم دارم؟

۸. آیا من عملکرد خود را با دیگران مقایسه کرده‌ام؟

۹. آیا من به خوبی با دیگران همکاری می‌کنم و رابطه‌ی حرفه‌ای من با همکارانم درست است؟

حالا امتیاز‌های یک تا پنجی که به هر پرسش داده‌اید را جمع کنید. حداقل امتیازی که کسب کرده‌اید باید ۹ باشد و حداکثر آن نیز باید ۴۵ شود. هرچه امتیاز شما به ۴۵ نزدیک‌تر باشد، ارزش بالاتری برای سازمان خود دارید.

اگر امتیاز بالایی کسب نکردید تلاش کنید تا در بخش‌هایی که امتیاز کم گرفته‌اید پیشرفت کنید و خود را بهبود بخشید. مثلا اگر در پرسش ۶ به خود امتیاز ۲ داده‌اید همین امروز دست بکار شوید و تلاش خود را دو چندان کنید و اهداف شغلی فراتر از انتظارهای سازمان را برای خود تعریف کنید. نشان دهید که برای سازمان خود موثر هستید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات