چرا آکیولس در زمینه‌ی واقعیت مجازی به کمک سامسونگ نیاز دارد؟

سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۱
مطالعه 6 دقیقه
سامسونگ در جریان کنفرانس خود در نمایشگاه IFA 2014، از هدست واقعیت مجازی خود، Gear VR پرده برداشت که در طراحی و تولید این محصول ردپای آکیولس نیز یافت می‌شود. اما چرا با وجود رقبایی نام‌آشنا، آکیولس سامسونگ را در زمینه‌ی تولید این هدست یاری کرده تا رقیبی دیگر برای خود اضافه کند؟ با زومیت همراه باشید تا به بررسی پاسخ‌های محتمل این سوال بپردازیم.
تبلیغات

 این روز‌ها بسیاری از کمپانی‌های نمونه‌هایی از هدست‌های واقعیت مجازی خود را به بازار عرضه کرده یا در حال تکمیل محصول خود برای ارائه‌ به بازار هستند. از جمله‌ی این کمپانی‌ها می‌توان به خود آکیولس با DK2، سونی با پروژه‌ی مورفئوس برای کار با پلی‌استیشن ۴ اشاره کرد. همچنین در کنار این هدست‌های واقعیت مجازی نمونه‌های دیگری چون کاردبورد گوگل نیز وجود دارند که در ساده‌ترین صورت ممکن تلفن‌هوشمند کاربر را به هدست واقعیت مجازی تبدیل می‌کند. GameFace Labs در حال توسعه‌ی یک هدست واقعیت مجازی بی‌سیم است که مبتنی بر اندروید خواهد بود. اما آخرین نمونه‌ی معرفی شده، Gear VR سامسونگ است که آکیولس نیز این کمپانی را در امر ساخت آن یاری کرده است. شاید بسیاری بر این باور باشند که آکیولس رقیبی دیگر برای خود ایجاد کرده است، اما واقعیت چیز دیگری است و آکیولس با این اقدام یک کمپانی قدرتمند را در کنار خود دارد.

Gear VR را باید یک جایگزین قابل حمل برای هدست واقعیت مجازی آکیولس خواند که از نظر سخت‌افزاری باید به یک منبع تولید نیرو همچون کامپیوتر و یک دوربین خارجی متصل شود. نسل دوم از هدست واقعیت مجازی آکیولس، یعنی DK2 از نظر صفحه‌ی نمایش پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را در مقایسه با نسل اول داشته است. آکیولس در نسل دوم هدست واقعیت مجازی خود از صفحه‌ی نمایش گلکسی‌نوت ۳ استفاده کرده است که به‌موجب آن سطح مقطع بزرگ‌تری با رزولوشن ۹۶۰ در ۱۰۸۰ پیش روی هر چشم قرار گرفته است. اما صفحه‌ی نمایش DK2 در قیاس با گلکسی‌نوت ۴ رزولوشن پایین‌تری دارد و با توجه به رزولوشن QHD صفحه‌ی نمایش گلکسی‌نوت ۴، هر چشم سطح مقطعی از صفحه‌ی نمایش با رزولوشن ۱۲۸۰ در ۱۴۴۰ پیکسل را پیش روی خود خواهد دید. صفحه‌ی نمایش مورد استفاده در هر دو هدست واقعیت مجازی دارای زاویه‌ی دید تقریبا برابر هستند، بطوریکه Gear VR زاویه‌ی دیدی برابر ۹۶ درجه و DK2 آکیولس زاویه‌ی دیدی برابر ۱۰۰ درجه دارد. از پاییز سال جاری شاهد آغاز فروش رفتن Gear VR در بازار‌های جهانی خواهیم بود.

هدست واقعیت مجازی Gear VR در مقایسه با هدست آکیولس دارای کمبودهایی است، هرچند این هدست واقعیت مجازی از پاییز روانه‌ی بازار خواهد شد، اما نسخه‌ی عرضه شده با نام Innovator Edition در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت که در واقع همان نسخه‌ی بتای این هدست واقعیت مجازی است که برای علاقمندان و همچنین توسعه‌دهندگان در اختیار قرار خواهد گرفت. Gear VR یک محصول خام است که برای استفاده از آن باید از یک تلفن‌هوشمند چون گلکسی‌نوت ۴ استفاده کرد. مضاف براینکه Gear VR سامسونگ از نظر منابع پردازشی با DK2 تفاوت‌هایی دارد، این هدست واقعیت مجازی از قابلیت Positional Tracking نیز بی‌بهره است که براساس آن دوربین وضعیت سر کاربر را چک کرده و آن را در فضای واقعیت مجازی منتقل می‌کند که ماحصل آن کاهش لگ‌ها در حرکات و وضعیت نامتقارن در محتوای واقعیت مجازی است، در واقع این قابلیت امکان انتقال کوچک‌ترین جزئیات حرکتی را در داخل دنیای مجازی امکان‌پذیر می‌سازد. به‌نظر نمی‌رسد که سامسونگ به این زودی‌ها دوربینی را روی هدست خود قرار داده و این قابلیت را به Gear VR اضافه کند.

شاید در ظاهر به‌نظر برسد که آکیولس در همکاری با سامسونگ رقیبی را برای محصولات خود ایجاد می‌کند، اما شراکت با سامسونگ برای ساخت ابزار‌های مورد استفاده در واقعیت مجازی، به مستحکم‌تر کردن بنای واقعیت مجازی کمک می‌کند و به نفع آکیولس است

آکیولس نیاز به تقویت ریشه‌ها و استحکام ساختار خود دارد و کدام کمپانی بهتر از سامسونگ می‌تواند آکیولس را در این میان یاری دهد. همانطور که می‌دانید آکیولس در حال عرضه‌ی نسخه‌های آزمایشی هدست واقعیت مجازی خود است. هدست‌هایی که خود آکیولس به کامل نبودن آ‌ن‌ها و احتمال بروز مشکلات برای آن اذعان دارد. نکته اینجا است که همین هدست‌ها نیز با استقبال فراوانی روبرو شده‌اند، بطوریکه آکیولس بستر لازم را برای تحویل فوری این هدست‌ها نداشته و با فاصله‌ی زمانی چندین ماهه درصدد ارائه‌ی این هدست‌ها به مشتریانی است که آن را پیش‌خرید کرده‌اند. شاید از خود بپرسید که نقش فیس‌بوک در این بین چیست و آیا این شبکه‌ی اجتماعی بزرگ که هم اکنون مالک اصلی آکیولس است، توانایی لازم برای پشتیبانی از واقعیت مجازی را ندارد؟ یقیناً اندوخته‌ی سامسونگ برای تولید سخت‌افزار بسیار بیشتر از فیس بوک است. یکی از قطعاتی که کمبود آن مشکل اصلی آکیولس در ارائه‌ی به‌موقع آکیولس‌‌ریفت‌ها است، صفحه‌ی نمایش است.

مطمئناً تولیدکننده‌ای چون سامسونگ می‌تواند چندین برابر ظرفیت تولیدی کنونی آکیولس، هدست واقعیت مجازی تولید کند که دقیقاً موضوعی است که هم اکنون آکیولس به آن احتیاج دارد

از طرفی دیگر تولید Gear VR برای سامسونگ هزینه‌ای زیادی ندارد، چراکه یکی از قطعات اصلی، یعنی صفحه‌ی نمایش در آن وجود نداشته و از این‌رو سامسونگ علاوه بر کاهش هزینه‌ی تولید بازار جدیدی نیز برای محصولات خود پیدا کرده است. از طرفی دیگر جان‌کارمک، مدیر فناوری آکیولس می‌تواند با تغییر ساختار و بهینه‌سازی تجربه‌ی بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها در گلکسی‌نوت برای استفاده در Gear VR، تجربه‌ی استفاده از هدست واقعیت مجازی را بهتر از پیش نماید. در صورتی که سامسونگ با این محصول به موفقیتی آن چنانی دست نیابد، سامسونگ چیزی را از دست نداده و در صورت موفقیت نیز از رقبایی چون سونی و سایر کمپانی‌ها پیشی خواهد گرفت و اهمیت برند خود در زمینه‌ی تولید صفحات نمایش را به رخ کمپانی‌های رقیب خواهد کشید.

یکی دیگر از جنبه‌های مهم همکاری با سامسونگ، بهبود رابط‌کاربری مورد استفاده در هدست‌های واقعیت مجازی است

یکی دیگر از جنبه‌های مهم همکاری با سامسونگ، بهبود رابط‌کاربری مورد استفاده در هدست‌های واقعیت مجازی است، از این‌رو شاید بتوان Gear VR سامسونگ را به‌عنوان اولین هدست واقعیت مجازی نامبرد که با یک رابط‌کاربری خوب و کاربردی پیش روی کاربران قرار می‌گیرد، بطوریکه کاربران برای تغییر بازی یا کاربردهای دیگر نیازی به درآوردن هدست از روی سر خود نداشته باشند. مسئولین آکیولس رابط ‌کاربری مورد استفاده در DK2 را یک کابوس واقعی عنوان کرده و قول بهبود آن را در سال جاری داده‌اند. رابط‌کاربری این هدست باید به‌گونه‌ای باشد که دیگر نیازی به خروج هدست برای حرکت میان منوها نباشد و بتوان با استفاده از هدست و فشردن چند کلید به‌راحتی به خواسته‌ی خود رسید و دیگر کاربر نیازی به ریستارت کردن هدست نداشته باشد. Gear VR به‌دلیل استفاده از قابلیت قابل حمل بودن بهترین امکان را برای آزمایش رابط‌کاربری و بهبود عملکرد آن فراهم کرده است. Gear VR ساسونگ همراه با Oculus Home، Oculus Cinema، Oculus 360 Videos و Oculus 360 Photos همراه خواهد شد که در واقع نسخه‌ای بتا از اپلیکیشن‌های آکیولس است که در آینده بهبود خواهند یافت.

همکاری با سامسونگ برای آکیولس یک قدم جدید درصدد رسیدن به تکامل در دنیای واقعیت مجازی است. بهره‌گیری از گلکسی‌نوت ۴ با رزولوشن بالای صفحه‌ی نمایش می‌تواند یک نکته‌ی مثبت برای این کمپانی داشته باشد تا در آینده از آن در نسخه‌های آتی هدست ریفت آکیولس استفاده شود. همچنین این همکای می‌تواند تاحدودی فشارها را از روی آکیولس که به‌موجب خیل عظیم پیش‌خرید‌ها ناشی شده، کاهش دهد. هرچند انحصار آکیولس به گلکسی‌نوت ۴ می‌تواند دامنه‌ی گسترش آن را محدودتر کند.

پس از خرید آکیولس توسط فیس‌بوک، این کمپانی بیش از پیش روی هدف خود یعنی بازی سازی و هدایت واقعیت مجازی به مسیر اصلی خود متمرکز شده است. این کمپانی در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که ورود به دنیای ابزار‌های قابل حمل و ساخت هدست‌های واقعیت مجازی در این زمینه تغییراتی را در سیاست‌های این کمپانی در راستای ساخت هدست‌های واقعیت مجازی وابسته به پی‌سی‌ها ایجاد نخواهد کرد. همچنین این کمپانی روی هدف اصلی خود برای پررنگ تر کردن محصولات در زمینه‌ی بازی‌ها پافشاری کرده و نوید تولید محصولات بهتری را داده است. همکاری با سامسونگ شرایط و روند توسعه‌ی محصولات برای آکیولس را بسیار تسهیل خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات