بررسی جی 3 ال جی (LG G3)

پنج‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۷
مطالعه 25 دقیقه
ال‌جی جی ۳ ارزش خرید دارد؟ آیا توان رقابت با پرچمداران اندرویدی یا حتی آیفون را دارد؟
تبلیغات

ورود جدی ال‌جی در بازار تلفن‌های هوشمند ۲ سال پیش با اپتیموس جی کلید خورد. هرچند اپتیموس جی یک تلفن خوش ساخت و کارآمد به نظر می‌رسید، اما در آن زمان هیچ‌کس حتی تصور هم نمی‌کرد که ال‌جی پس از دو نسل بتواند تا این حد در حوزه‌ی موبایل پیشرفت کند و خود را به یکی از تولیدکنندگان مطرح تلفن‌های هوشمند بدل کند.

ال‌جی با جی ۲ نشان داد که جسارت لازم برای طراحی محصولی متفاوت را دارد و در نسل سوم این تلفن نیز با بکار گیری همان زبان طراحی، این بار محصولی زیباتر، با کیفیت‌‌تر و از  همه مهم‌تر کم عیب و ایرادتر را روانه بازار کند. جی‌۳ ترکیبی از سخت‌افزار قدرتمند با نرم‌افزار کارآمد است، محصولی که به سادگی قادر به رقابت با بهترین‌های بازار یعنی اکسپریا Z2، گلکسی اس ۵ و اچ‌تی‌سی وان ام ۸ است.

طراحی

طراحی زیبا در بدنه‌ای خوش ساخت و مستحکم

گوشی ال جی جی‌ ۳ از طراحی مدرن با لبه‌های منحنی شکل و بدنه‌ی شبیه به فلز بهره می‌برد. آنچه بیش از هر چیز هر کاربری را به سمت جی ۳ می‌کشد، طراحی ظاهری قسمت جلوی آن است. حاشیه بسیار باریک دور صفحه نمایش و پوشش یکپارچه گوریلا گلس که کل قسمت جلوی تلفن را پوشانده است، حس کم‌نظیری را به شما منتقل می‌کند. پوشش دستگاه، این بار هم پلاستیکی است، اما پلاستیک مستحکم‌تر و با طراحی بسیار شبیه به فلز. پوشش پلاستیکی جی ۳ چیزی بین لومیاهای نوکیا و گلکسی سامسونگ است.

جی ۳ نه تنها از نظر کیفیت ساخت نسبت به جی ۲ به شکل قابل ملاحظه‌ای بهبود یافته، بلکه از نظر جلوه‌ی ظاهری نیز به مراتب بهتر شده است. به عنوان مثال در لبه پایین صفحه نمایش، همان جایی که لوگوی ال‌جی حک شده از یک طراحی ریز راه‌راه استفاده شده که زیبای تلفن را مخصوصاً در نسخه خاکستری دو چندان می‌کند.

ارگونومی مناسب دستگاه به لطف تغییرِ مکان دکمه‌ها و انحنای لبه‌ها

هرچند بدنه‌ی پلاستیکی حس مشابه تلفن‌های مجهز به شاسی فلزی را به کاربر منتقل نمی‌کند، اما باعث سبک‌تر شدن تلفن می‌شود و البته تولید انبوه آن را نیز آسان می‌کند. به لبه‌های پشتی دستگاه انحنای مناسبی داده شده است تا جی ۳ با صفحه نمایش ۵.۵ اینچی به خوبی در دست جای بگیرد و استفاده از آن آسان شود. ال‌جی زبان طراحی اختصاصی خود، که در آن در لبه‌ها و قسمت جلوی تلفن هیچ دکمه‌ای وجود ندارد و همگی به پشت دستگاه منتقل شده‌اند را در جی ۳ نیز تکرار کرده است.

با این تفاوت که این بار دکمه‌ها به شکل زیباتر و دقیق‌تری در پشت دستگاه جای گرفته‌اند تا هارمونی تلفن حفظ شود و جلوه‌ی ظاهری آن بهبود یابد. جابجایی دکمه‌ها از لبه‌ها به پشت دستگاه باعث می‌شود تا شما به راحتی بتوانید از دکمه‌ها در یک تلفن نسبتا بزرگ استفاده کنید. دسترسی به دکمه‌های کم‌ و زیاد کردن حجم صدا یا دکمه پاور چه در زمان استفاده رایج از تلفن و چه در زمان مکالمه بسیار آسان است و از این بابت می‌توان طراحی خلاقانه‌ی ال‌جی را ستود.

همانطور که سال گذشته در بررسی جی ۲ نیز اشاره کردیم، در یکی دو روز ابتدایی کار با جی ۲ یا جی ۳، تغییر مکان دکمه‌ها کار را برایتان مشکل می‌کند، اما پس از این مدت آنقدر استفاده از این دکمه کاربردی و آسان می‌شود که شاید نتوانید مجدداً از تلفن‌های استاندارد بازار استفاده کنید! محل قرار گیری دکمه‌ها بسیار خوب انتخاب شده تا کاربر در هر شرایطی چه در زمان مکالمه تلفنی و چه در زمان در دست گرفتن تلفن در حالت افقی و عمودی به سادگی بتواند به آن‌ها دسترسی داشته باشید. همچنین ال‌جی میان‌برهایی را برای این دکمه‌ها تعریف کرده است، مثلا اگر دکمه زیاد کردن حجم صدا را برای یکی دو ثانیه پایین نگاه دارید نرم افزار یادداشت برداری اجرا می‌شود و اگر دکمه کم کردن حجم صدا را برای چند ثانیه پایین نگاه دارید آن‌وقت نرم‌افزار دوربین اجرا می‌شود.

در جی ۳ نیز همچون جی ۲ می‌توانید با دو بار لمس صفحه، تلفن را روشن یا خاموش کنید و از این بابت کمتر به دکمه فیزیکی پاور که در پشت دستگاه جای گرفته، نیاز پیدا خواهید کرد. ال‌جی در جی ۳، قابلیت نرم‌افزار جالبی به نام Knock Code را اضافه کرده که در آن صفحه به ۴ بخش تقسیم می‌شود و کاربر می‌تواند یک الگوی خاص را برای باز کردن قفل صفحه تعریف کند. مثلاً شما می‌توانید تعریف کنید که اگر سه بار در خانه اول و دو بار در خانه چهارم، صفحه را لمس کردید، قفل گوشی باز شود. البته این چهار خانه را وقتی گوشی خاموش است باید به صورت فرضی در نظر بگیرید.

بدنه‌ی جی ۲ بصورت یکپارچه طراحی شده بود و پوشش پشتی دستگاه نیز جداشدنی نبود. بسیاری از کاربران جی ۲ به دلیل عدم پشتیبانی از درگاه میکرو SD ناراضی بودند. ال‌جی در جی ۳ نه تنها امکان جدا شدن پوشش پشت باتری را میسر کرده تا کاربر بتواند خود نسبت به تعویض باتری دستگاه اقدام کند، بلکه امکان اتصال حافظه میکرو SD و افزایش حافظه‌ی ذخیره سازی را نیز میسر کرده است.

جی ۳ از یک صفحه نمایش بزرگ ۵.۵ اینچی بهره می‌برد که حاشیه دور آن بسیار باریک شده تا ابعاد آن تا جای ممکن کوچک شود. با این حال نباید فراموش کرد که شما با یک تلفن بزرگ روبرو هستید. تلفنی که احتمالا استفاده از آن برای برخی مشکل بوده و برای آن‌ها کار کردن با جی ۳ چندان دلچسب نباشد؛ اما به سادگی می‌توان گفت که این تلفن از ۵.۵ اینچی‌های رقیب همچون گلکسی نوت ۳ خوش دست‌تر و استفاده از آن با یک دست به مراتب راحت‌تر است.

مقایسه ال‌جی جی 3 با گلکسی اس 5 و اچ‌تی‌سی وان ام 8 و اکسپریا زد ۲

 

LG G3

HTC One (2014)

Samsung Galaxy S5

Sony Xperia Z2

ابعاد

146.3 x 74.6 x 8.9mm

146.36 x 70.6 x 9.35mm

142 x 72.5 x 8.1mm

146.8 x 73.3 x 8.2mm

وزن

149 g

160g

145 g

158g

سایز

5.5 inches

5.0 inches

5.1 inches

5.2 inches

صفحه نمایش

1,440 x 2,560 pixels (534ppi)

 

1,920 x 1,080 pixels

(441ppi)

1,920 x 1,080 (432ppi)

1,920 x 1,080 pixels (424ppi)

نوع صفحه نمایش

IPS LCD

S-LCD3

Super AMOLED Full HD

Triluminos Full HD

(IPS)

باتری

3,000mAH

2,600mAh (non-removable)

2,800mAh (user removable)

3,200mAh

حافظه ذخیره سازی

16 / 32GB

16GB/32GB

16GB/32GB

16GB

حافظه خارجی

microSD (up to 128GB)

microSD (up to 128GB)

microSD (up to 128GB)

microSD

(up to 64GB)

دوربین پشت

13MP Dual LED, Optical IS

4MP, UltraPixel sensor, Duo Camera, dual LED Smart Flash, BSI sensor

16MP, LED flash

20.7MP, LED flash

دوربین جلو

2.1MP;

5MP

2MP

2.2MP

ضبط ویدیو

4K

1080p

4K

4K

NFC

Yes

Yes

Yes

Yes

Bluetooth

v4.0

v4.0

v4.0

v4.0

SoC

2.5GHz Qualcomm Snapdragon 801

2.3GHz Qualcomm Snapdragon 801

(2.5GHz variant in Asia)

2.5GHz Qualcomm Snapdragon 801

2.3GHz Qualcomm Snapdragon 801

GPU

Adreno 330

Adreno 330

Adreno 330

Adreno 330

RAM

2GB for 16GB Model / 3GB for 32GB Model

2GB

2GB

3GB

WiFi

802.11a/ac/b/g/n, dual-band

802.11a/ac/b/g/n, dual-band

802.11a/ac/b/g/n, dual-band

802.11a/ac/b/g/n, dual-band

سیستم‌عامل

Android 4.4.2

Android 4.4

Android 4.4

Android 4.4

قابلیت‌های دیگر

 

UltraPixel sensor, Duo Camera, HTC Sense 6, Zoe, BoomSound, BlinkFeed, Extreme Power Saving Mode

Fingerprint scanner, heart rate sensor, Ultra Power Saving Mode, IP67 certified, 4K video

IP58 certified, BRAVIA screen tech, Exmor RS camera, 4K video

جی ۳ از قابلیت شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کند و می‌توانید آن را از طریق شارژرهای بی‌سیمی که از فناوری QI پشتیبانی می‌کنند، شارژ کنید. ال‌جی به همراه جی ۳، نسل جدید کاورهای هوشمند خود را نیز عرضه کرده است. در این کاورها پنجره‌های روی صفحه نمایش به صورت دایره‌ای شکل طراحی شده است. با لمس دور پنجره‌ی دایره‌ شکل، این بخش از صفحه نمایش روشن می‌شود و در آن ویجت مخصوص ساعت نمایش داده می‌شود. اگر صفحه را لمس کرده و به سمت راست بکشید، ویجت‌ها و اپلیکیشن‌ها سازگار با این پنجره در دسترس قرار می‌گیرند.

صفحه نمایش

بسیاری بر این باورند که وجه تمایز اصلی جی ۳ نسبت به رقبا صفحه نمایش QHD آن است. وقتی رقبای جی ۳ به صفحه نمایش فول‌اچ‌دی مجهز شده‌اند، ال‌جی در پرچمدار خود از یک صفحه نمایش QHD یا ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل بهره برده است. در این شکی نیست که صفحه نمایش بیشترین تاثیر را در تجربه کاربری تلفن‌های هوشمند دارد. اگر تلفن هوشمند شما به قوی‌ترین پردازنده دنیا، زیباترین طراحی و بهترین‌ها در هر بخش مجهز شود، اما صفحه نمایش آن کیفیت مطلوبی نداشته باشد، نمی‌توانید آنطور که باید و شاید از آن لذت ببرید. ال‌جی نیز به خوبی این موضوع را درک کرده و از صفحه نمایش خاص و متفاوتی در پرچمدار خود بهره برده است.

حاشیه بسیار باریک دور صفحه نمایش یکی از تاثیرگذارترین موارد در شکل ظاهری جی ۳ است که باعث می‌شود جلوه‌ی ظاهری قسمت جلوی تلفن به شکل خیره‌کننده‌ای جذاب و دوست داشتنی شود. موضوع دوم مربوط به رزولوشن بسیار بالای این صفحه نمایش است. شاید چشم انسان در بسیاری از شرایط قادر به تشخیص تفاوت‌های بین صفحه نمایش QHD با Full HD در ابعاد کوچک تلفن‌های هوشمند نباشد، اما اگر بسیار دقیق به صفحه نگاه کنید می‌توانید تفاوت بین دو صفحه نمایش را مخصوصا در تصاویری که در آن‌ها، اشیاء با لبه‌های تیز و ریز وجود دارند مشاهده کنید.

تصاویر در صفحه نمایش جی ۳ کاملا شارپ و زنده نمایش داده می‌شوند. از نظر دقت در نمایش صحیح رنگ‌ها، پنل LCD بکار رفته در جی ۳ بیشتر شبیه به امولدها عمل می‌کند. این بدین معناست که رنگ‌ها کمی از حالت طبیعی که در صفحه نمایش تلفن‌هایی همچون Xperia Z2 یا HTC One M8 شاهد آن بودیم، فاصله گرفته و اشباع شده‌تر نمایش داده می‌شود. این موضوع باعث نمایش تصاویر زنده‌تر و رنگی‌تر می‌شوند.

جی ۳ از نظر کنتراست تصویر و نمایش عمیق رنگ مشکی در سطح پایین‌تری از تلفن‌های مجهز به پنل امولد و حتی تلفن‌های مطرح فول‌اچ‌دی مجهز به پنل IPS همچون اکسپریا Z2 یا HTC One M8 قرار می‌گیرد. شاید دلیل این موضوع افزایش تراکم پیکسل‌ها باشد. اما با این حال عمق رنگ مشکی در این تلفن به اندازه‌ی کافی خوب است که بتوانید از جی ۳ در تماشا ویدیو، عکس یا اجرای بازی‌ها لذت ببرید. تراکم خارق‌العاده پیکسل‌ها نیز، این تلفن را به گزینه مناسبی برای کتاب خوانی یا مطالعه متون بدل کرده است.

تراکم خارق‌العاده پیکسل‌ها در کنار شدت روشنایی و کنتراست کمتر از رقبا

تنها نکته نه چندان خوشایند در باره صفحه نمایش جی ۳ مربوط به شدت روشنایی آن است. تراکم بالای پیکسل‌ها باعث شده است تا حداکثر روشنایی جی ۳ در مقایسه با جی ۲ کاهش یابد. هرچند همچنان می‌توان از این تلفن در محیط‌های خارجی و حتی زیر نور آفتاب استفاده کرد، اما از این نظر جی ۳ نسبت به رقبای خود همچون HTC One، گلکسی اس ۵ کمی ضعیف‌تر عمل می‌کند.

مورد دوم در باره صفحه نمایش QHD مربوط به پشتیبانی محدود نرم‌افزارها از این رزولوشن است. در حال حاضر نرم‌افزارهای بسیار کمی وجود دارند که رابط کاربری آن‌ها برای این رزولوشن بهینه شده باشد. این بدان معنی نیست که نرم‌افزارها در جی ۳ بصورت نصفه و نیمه اجرا می‌شوند، در واقع آیکون‌ها و دیگر اِلِمان‌های رابط کاربری نرم‌افزارها به اندازه‌ی کافی رزولوشن بالایی ندارند تا بتوان نهایت لذت را از گرافیک آن‌ها در جی ۳ ببرید. اما انتظار می‌رود با بیشتر شدن تلفن‌های مجهز به صفحه نمایش QHD در نیمه اول سال ۲۰۱۵ شاهد رشد نرم‌افزارهای سازگار با این صفحه نمایش‌ها باشیم.

QHDها هنوز ابتدای راه هستند

به شخصه اگر همین تلفن با صفحه نمایش 1080p چیزی شبیه به آنچه در M8 یا حتی G2 شاهد آن بودیم، عرضه می‌شد، خوشحال تر می‌شدم؛ چرا که از نظر وضوح تصویر تفاوت چندانی بین این دو صفحه نمایش وجود ندارد و از طرفی افزایش رزولوشن به معنی مصرف انرژی بیشتر است. به نظر من بخش جذاب مربوط به صفحه نمایش ابعاد ۵.۵ اینچ با حاشیه بسیار باریک است.

هدفون و اسپیکر

جی ۳ از یک اسپیکر ۱ وات مونو بهره می برد. متاسفانه حجم صدای خروجی این اسپیکر زیاد نیست، اما خوشبختانه وضوح و شفایت صدای آن عالی است. از این اسپیکر در محیط‌های کم صدا به خوبی می‌توان حتی برای گوش دادن به موسیقی یا صدای فیلم بهره برد، چرا که صدای آن شفاف و با نویز بسیار کم است، اما حجم صدای کم باعث می‌شود نتوانید از آن در محیط‌های پر سر رو صدا استفاده کنید.

خوشبختانه ال‌جی یک هدفون با کیفیت و مناسب را به همراه جی ۳ ارائه می‌کند. کیفیت‌ صدای هدفون بسیار خوب است و به راحتی می‌توان از آن در شرایط مختلف و برای گوش دادن به موسیقی یا صدای فیلم و بازی استفاده کرد. نکته قابل توجه در باره هدفون جی ۳ مربوط به طراحی کَجِ و خاصی است که در آن بکار گرفته شده است. وقتی هدفون در گوش قرار می‌گیرد کمی گوش را اذیت می‌کند.

نرم افزار

کره‌ای‌ها بیش از دیگر کمپانی‌های تولید کننده ابزارهای اندرویدی نسبت به سفارشی سازی و اضافه نمودن قابلیت‌های نرم‌افزاری اقدام می‌کنند. ال‌جی به همراه جی ۲ از چندین قابلیت جالب نرم‌افزاری رونمایی کرد که تقریبا همه آن‌ها با کمی بهبود و بهینه‌سازی در جی ۳ نیز اضافه شده‌اند. اگر مایل هستید تا با این قابلیت‌ها آشنا شوید به مقاله بررسی زومیت از جی ۲ مراجعه کنید. اما در ادامه ما شما را با چند قابلیت جدید اضافه شده در جی ۳ آشنا می‌کنیم.

scr main g3

برخی از کاربران و کارشناسان رابط کاربری جی ۲ را کارتونی و غیرجذاب توصیف می‌کردند. شاید ال‌جی به دلیل جلب رضایت آن کاربران، نسبت به ساده سازی و حذف رنگ‌ها و آبجکت‌های اضافی در رابط کاربری جی ۳ اقدام کرده است. تغییرات اعمال شده در این رابط کاربری، موجب شیک‌تر و زیباتر شدن آن شده است. ال‌جی در رابط کاربری جی ۲ نشان داد که نگرانی بابت استفاده از قابلیت‌های نرم‌افزاری تاچ‌ویز سامسونگ و اضافه نمودن آن‌ها در رابط کاربری خود ندارد. این موضوع در جی ۳ نیز ادامه یافته است.

Dual Window

G3 Dual Window

در جی ۳ قابلیتی به نام Dual Window وجود دارد که بسیار شبیه به MultiWindow تاچ‌ویز است با این تفاوت که ال‌جی دقت بیشتری در پیدا سازی آن نموده و به شکل بهتری نمایش دو پنجره در کنار یکدیگر را میسر کرده است. به کمک این قابلیت شما می‌توانید بصورت همزمان به دو نرم‌افزار یکی در قسمت بالا و دیگری در پایینِ صفحه دسترسی داشته باشید.

Touchscreen Keyboard

G3 Touchscreen Keyboard

در جی ۳ شما می‌توانید سایز صفحه کلید لمسی را به میل خود تغییر داده تا فضای کمتر یا بیشتری را براساس نیازتان در برنامه‌های مختلف به آن اختصاص دهید. این قابلیت واقعا جذاب و کاربردی است. امکانات متنوع دیگری هم برای سفارشی کردن کلیدها و تغییر ارتفاع و ابعاد آن‌ها وجود دارد که می‌توانید از طریق آن‌ها صفحه کلید ایده‌آل خود را در جی ۳ بسازید.

LG Health

G3 Health

در جی ۳ نرم‌افزاری به نام LG Health وجود دارد، چیزی شبیه به S Health سامسونگ که فعالیت‌های ورزشی کاربر در آن ذخیره می‌شود. در جی ۳ نیز همچون اس ۴ و اس ۵ سنسور مربوط به گام شمار در دستگاه جای داده شده است تا تلفن به تنهایی و بدون نیاز به فعال شدن GPS، گام‌های برداشته شده‌ی شما را محاسبه و در نرم‌افزار مربوطه ذخیره کند.

Recent Apps

G3 Recent Apps

در جی ۳، طراحی بخش نمایش اپلیکیشن‌های اخیرا اجرا شده که از طریق یکی از دکمه‌های روی صفحه در دسترس قرار می‌گیرد، تغییر کرده است. امکان بزرگ و کوچک کردن این لیست وجود دارد و کاربر می‌تواند با لمس و کشیدن انگشت خود بر روی صفحه، نوع چیدمان آن‌‌ها را تغییر دهد. این تغییر را چندان کاربردی نیافتم!

Notification

Notification Center LG G3

طراحی بخش نوتیفیکیشن‌ها و شورت‌کات‌های سیستم‌ هم کمی تغییر کرده و به نظرم نسبت به قبل قشنگ‌تر شده‌اند. همچون روال گذشته لیست اپلیکیشن‌های سازگار با QSlide (اجرای اپلیکیشن بصورت پاپ‌آپ روی باقی پنجره‌ها)، زیر آیکون شورت‌کات‌های سیستم قرار داده شده‌اند. در زیر این قسمت اعلانیه‌ها، لیست می‌شوند.

Clip Tray

LG G3 CLIP TRAY

در جی ۳ همچون جی ۲ می‌توان به چند آبجکتی که به کلیپ‌برد کپی کرده‌اید دسترسی داشته باشید. این قابلیتِ کاربردی، باعث می‌شود تا هر وقت که تمایل داشته باشید، موردی را Paste کنید از قابلیت Clip Tray استفاده کرده و به لیست کاملی از متن و عکس‌هایی که قبلا به حافظه کپی کرده‌اید، دسترسی داشته باشید.

Smart Notice

LG G3 Smart Notices

ال‌جی سعی نموده تا جی ۳ را تا جای ممکن هوشمند جلوه دهد. مثلا اگر از شخصی که شماره او در لیست کانتَکت‌های شما وجود ندارد، تماسی دریافت کنید به شما پیشنهاد می‌دهد که شماره‌ی او را ذخیره کنید یا اگر تماس او را رد کنید از شما می‌پرسد که قصد دارید بعداً با او تماس بگیرید یا خیر. اگر پاسخ مثبت دهید، جی ۳ بصورت خودکار به شما یادآوری خواهد کرد که با او شخص تماس بگیرید.

Smart Tips

Smart Notices LG G3

قابلیت جالب و جدید دیگر در جی ۳، اضافه شدن یک جمله در زیر ویجت مربوط آب هوا است که ال‌جی در آن تلاش نموده تا عبارت کوتاهی در باره آب و هوای فعلی بگوید. ال‌جی این متون را به فارسی هم ترجمه کرده، اما ترجمه آن خالی از ایراد نیست. در همین بخش بعضی اوقات توصیه‌هایی برای استفاده بهتر با جی ۳ لیست می‌شود که با فشار دادن آیکون سمت راست بصورت کشویی نمایش داده می‌شوند.

Universal Touch

Unversial Touch

با فعال کردن این قابلیت آیکون خاصی بر روی صفحه نمایش داده می‌شود که از همه جا در دسترس است و با لمس آن منویی روی صفحه شکل می‌گیرد تا از طریق آن بتوانید به برخی از امکانات مهم سیستم مانند کم و زیاد کردن صدا، خاموش کردن دستگاه و اسکرین شات گرفتن دسترسی داشته باشید. نکته جالب، اینکه اگر در این پنجره مثلا حرف C را با انگشت خود بکشید، کانتکت‌ها اجرا می‌شوند اگر W بکشید، مرورگر باز می‌شود و…

Knock Code

LG G3 Knock Code

در جی ۳ با قابلیت Knock Code می‌توانید به جای رمز عبور یک الگو از لمس صفحه ایجاد کنید تا از این پس به جای کشیدن الگوهای پیش فرض اندروید یا وارد کردن رمز عبور، از ناک‌کُد برای باز کردن قفل گوشی استفاده کنید. در ناک‌کد صفحه به ۴ بخش تقسیم می‌شود تا بتوانید یک الگوی خاص را برای باز کردن قفل صفحه تعریف کنید. مثلا شما می‌توانید تعیین کنید که اگر سه بار در خانه اول و دو بار در خانه چهارم، صفحه را لمس کردید، قفل گوشی باز شود.

scr 10 lgg3

آنچه در بخش نرم‌افزار کمی آزاردهنده به نظر می‌رسد، لگ‌ و تاخیرهایی است که در زمان استفاده از جی ۳، گهگاه با آن روبرو شدیم. از آنجایی که جی ۳ به سخت‌افزار قوی مجهز شده، انتظار می‌رود این مشکلات در بسته‌های بروز رسانی آتی مرتفع شوند.

دوربین

ال‌جی از یک سنسور ۱۳ مگاپیکسلی با لرزش‌گیر اپتیکال (OIS) در جی ۳ بهره برده است. از نظر عدد و رقم این سنسور شبیه به جی ۲ است، اما ال‌جی تلاش نموده تا کیفیت و بازده دوربین را در جی۳‌ ارتقاء دهد. مهم‌ترین قابلیت اضافه شده به دوربین جی ۳، فوکوس لیزری و نسخه‌‌ی جدید از لرزش‌گیر اپتیکال (OIS+) است. دوربین جلو در جی ۳ نیز تغییر خاصی نسبت به نسل قبل نکرده و برخلاف تلفن‌هایی همچون HTC One M8 ال‌جی توجه خاصی به علاقمندان عکس‌های سلفی نداشته است. سنسور بکار رفته در دوربین جلو، IMX208 ساخت سونی است، سنسوری که پیش از این در تلفن دیگری شاهد آن نبوده‌ایم. با وجود محبوبیت عکس‌های سلفی انتظار می‌رود از این پس نیز خیلی شاهد استفاده از آن نباشیم. سایز پیکسل‌ها در این سنسورِ ۲.۱ مگاپیکسلی، ۱.۴ میکرون است.

اما برگردیم به سراغ دوربین پشتی؛ در دوربین پشت جی‌ ۳، این بار از یک فلاش دوگانه LED استفاده شده است تا اگر مایل به تصویر برداری در نور کم باشید، بتوانید به کمک این فلاش نور محیط را بهبود بخشیده و تصاویر با کیفیت‌تری ضبط کنید. این فلاش شباهت زیادی به فلاش بکار رفته در M8 یا آیفون 5s دارد. ترکیب دو فلاش باعث می‌شود تا رنگ‌ها نیز به شکل طبیعی‌تری نمایش داده شوند.

سنسور ۱۳ مگاپیکسل بکار رفته در دوربین پشتی، IMX135 ساخت سونی است. ابعاد پیکسل‌ها در این سنسورِ 1/3.06 اینچی برابر 1.12 میکرون است. لنز دوربین نیز از F2.4 پشتیبانی می‌کند که هرچند برای عکس‌برداری مایکرو بسیار خوب است، اما از این بابت درسطح پایین‌تری نسبت به Z2 یا M8 قرار می‌گیرد.

ال‌جی اولین بار در G Pro 2 از OIS+ رونمایی کرد و حالا همین فناوری در G3 نیز بکار گرفته شده است. این فناوری ظاهرا توسط خود ال‌جی توسعه داده شده و در تلفن دیگری شاهد آن نیستیم. ال‌جی می‌گوید که OIS+ بر روی محور z  عمل پایداری را ایجاد می‌کند. به هر حال آنچه که مشخص است آنکه لرزش‌گیر بکار رفته در جی ۳ بهتر از جی ۲ عمل می‌کند. جی ۳ در نور کم قادر است با ایزو ۲٫۹۰۰ عکس برداری کند و استفاده از OIS+ نیز منجر می‌شود تا ال‌جی سرعت شاتر را در محیط‌های کم نور تا 1/9 ثانیه کاهش دهد و تاثیر منفی لرزش دست نیز در آن کمتر تاثیر گذار باشد.

فوکوس بی‌درنگ به کمک لیزر

اما قابلیت مهم و بسیار کاربردی اضافه شده در جی ۳ فوکوس لیزری است. یک فرستنده لیزری در کنار دوربین پشتی جای داده شده است که نور آن به رنگ قرمز قابل مشاهده است. این فرستنده را با اینفرارد یا نرو فراسرخ اشتباه نگیرید! اگر با دوربین تلفن‌های معمولی یا حتی دوربین‌های عکاسی دیجیتال کار کرده باشید حتمی متوجه تاخیر فوکوس آن‌ها در محیط‌های کم نور شده‌اید. دوربین‌های عکاسی برای آنکه بتوانند بصورت خودکار روی سوژه‌ی مورد نظر کاربر، فوکوس کنند باید بتوانند سوژه را به وضوح مشاهده کنند. اگر دقت کرده باشید در این شرایط حتی اگر فلاش دوربین را خاموش کرده باشید، یک فلاش کوتاه زده می‌شود تا سوژه توسط سنسور رویت شده و فوکوس بر روی آن انجام شود و سپس براساس تنظیمات اعمال شده، عکس‌برداری صورت پذیرد. اما ال‌جی به شکل خلاقانه‌ای و با اضافه کرده فوکوس لیزری این مشکل را حل کرده است. مهم نیست که نور محیط چقدر باشد، لیزر به خوبی قادر است فاصله بین شما تا سوژه را با سرعت نزدیک به صفر محاسبه کند تا دوربین فوکوس را انجام دهد.

از نظر کیفیت تصویر برداری، دوربین جی ۳ نسبت به جی ۲ پیشرفت‌های زیادی کرده است. نویز تصاویر نسبت به قبل کمتر شده، وضوح آن‌ها افزایش یافته و از همه مهم‌تر تصاویر کمتر از قبل پردازش می‌شوند و طبیعی‌تر به نظر می‌رسند.

سنسور IMX135 وقتی با پردازنده قدرتمند Snapdragon 801 ترکیب شود امکان عکس‌برداری و فیلم‌برداری HDR را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. دوربین ۱۳ مگاپیکسلی جی ۳ همچنین قادر است تا با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه ویدیو با رزولوشن 2160p بگیرد و اگر به دنبال FPS بالاتر باشید می‌توانید رزولوشن فیلم‌برداری را روی HD تنظیم کنید تا با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه فیلم‌برداری کنید. فیلم‌برداری حرکت آهسته با نرخ ۱۲۰ فریم در ثانیه هم در رزولوشن HD امکان پذیر است.

scr slowmotion lgg3

برای مقایسه کیفیت دوربین جی ۳ با رقبا به زودی مقایسه جامعی را برپا خواهیم کرد. اما آنچه به وضوح مشخص است دوربین جی ۳ نسبت به نسل قبل بهبود یافته است و کیفیت تصویر برداری با آن در شرایط مختلف و حتی محیط‌های کم نور قابل قبول است. ال‌جی در الگورتیم بهینه سازی نرم‌افزاری تصاویر نیز تغییرات مثبتی را ایجاد کرده تا از شارپ شدن بیش از حد آن‌ها و همچنین اعمال رنگ‌های غیرطبیعی کاسته شود و تصاویر با جزییات بیشتر و رنگ‌های طبیعی‌ ضبط شوند. جی ۳ در تشخیص نور سفید در محیط‌های کم نور یا محیط‌های داخلی با نورهای مصنوعی، بسیار خوب عمل می‌کند و از این رو عکاسی با این تلفن در محیط‌های داخلی لذت بخش است.

scr g3 camera app

ال‌جی تا جای ممکن، نرم‌افزار دوربین را ساده طراحی کرده و تنظیمات پیچیده را از آن حذف نموده تا کاربر به سادگی بتواند از آن استفاده کند. در واقع همه چیز بصورت خودکار تنظیم می‌شوند و کاربر حتی اگر بخواهد هم نمی‌تواند تنظیمات خاصی را روی دوربین اعمال کند. تنها کافی است صفحه را روی سوژه مورد نظر لمس کنید تا فوکوس انجام شده و عکس گرفته شود. اگر علاقمند به اعمال تنظیمات دستی هستید آن وقت نرم‌افزار دوربین جی ۳ شما را مایوس خواهد کرد، چرا که در این نرم‌افزار امکان تنظیم دستی ایزو، سرعت شاتر و گشودگی دریچه دیافراگم وجود ندارد و همگی بصورت خودکار توسط خود نرم‌افزار و براساس شرایط محیط عکاسی تنظیم می‌شوند.

نمونه تصاویر گرفته شده با ال‌جی جی ۳:

photo crop  g3 lg

نمونه‌ عکس‌های گرفته شده با LG G3 را در رزولوشن و سایز اصلی در صفحه فلیکر زومیت مشاهده کنید.

یکی از قابلیت‌های جالب در نرم‌افزار دوربین جی ۳ امکان عکس‌برداری سلفی با مشت کردن دست در مقابل تلفن است. برای این کار تنها کافی است دست خود را بصورت باز در مقابل تلفن بگیرید تا دوربین دست را تشخیص داده و سپس با مشت کردن دست، شمارش معکوس ۳ ثانیه‌ای شروع شود و پس از آن عکس گرفته شود. امکان عکس برداری با به زبان آوردن کلمات از پیش تعریف شده مثل «ال‌جی» یا «چیز» نیز همچون گذشته وجود دارد.

باتری

جی ۳ به یک باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده است. صفحه نمایش QHD و پردازنده Snapdragon 801 مصرف انرژی بالایی دارند و بدون شک یکی از چالش‌های اصلی ال‌جی در تولید جی ۳ طول عمر باتری بوده است. در همین راستا ال‌جی برای ذخیره انرژی و کاهش مصرف کلی سیستم، مکانیزم‌های مختلفی را بکار گرفته است. قابلیت کنترل رفرش-خوکار صفحه نمایش که در جی ۲ نیز وجود داشت در جی ۳ نیز حفظ شده با این تفاوت که نحوه‌ی انجام آن تغییر کرده و ال‌جی از روش تازه‌ای برای رفرش صفحه بهره برده است. در این فناوری زمانی که یک تصویر ثابت در حال نمایش است، صفحه رفرش نمی‌شود و به شکل خاصی تصویر ثابت باقی می‌ماند. یعنی پردازنده درگیر رندر تصویر در تصاویر ثابت نمی‌شود و حافظه اختصاصی خاصی برای این منظور در نظر گرفته شده است تا مصرف انرژی کاهش یابد. براساس آزمایش‌هایی که انجام دادیم بیشترین مصرف انرژی در جی ۳ مربوط به صفحه نمایش QHD بزرگ آن است. شاید به همین دلیل نیز ال‌جی شدت روشنایی صفحه نمایش را روی حد کمتری قرار داده باشد.

به هر حال طبق روال همیشه آزمایش‌های رایج زومیت را بر روی این تلفن نیز انجام دادیم. در آزمایش اول، ویدیو همیشگی زومیت با رزولوشن 720p و فرمت MKV را در شرایطی که شبکه‌های بی‌سیم خاموش شده بودند و شدت روشنایی صفحه نیز روی ۵۰ درصد تنظیم شده بود، آنقدر پخش کردیم تا تلفن خاموش شود. در این آزمایش جی ۳ موفق شد ۰۹ ساعت و ۰۳ دقیقه دوام بیاورد (بروزرسانی: پس از بروزرسانی نرم‌افزاری شاهد بهبود چشمگیر عمر باتری بودیم و این میزان به ۱۱ ساعت و ۷ دقیقه بهبود یافت):

اما در وب‌گردی با شبکه وای-فای و 3G نتایج چندان راضی کننده نبودند و جی ۳ حدود ۷ ساعت دوام می‌آورد (بروزرسانی: در این زمینه بیشترین بهینه‌سازی را توسط ال‌جی در آپدیت جدید نرم‌افزارش شاهد بوده‌ایم و پس از بروزرسانی، شما می‌توانید حدودا ۹ ساعت با تلفن جی 3 وب‌گردی کنید):

 مدت زمان شارژ کامل باتری از ۰ تا ۱۰۰ نیز تنها ۱۲۰ دقیقه است.

قدرت و بازده

همگی با سیستم‌-روی-یک-چیپ Snapdragon 801 آشنا هستیم. این SoC از ۴ هسته‌ی Krait 400 که با فرکانس ۲.۲۶ یا ۲.۴۵ گیگاهرتز کار می‌کند به همراه گرافیک Adreno 330 با فرکانس ۵۷۸ مگاهرتز، بهره می‌برد. ال‌جی از نسخه ۲.۴۵ گیگاهرتزی این پردازنده در جی ۳ بهره برده است. در نسخه‌ی ۱۶ گیگابایت این تلفن ۲ گیگابایت حافظه رم و در نسخه ۳۲ گیگابایت آن ۳ گیگابایت رم وجود دارد. ما در زومیت نسخه ۱۶ گیگابایت را مورد بررسی قرار دادیم. بر روی کاغذ جی ۳ نباید در هیچ شرایطی لگ و تاخیر داشته باشد، اما به نظر می‌رسد به دلیل برخی مشکلات نرم‌افزاری هر از چند گاهی با یک تاخیر و لگ جزیی روبرو می‌شوید که امیدواریم در بسته‌های بروز رسانی آتی جی ۳ این مشکل رفع شود. از ۲ گیگابایت حافظه رم جی ۳ نزدیک به ۱.۳ گیگابایت آن توسط سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای پیش‌فرض ال‌جی پر می‌شود. اما با این وجود حتی در اجرای بازی‌های سنگینی که بر روی این تلفن اجرا کردیم با کمبود حافظه رم روبرو نشدیم. در واقع جی ۳ مشکلی با اجرای اپلیکیشن‌های فعلی موجود در اکوسیستم اندروید ندارد و پردازنده S801 آن در این زمینه بسیار قوی ظاهر می‌شود.

اگر به دنبال نتایج بنچمارک‌های جی ۳ هستیم ما در زومیت طبق روال همیشه، بنچمارک‌های مختلف را بر روی این تلفن نیز اجرا کردیم تا بتوانید نتایج آن را با رقبا مقایسه کنید:

تلفن / تبلت

AnTuTu3

AnTutu4

Linpack

Single / Multi

Quadrant 2.1

3DMark 

IceStorm

Vellamo

HTML 5 / Metal

CF Bench v1.2/v1.3

BaseMark

OS II / Sunspider

LG G3

21,835

32,780

200.01

473.20

25,412

16,485

1,414

847

27,131

847

993.02ms

HTC Desire 816

19,625

21,417

100.761

289.869

13,145

5,910

1,290

666

18,822

523

Xperia M2 Dual

16,687

17,169

88.246

257.506

8,448

5,713

2,022

541

15,468

288

LG L90 Dual

13٫111

14٫440

75.594

201.033

8٫165

5٫231

981

504

12٫731

450

LG L70 Dual

11985

12٫701

63.366

147.565

5٫401

4٫286

1٫004

490

6,823

330

Galaxy Tab 10.5 Snapdragon - LTE

29,370

35,075

369.31

608.905

18584

13,685

1714

1177

32,492

854

Galaxy Tab 8.4 Exynos - Wifi

28,684

33,778

 386.32

694.10

 19,162

 13,896

1706

1176

32,778

 835

Xperia Z2

31,030

32,579

382

547

17,975

18,019

1,504

33,361

32,931

1,037

Xperia Z2 Tablet

31,250

32,850

399.22

785.97

 18,458

 18,786

1,499

1,139

 35,707

36,801

1,110

807.2ms

HTC One M8

34,233

36,727

350.76

807.10

23,792

19,152

1618

1272

36,690

36,727

1036

Farassoo Fast 712

15,537

18,154

54

118

5,067

 3,982

1,898

488

11,437

14,059

261

Xperia T2 Ultra

17,713

19,570

101.30

300.19

9,400

-

2,019

589

11,462

17,736

411

Samsung Galaxy S5

32,335

436.63 / 512.66

23050

-

1521 / 1261

47003

 

LG G Pro Lite Dual

6,927

48.3 / 69.3

3,886

-

1,596 / 443

6,189

 

Xperia Z1 Compact

34,558

420 / 702

20,661

-

2,806 / 1,177

33,893

 

Xperia C

13,757

38 / 148

3,950

-

1,553

13,278

 

 Nexus 5

 23,593

 660 / 346

9,179

-

 2,085 / 1,206

 22,280

 

Galaxy Note 3

 32,108

 420 / 870

20,056

-

 2,490

 24,250

 

LG G Pad 8.3

21,796

300 / 794

12,083

-

2,498 / 731

25,720

 

Padfone Infinity 2

35,609

381 / 722

22,352

-

2892 / 1191

32150

 

FonePad 7

19,548

102.0/216.5

 5,649

-

1,857 / 623

6,549

 

Xperia M

9,120

 

94.9/142.3

4254

-

1780

8,765

 

LG G2

31,856

430.0 / 950.0

19,270

-

2,798

36,050

 

Xperia Z1

30,861

463.0/936.0

20,592

-

2,658

32,809

 

Xperia Z Ultra

29,750

405.0/864.0

18,530

-

3,005

32,021

 

Padfone Infinity

24,050

 310.0/670.1

12,125

-

 2,410

 24,890

 

Hyundai T10

15,803

54.0/155.0

4,020

-

1,750

12,061

 

Xperia Tablet Z

20,495

210/608

7,610

-

2,259

18,037

 

Galaxy S4 - Octa

26,151

781.0

12,396

-

2,062

18,730

 

 آزمایش AnTuTu

AnTuTu تمام بخش‌های سخت‌افزار شامل حافظه‌ رم، حافظه ذخیره سازی،‌ پردازنده و GPU را مورد آزمایش قرار می‌دهد و یک امتیاز کلی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. CPU بیشترین تاثیر را در کسب امتیاز بهتر در AnTuTu دارد.

Linpack

لین‌پک از طریق اجرای دستورات محاسباتی ریاضی، قدرت پردازنده در اجرای دستورات ریاضی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. هرچه امتیاز بالاتر باشد نشان از قدرت بیشتر پردازنده در محاسبات عددی است. لین‌پک حتی برای محاسبه توان پردازشی سوپر کامپیوترها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Quadrant 2

 در این بنچمارک، پردازنده اصلی (CPU)، ورودی و خروجی‌ها و پردازنده گرافیکی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و امتیاز ارائه شده در واقع برآیند امتیاز این سه بخش اصلی است.

BaseMark OS II

 بیس‌مارک نیز کلیه سخت‌افزار یک گجت را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در این بنچمارک نیز تمرکز اصلی بر روی قدرت پردازنده است. بیس‌مارک حتی قدرت تک هسته و چند هسته‌ی پردازنده را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. هر چه امتیاز بیشتر باشد بهتر است.

3D Mark: Ice Storm

 3D Mark یکی از معتبرترین نرم‌افزارهای بنچمارک در دنیای PC است که از چندی پیش به دنیای موبایل نیز راه یافته است. در این نرم‌افزار تمرکز اصلی بر روی قدرت پردازنده گرافیکی (GPU) است. هرچه امتیاز بالاتر باشد، محصول قدرت پردازش گرافیکی بیشتری دارد و قادر است به شکل بهتری بازی‌های گرافیکی را اجرا کند.

Vellamo

در این بنچمارک بخش‌های مختلف سخت‌افزار مورد آزمایش قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار عملکرد سیستم‌ را در وب‌گردی، اجرای کدهای جاوا اسکریپت، HTML 5 و رندر تصاویر دو بعدی و سه بعدی می‌پردازد. در این بنچمارک بخش‌های مختلف سخت‌افزار تاثیر گذار هستند، اما CPU نقش بیشتری در کسب امتیاز بهتر ایفا می‌کند.

CF Bench

در سی‌اف بنچ، تمرکز بر روی قدرت پردازنده (CPU) و حافظه رم است. هر چه این دو بخش سیستم سریع‌‌تر و بهتر عمل کنند، امتیاز CF Bench بالاتری نیز بدست می‌آورند. این نرم‌افزار به خوبی قادر است پردازنده‌های چندهسته‌ای را نیز مدیریت کرده و مورد آزمایش قرار دهد. هرچه امتیاز بالاتر باشد، بهتر است.

جمع بندی

بدون هیچ چون و چرایی، جی ۳ یکی از بهترین تلفن‌های هوشمند حال حاضر بازار است. تلفنی که  پس از کمی کار با آن، مجذوب‌اش خواهید شد. این تلفن به لطف صفحه نمایش QHD‌، فوکوس لیزری و قابلیت‌های متنوع نرم‌افزاری خود را از رقبا مجزا کرده است. ال‌جی طراحی خاص و منحصر به فرد خود را در این تلفن به کار گرفته است که به شخصه آن را می‌پسندم؛ اما هستند کسانی که آن را دوست ندارند. صفحه نمایش QHD بکار رفته در جی ۳ تراکم بسیار بالاتری در مقایسه با رقبا دارد اما این بدان معنی نیست که نمایشگر جی ۳ از تمام جهات نسبت به رقبا برتر است. این صفحه نمایش هر چند کیفیت قابل قبولی را ارائه می‌کند، اما از نظر شدت روشنایی و عمق رنگ مشکی ضعیف‌تر از رقبای مطرح خود است. از طرفی صفحه نمایش بزرگ، هزینه‌ای به گزافی کاهش طول عمر باتری مخصوصا در وب‌گردی را به همراه داشته است.

ال‌جی در زمینه طراحی پرچمدار خود، فوق‌العاده عمل کرده است. ظرافت در ساخت، استفاده از پلاستیک مستحکم و مقاوم‌تر، انحنای مناسب، ارگونومی بسیار خوب، همه و همه باعث می‌شوند تا از دست گرفتن جی ۳ لذت ببرید.

جی ۳ آنقدر خوب است که می‌توان آن را در بسیاری از جهات برتر از رقبا دانست و البته در بعضی شرایط مانند صدای خروجی اسپیکرها، طول عمر باتری و بدنه‌ی ضدآب، ضعیف‌تر از بعضی از رقبا همچون Z2 یا M8 است.

نقاط قوت

  • پردازنده پرقدرت
  • طراحی خلاقانه با کیفیت ساخت قابل قبول
  • نمایشگر QHD با وضوح و کیفیت بسیار خوب
  • دوربین با کیفیت به همراه فوکوس لیزری، لرزش‌گیر اپتیکال و فلاش دوگانه LED

نقاط ضعف

  •  تاخیر در برخی شرایط به دلیل مشکلات نرم‌افزاری
  • طول عمر باتری کم در وب‌گردی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات