تماشا کنید: بازگرداندن توانایی کنترل ماهیچه‌ها به افراد فلج به کمک فناوری نوروبریج

جمعه ۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
کوادری پلژی یا فلج چهاراندام که در نتیجه‌ی آسیب جدی نخاعی بوجود می‌آید ارتباطات مغز شخص را با سایر اندام‌ها قطع می‌کند. اکنون جراحان در دانشگاه ایالتی اوهایو، به همراهی محققان انستیتو حافظه‌ی Battelle ممکن است به راهکاری تکنولوژیک برای مقابله با این شرایط دست یافته باشند.
تبلیغات

این نوع از آسیب مغزی-نخاعی معمولا جبران ناپذیر بوده و اشخاصی که از این عارضه رنج می‌برند تا پایان عمر با آن دست به گریبان خواهند بود. اکنون این گروه تحقیقاتی که پزشک و محقق ایرانی، دکتر علی رضایی نیز در میان آن‌ها حضور دارد با بهره گرفتن از یک تکنولوژی به نام نوروبریج موفق شده است هدیه‌ای فوق‌العاده به یک جوان 23 ساله بدهد. یان برکارت که بخاطر یک حادثه‌ی رانندگی دچار این نوع فلج شده بود اکنون به کمک تکنولوژی نوروبریج موفق شده برای اولین بار طی چهار سال گذشته دست خود را تحت کنترل افکار خود به حرکت درآورد.

نوروبریج به لطف یک چیپ کاشتنی که در سر بیمار قرار می‌گیرد عمل کرده و با شبیه‌سازی ماهیچه‌ای ضمن دریافت سیگنال‌ها از مغز، به تقویت و بازپخش آن به سمت ماهیچه‌ی هدف می‌پردازد. به این شیوه، تکنولوژی مذکور در عمل نورون‌های آسیب دیده را دور می‌زند و با حذف نقش میانی نورون‌ها، کنترل مستقیم ماهیچه‌ها را به مغز واگذار می‌کند. ارتباطات لازم برای اجرای این فرآیند در کمتر از یک دهم ثانیه پردازش و ارسال می‌شود که در نتیجه، اگرچه به سرعت بالای فرآیند بیولوژیکی بدن انسان نمی‌رسد اما قادر است به افراد برای بازگشتن به زندگی طبیعی خود یاری رساند.

مسلما این آزمایش اولیه به معنای دست یافتن به درمان فوری برای آسیب دیدگان مغزی نخاعی که دچار فلج شده‌اند نبوده اما لحظه‌ی جمع کردن انگشتان این جوان 23 ساله توسط خودش پس از ۴ سال که در ویدئوی زیر شاهدش خواهید بود مسلما پیشرفت بزرگی در این مسیر به حساب خواهد آمد.

دانلود ویدیو

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات