۲ تیر: تولد تراشه‌های الکترونیکی

جمعه ۲ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
دنیای تکنولوژی امروز که حاکمان جدیدی به نام کامپیوترها را در این کره خاکی معرفی کرده، مدیون مدارهای کوچکی است که ۵۳ سال پیش توسط فیزیکدان برجسته آمریکایی، جک کیلبی ثبت اختراع شدند.
تبلیغات

اختراعی که جک کیلبی پتنت آن را در این روز ثبت نمود، بعدها به نام IC (در فارسی: تراشه، مدار یکپارچه، مدار مجتمع یا آی‌سی) شناخته شد. ۵۳ سال پیش در چنین روزی (۲۳ ژوئن ۱۹۶۴)، جک کیلبی اختراع خود تحت نام مدار الکترونیکی کوچک‌شده که بعدها به مدار مجتمع یا تراشه معروف شد، ثبت کرد. شاید به‌جرئت بتوان ادعا کرد تمام پیشرفتی که در حوزه فناوری در ۵۰ سال اخیر با پیشرفت کامپیوترها صورت گرفته، مدیون این اختراع فیزیکدان آمریکایی است.

هیچ وسیله الکترونیکی را نمی‌‌‌توان بدون وجود IC تصور کرد. تراشه‌ها در هر گوشه از دنیای تکنولوژی حضور دارند و نقش حیاتی بازی می‌کنند. تراشه‌ها مجموعه مدارهای الکترونیکی هستند که از طریق مواد نیمه‌رسانا و عموما سیلیکون ساخته می‌شوند. آنچه کیلبی به همراه همکار خود رابرت نویس اختراع کرد، یکی از عوامل اصلی ظهور دنیای پیشرفته امروزی است. دنیای علم و فناوری ۳۶ سال بعد از ثبت اختراع کیلبی، در سال ۲۰۰۰  به پاس خدمتی که به پیشرفت علم کرده بود، جایزه نوبل فیزیک را به وی و همکارش اعطا کرد.

امروز روز تولد تراشه‌های الکترونیکی است. با وجود این‌که کیلبی مخترع تراشه‌های الکترونیکی شناخته می‌شود، جا دارد اشاره‌ای نیز به جفری ویلیام آرنولد دامر، مهندس برق انگلیسی شود که در اواخر دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ قرن بیستم، ایده تراشه‌های الکترونیکی را ارائه کرد؛ ولی نتوانست ایده و طرح خود را جامه عمل بپوشاند تا اینکه سرانجام کیلبی توانست حدود ۱۴ سال بعد بر اساس طرح این دانشمند انگلیسی تراشه‌های الکترونیکی را تولید کند. جک کیلبی در ۲۰ ژوئن ۲۰۰۵ در سن ۸۱ سالگی و جفری دامر در ۹ سپتامبر ۲۰۰۲ در ۹۳ سالگی چشم از جهان فروبستند؛ ولی ایده و تلاش آن‌ها که بنیان دنیای پیشرفته امروز را ساخته، همچنان باقی است و بشر از ثمره تلاش‌های این دو دانشمند بزرگ بهره می‌برد.

دیگر رویدادهای مهم ۲ تیر (۲۳ ژوئن)

۱۷۷۵ - چاپ اولین کتاب در ایالات متحده آمریکا

۱۸۵۷ - ثبت پتنت تولید آهن و فولاد در ایالات متحده آمریکا

۱۸۶۸ - ثبت پتنت ماشین تایپ

۱۹۰۲ - زادروز دکتر هاوارد تی. انگستروم، مخترع اولین کامپیوتر تجاری جهان با نام Univac

۱۹۱۲ - زادروز آلن ام. تورینگ که برخی او را پدر علم کامپیوتر می‌دانند. تورینگ برای اولین بار در جنگ جهانی دوم از محاسبات کامپیوتری برای رمزگشایی ارتباطات نازی‌ها استفاده کرد. تحقیقات او پایه‌گذار علوم زیادی از جمله علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی بوده‌اند.

۱۹۴۳ - زادروز وینتون جی. سرف، یکی از بنیان‌گذاران اینترنت و طراح معماری پروتکل TCP/IP

۱۹۹۶ - رونمایی از کنسول بازی نینتندو 64 در ژاپن

۲۰۰۵ - شروع به کار سرویس Reddit

این مطلب در تاریخ ۲ تیر ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات