بررسی وان ام 8 اچ‌تی‌سی (HTC One M8)

شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۵
مطالعه 31 دقیقه
اگر تمایل دارید تا با نقاط قوت و ضعف HTC One M8 آشنا شوید، در ادامه همراه زومیت باشید.
تبلیغات

گوشی HTC وان ۲۰۱۳ یکی از بهترین تلفن‌های هوشمند سال گذشته بود. حال اچ‌تی‌سی نسل جدید تلفن‌هوشمند خود را نیز با همان نام One و زبان طراحی مشابه نسل قبل روانه بازار کرده است؛ تلفنی که چه از نظر سخت‌افزار، چه از نظر  نرم‌افزار و چه از نظر ظاهر زیبا و چشم‌نواز است.

اچ‌تی‌سی وان به لطف پردازنده قدرتمند Snapdragon 801، صفحه‌نمایش فوق‌العاده با کیفیت از نوع IPS LCD، بدنه تماماً فلزی یکپارچه که استادانه تراش خورده است و همچنین رابط‌کاربری مدرن و زیبای Sense 6، یکی از بهترین انتخاب‌های حال حاضر به شمار می‌رود. اما این تلفن می‌تواند بر رقبای خود چیره شود؟ آیا HTC One M8 می‌تواند نظر مثبت کاربران را به خود جلب کند؟ روی کاغذ این احتمال وجود دارد؛ اما در دنیای واقعی موارد بسیاری تأثیر‌گذار هستند.

بررسی ویدویی اچ‌تی‌سی وان ام ۸

مشاهده ویدیو در کانال زومیت (یوتیوب)

طراحی و سخت‌افزار

اچ‌تی‌سی وان از نظر ظاهری بسیار شبیه به نسل قبلی است؛ همان طراحی شیک و بدنه فلزی در نسل جدید وان نیز تکرار شده است. اما این بار بدنه وان جدید به دلیل استفاده از صفحه‌نمایش بزرگ‌تر ۵ اینچی، ابعاد بزرگ‌تری پیدا کرده و کمی وزن آن نیز افزایش یافته است.

در عوض اچ‌تی‌سی کمی لبه‌های تلفن را منحنی‌تر نموده تا بهتر در درست جای بگیرد و از طرفی در شاسی وان جدید، به جای استفاده از لبه‌های پلی‌کربنات، بدنه تلفن بصورت یک‌پارچه و یک‌تکه، تماماً از جنس آلومینیوم ساخته شده است. این موضوع نه‌تنها باعث جذابیت بیشتر در تلفن شده است، بلکه حس بهتری را نیز به کاربر منتقل می‌کند و از طرفی به دلیل لبه‌های منحنی‌تر، دستگاه به شکل بهتری در دست جای می‌گیرد و ارگونومی دستگاه نیز نسبت به نسل قبل بهبود یافته است.

بیش از ۹۰ درصد از شاسی اچ‌تی‌سی وان جدید از جنس آلومینیوم ساخته شده است. به جز صفحه‌نمایش و لبه بالای تلفن که دکمه پاور و فرستنده اینفرارد در آن جای داده شده، باقی بدنه تلفن از فلز ساخته شده است. این در حالی است که در اچ‌تی‌سی وان سال گذشته حدود ۷۰ درصد از تلفن از فلز ساخته شده بود.

اچ‌تی‌سی تلفن وان جدید را این بار علاوه بر رنگ نقره‌ای روشن، در رنگ خاکستری نیز روانه بازار نموده و قصد دارد در آینده نسخه طلایی آن را نیز عرضه کند.

اچ‌تی‌سی نهایت دقت خود را بکار برده تا بدنه تلفن به شکل زیبایی طراحی و ساخته شود. لبه‌های دستگاه به شکل استادانه‌ای تراش خورده‌اند. هرچه زمان بیشتری را صرف نگاه‌کردن به این تلفن و در دست‌گرفتن آن کنید، بیشتر عاشق آن می‌شوید. بدنه پشتی دستگاه از طرح صیقلی خاصی بهره می‌برد که هرچند زیباتر از نسل قبل به نظر می‌رسد، اما نسبت به وان قبلی سُرتر شده است و در هنگام استفاده از آن باید با احتیاط بیشتری آن را نگاه دارید تا مبادا از دستتان سُر بخورد به زمین برخورد کند.

بدون شک تولید چنین بدنه فلزی به مراتب دشوارتر از تولید بدنه تلفن‌های پلاستیکی است. حتی خود اچ‌تی‌سی نیز در تولید انبوه بدنه فلزی نسل قبلی وان، با مشکلات بسیاری روبرو بود. اما همانطور که این شرکت بصورت رسمی در کنفرانس معرفی وان ام ۸ اعلام نمود، مهندسان اچ‌تی‌سی موفق شده‌اند تا کلیه مشکلات تولید انبوه این تلفن را رفع نمایند تا مشکل عرضه گسترده آن در بازارهای مختلف جهانی حل شود.

مشخصات فنی HTC One M8 با HTC One M7:

 

HTC One (2014)

HTC One (2013)

قیمت گوشی

2,400,000 تومان

نسخه ۱۶ گیگابایت

1,633,00 تومان

نسخه ۳۲ گیگابایت

ابعاد

146.36 x 70.6 x 9.35mm

137.4 x 68.2 x 9.3mm

وزن

160g

143g

سایز صفحه

5.0 inches

4.7 inches

رزولوشن

1,920 x 1,080 pixels

(441ppi)

1,920 x 1,080 pixels

(468ppi)

نوع صفحه نمایش

S-LCD3

S-LCD3

باتری

2,600mAh (non-removable)

2,300mAh (non-removable)

حافظه ذخیره سازی

16GB/32GB

32GB/64GB

حافظه خارجی

microSD (up to 128GB)

None

دوربین پشت

4MP, UltraPixel sensor, Duo Camera, dual LED Smart Flash, BSI sensor

4MP, LED flash, UltraPixel, OIS

دوربین جلو

5MP

2.1MP

ضبط ویدیو

1080p

1080p

NFC

Yes

Yes

بلوتوث

v4.0

v4.0

SoC

2.3GHz Qualcomm Snapdragon 801

(2.5GHz variant in Asia)

1.7GHz Qualcomm Snapdragon 600

GPU

Adreno 330

Adreno 320

RAM

2GB

2GB

WiFi

802.11a/ac/b/g/n

, dual-band

802.11a/ac/b/g/n, dual-band

سیستم‌عامل

Android 4.4

Android 4.4

قابلیت‌های دیگر

UltraPixel sensor, Duo Camera, HTC Sense 6, Zoe, BoomSound, BlinkFeed, Extreme Power Saving Mode

UltraPixel camera, HTC Sense 5 (at launch), Zoe, BoomSound, BlinkFeed

در وان جدید دکمه‌‌های کم و زیاد کردن حجم صدا و همچنین دکمه‌ پاور، برجسته‌تر از نسل قبلی شده‌اند. این موضوع باعث می‌شود تا استفاده از آن‌ها ساده‌تر شود و بدون نگاه‌کردن به تلفن، بتوان دکمه‌ها را یافته و از آن‌ها استفاده کرد. اما از آنجایی که ابعاد به دلیل استفاده از صفحه‌نمایش ۵ اینچی بزرگ‌تر شده، دسترسی به دکمه پاور که همچنان در لبه بالای تلفن جای گرفته، مشکل‌تر شده است. بهتر بود اچ‌تی‌سی نیز مانند دیگر تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند ۵ اینچی، محل قرار‌گیری این دکمه را به لبه‌ کناری تغییر می‌داد. البته خوشبختانه چند ژست لمسی به وان جدید اضافه شده است که استفاده از دکمه پاور را کمتر می‌کند. در وان جدید شما می‌توانید با دو بار لمس پیاپی صفحه، قفل صفحه را باز کنید. این موضوع باعث می‌شود تا استفاده از دکمه پاور به شدت کاهش یابد و پس ازچند روز استفاده از تلفن، دیگر حداقل برای روشن‌کردن آن نیازی به فشار‌دادن دکمه پاور نخواهید داشت. البته این موضوع را نیز باید در نظر داشت که اچ‌تی‌سی همچون نسل قبلی، فرستنده اینفرارد را با دکمه فیزیکی پاور یکپارچه نموده است و اگر می‌خواست تا دکمه پاور را به لبه دستگاه منتقل کند، آنوقت می‌بایست جای تازه‌ای را برای فرستنده اینفرارد پیدا می‌کرد.

HTC One M8 بررسی

در لبه پایین دستگاه درگاه میکرو USB به همراه جک ۳.۵ میلی‌متری حجم صدا قرار دارد. اچ‌تی‌سی در وان جدید ترجیح داده است تا جک هدفون را از لبه بالای دستگاه به لبه پایین منتقل کند. این موضوع باعث می‌شود تا در زمانی که هدفون به تلفن متصل است، کار کردن با آن راحت‌تر شود و سیم هدفون بر روی صفحه‌نمایش قرار نگیرد. درگاه میکرو USB بکار رفته در وان جدید از فناوری QuickCharge 2.0 کوالکام پشتیبانی می‌کند.

این فناوری که در برخی از ابزارهای مجهز به پردازنده Snapdragon کوالکام فعال است، زمان شارژ باتری را تا ۷۵ درصد کاهش می‌دهد. البته برای استفاده از این فناوری باید یک شارژر جدید تهیه کنید؛ چرا که شارژر همراه «اچ‌تی‌سی وان ام ۸» تنها از نسخه 1.0 فناوری QuickCharge پشتیبانی می‌کند.

در اچ‌تی‌سی وان جدید دکمه‌های خازنی که در نسل قبلی در لبه پایین صفحه‌نمایش و در دو طرف لوگوی اچ‌تی‌سی قرار داشتند حذف شده و به دکمه‌ لمسی روی صفحه‌نمایش تبدیل شده‌اند. معمولاً وقتی تولیدکنندگان دکمه‌های خازنی یا فیزیکی را از جلوی تلفن حذف می‌کنند، در عوض فضای بیشتری را به صفحه‌نمایش اختصاص می‌دهند و آن بخش از صفحه که به این دکمه‌ها اختصاص داده شده بود را حذف می‌کنند. اما اچ‌تی‌سی با وجود اینکه این دکمه‌ها را حذف نموده، اما همچنان نوار مشکی مربوط به آن‌ها را حفظ کرده است و این موضوع جای تعجب دارد. اچ‌تی‌سی اعلام نموده که فضای این بخش را به قطعات مختلف تلفن اختصاص داده است

تغییر ارزشمند دیگری که اچ‌تی‌سی در نسخه جدید وان ایجاد نموده، اضافه‌نمودن درگاه میکرو اس‌دی برای اتصال کارت حافظه خارجی است. در نسخه وان، کاربران مجبور بودند به حافظه داخلی دستگاه بسنده کنند؛ اما حالا هر زمان که بخواهند می‌تواند کارت حافظه خارجی تا ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت را به آن متصل نموده و حافظه ذخیره‌سازی دستگاه را افزایش دهند.

در لبه بالا و پایین صفحه‌نمایش دریچه‌های مربوط به اسپیکرها وجود دارند که هرچند ظاهر تلفن را زیباتر کرده‌اند، اما ارتفاع تلفن را افزایش داده‌اند و این موضوع باعث می‌شود تا دسترسی به بخش‌های بالایی صفحه‌نمایش کمی مشکل‌تر از پنج اینچی‌های بازار شود. اچ‌تی‌سی به شکل خلاقانه‌ای چراغ LED مربوط به اعلانیه‌ها را در یکی از صدها حفره اسپیکر بالای دستگاه مخفی نموده است تا جلوه ظاهری تلفن برهم نخورد. این چراغ زمانی که تماس از دست‌رفته یا پیامک خوانده نشده‌ای داشته باشید یا هر نوع اعلانیه‌ دیگری از طریق سیستم ارسال شده باشد، بصورت چشمک‌زن روشن می‌شود تا شما را مطلع کند.

بدنه فلزی صیقلی، طراحی منحنی شکل، تراش‌های استادانه و کیفیت ساخت بسیار بالا، باعث شده‌اند تا وقتی تلفن وان را در دست می‌گیرید حس بسیار خوبی به شما منتقل شود؛ حسی که در کمتر تلفن هوشمندی می‌توان آن را تجربه کرد. حتی وقتی تلفن بر روی میز کار شما قرار دارد نیز باز هم از دور می‌توان متوجه کیفیت ساخت بالا و طراحی زیبای آن شد.

اچ تی سی وان ام ۸

نسل جدید M8 برخلاف دو رقیب اصلی‌اش یعنی گلکسی اس ۵ و اکسپریا Z2 ضد آب نیست؛ اما استاندارد IPX-3 را کسب نموده که نشان دهنده مقاومت تلفن در برابر نفوذ اسپری آب است. این بدین معنی است که زیر باران آهسته می‌توان از تلفن استفاده کرد و نگران نفوذ قطرات باران به داخل دستگاه نبود. یا به عبارت بهتر، حرف X در IPX-3 به معنی عدم مقاومت دستگاه در برابر نفوذ گرد و غبار به داخل دستگاه است؛ اما عدد ۳ نشان‌دهنده میزان مقاومت تلفن در برابر نفوذ مایعات است. این تلفن در برابر اسپری آب با حجم ۰.۷ لیتر در دقیقه مقاومت دارد.

صفحه‌نمایش

اچ‌تی‌سی در M8 سایز صفحه‌نمایش را از ۴.۷ اینچ در One سال گذشته به ۵ اینچ افزایش داده است. این صفحه‌نمایش از نوع IPS LCD است و از رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل و تراکم  پشتیبانی می‌کند. صفحه‌نمایش‌های IPS عموماً دارای زاویه دید وسیعی هستند و نمایشگر M8 نیز از این قاعده مستثنی نیست. رنگ‌ها در این صفحه‌نمایش به شکل کاملاً درخشان و جذابی نمایش داده می‌شوند و از آنجایی که عمق رنگ مشکی در این صفحه‌نمایش، بسیار بالاست و رنگ سفید نیز با دقت خوبی به نمایش در می‌آید، کنتراست تصویر این پنل IPS LCD در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

HTC One M8

این صفحه‌نمایش همچنین از نظر شدت روشنایی نور بسیار خوب عمل می‌کند و به راحتی می‌توان از آن در محیط‌‌های پر نور خارجی یا حتی زیر نور مستقیم خورشید استفاده نمود.

اچ‌تی‌سی، پوشش گوریلا گلس نسخه ۳ را بر روی این صفحه‌نمایش Super LCD3 قرار داده تا صفحه‌نمایش در برابر خط و خش و ضربه‌های احتمالی مقاوم شود.

اچ‌تی‌‌سی از فناوری in-cell در صفحه‌نمایش تلفن‌هوشمند خود بهره نبرده است؛ اما صفحه لمسی این تلفن نیز توسط Synaptics تولید می‌شود. در فناوری in-cell، صفحه‌نمایش و صفحه لمسی یکپارچه می‌شوند تا ضخامت کلی پنل نمایشگر کاهش یابد. این فناوری در برخی از پرچمداران فعلی بازار از جمله آیفون 5s نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

نرم‌افزار

اچ‌تی‌سی در تلفن M8 تنها به طراحی ظاهری و کیفیت ساخت بالا بسنده نکرده است و رابط‌کاربری مدرن و بسیاری زیبایی را بر روی سیستم‌عامل اندروید ۴.۴.۲ کیت‌کت نصب نموده است. رابط کاربری اچ‌تی‌سی که با نام Sense 6 شناخته می‌شود از طراحی تخت و مینیمالی بهره می‌برد و این کمپانی برای حرکت بین پنجره‌ها و بخش‌های مختلف سیستم‌عامل از افکت‌های ساده‌ای بهره برده است. این موضوع باعث شده تا با یک طراحی زیبا و دلچسب روبرو شویم.

به دلیل همین سادگی، امکانات رابط کاربری Sense 6 نسبت به قبل تغییر چندانی نکرده و شاهد یک رابط کاربری ساده، روان ولی با امکانات ساده در حد و حدود اندروید خالص روبه‌رو هستیم. اچ‌تی‌سی رویه‌ای متفاوت را نسبت به رقبای کره‌ای خود همانند سامسونگ و الجی در بحث رابط کاربری در پیش‌گرفته است و ترجیح داده که سادگی رابط کاربری را فدای امکانات متنوع آن نسازد. به‌هرحال این سیاست اچ‌تی‌سی باعث می‌شود که کاربران مشتاق سیستم عامل اندروید انتخاب‌های متعددی را پیش‌روی داشته باشند.

اکثر قابلیت‌های رابط کاربری اچ‌تی‌سی شبیه به اندروید خام هستند و این موضوع باعث شده است تا در M8 شاهد ترکیبی از سرعت بسیار بالای اندروید خام  به همراه ظاهر زیبای سنس باشیم. در M8 همه چیز بسیار نرم و روان اجرا می‌شود؛ درست شبیه به آنچه در نکسوس ۵ گوگل شاهد بودیم. در سنس ۶ شاهد یکپارچگی بیشتر رابط‌کاربری با موتور جستجوی گوگل هستیم. اچ‌تی‌سی دیگر نرم‌افزارهای کاربردی گوگل شامل جیمیل، درایو، مرورگر کروم و اپلیکیشن مربوط به شبکه اجتماعی گوگل پلاس را نیز بصورت پیش‌فرض در M8 نصب کرده است.

scr htc one m8 01

در سنس ۶ قابلیت جدیدی به نام Do Not Disturb اضافه شده است که با فعال‌کردن آن کلیه اعلانیه‌ها و زنگ‌های هشدار تلفن از کار می‌افتند تا مزاحمتی برای کاربر ایجاد نکند.

قابلیت دیگر Extreme Power Saving Mode نام‌گذاری شده است. با فعال‌کردن این حالت، بسیاری از قابلیت‌های سیستم‌عامل غیرفعال می‌شوند تا مصرف انرژی دستگاه به حداقل برسد. با فعال‌کردن این قابلیت می‌توان تنها با ۱۰ درصد باتری نزدیک به ۳۰ ساعت از تلفن استفاده کرد.

اگر شارژ باتری کامل باشد با این قابلیت می‌توان تا دو هفته بدون نیاز به شارژ از M8 کار کشید! وقتی این حالت فعال می‌شود کلیه اپلیکیشن‌هایی که در پس زمینه کار می‌کنند غیر فعال می‌شوند، صفحه‌نمایش مشکی شده و تنها چند قابلیت محدود مانند امکان برقراری تماس تلفنی، ارسال و دریافت پیامک و دو اپلیکیشن به انتخاب کاربر مانند تقویم و ماشین‌حساب قابل اجرا خواهند بود.

scr htc one m8 02

یکی از تغییرات جالبی که اچ‌تی‌سی در سنس ۶ ایجاد نموده، مربوط به ترکیب‌بندی رنگ‌ها در قالب‌‌های (Theme) پیش‌فرض است. به عنوان مثال ممکن است قالبی را انتخاب کنید که در آن صفحه مربوط به گالری رنگ متفاوتی نسبت به رنگ پیش‌فرض نرم‌افزار پیام‌رسان یا شماره‌گیر داشته باشد. البته این رنگ‌ها با یکدیگر هم‌خوانی دارند؛ اما استفاده از گستره رنگی باعث می‌شود، تا رابط کاربری از نظر ظاهری زیباتر به نظر برسد.

اگر جزء کاربران یکی دو سال اخیر محصولات اچ‌تی‌سی باشید، به خاطر دارید که این کمپانی به کاربران محصولات خود فضای ۵۰ گیگابایتی را در سرویس دراپ‌باکس ارائه می‌کرد که تا دو سال قابل استفاده بود. اما اچ‌تی‌سی در M8 سرویس دراپ‌باکس را کنار گذاشته تا دل گوگل را بدست آورد و در عوض گوگل نیز ۵۰ گیگابایت فضای مجانی در Drive را به کاربران این تلفن ارائه می‌کند. 

scr htc one m8 03

اچ‌تی‌سی به همراه سنس ۵ در تلفن HTC One سال گذشته، از نرم‌افزار اختصاصی BlinkFeed رونمایی کرد؛ نرم‌افزاری که شبیه به فلیپ‌برد عمل می‌کند و دسترسی به اخبار شاخه‌های مختلف در کنار رویدادهای شبکه‌‌های اجتماعی کاربر را یکجا نمایش می‌دهد. حالا در نسخه جدید این نرم‌افزار امکانات تازه‌ای اضافه شده است که از آن جمله می‌توان به امکان جستجو برای یک موضوع خاص و اضافه‌کردن آن به لیست اخبار این نرم‌افزار اشاره کرد.

به عنوان مثال اگر شما به دنبال مشاهده اخبار اقتصادی در یک زمینه خاص باشید، نرم‌افزار بلینک‌فید تمام تلاش خود را می‌کند تا کلیه اخبار مرتبط با آن شاخه خاص را برای شما گردآوری کرده و به نمایش درآورد.

سامسونگ نیز در گلکسی اس ۵ نرم‌افزار مشابه‌ای را با نام My Magazine رونمایی کرد که قابلیت‌های کمتری را نسبت به بلینک‌فید دارد و به نوعی یک نما از نرم‌‌افزار فلیپ‌برد به شمار می‌رود؛ چرا که جزئیات مربوط به خبر را در فلیپ‌برد نمایش می‌دهد. از نظر ظاهری نیز بلینک‌فید زیباتر از مای‌مگزین سامسونگ به نظر می‌رسد.

البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که مای‌مگزین تازه عرضه شده است و قطعاً سامسونگ نیز تلاش خواهد کرد تا آن را قوی‌تر و زیبا‌تر از قبل کند. بلینک‌فید بخشی از صفحه‌اصلی رابط‌کاربری Sense 6 به شمار می‌رود و برای فعال‌کردن آن کافی است صفحه اول خانگی را به سمت چپ اسکرول کنیم.

HTC One M8 Sense 6

اچ‌تی‌سی همچنین پشتیبانی از اعلانیه‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی مختلف از جمله Foursquare و Fitbit را به بلینک‌فید اضافه کرده است. این بدین معنی است که علاوه بر فیس‌بوک، توییتر و گوگل‌پلاس، دسترسی به رویدادهای مربوط به دو شبکه اجتماعی فوق‌ نیز میسر شده است.

ژست‌های لمسی جدید

اچ‌تی‌سی در سنس ۶ چند ژست لمسی کاربردی را اضافه کرده و نام Motion Launch را برای آن‌ها انتخاب نموده است. ژست اول برای کاربران تلفن G2 ال‌جی آشنا است. با دوبار لمس صفحه، تلفن از حالت استندبای خارج شده و روشن می‌شود؛ اگر در صفحه قفل گوشی باشید با دو بار لمس مجدد، صفحه‌نمایش خاموش می‌شود و تلفن وارد حالت استندبای می‌گردد. اما برخلاف G2، اگر قفل صفحه را باز کرده باشید، نمی‌توانید با دو بار لمس صفحه، تلفن را خاموش کنید.

دو ژست لمسی دیگر نیز وقتی صفحه‌نمایش خاموش است فعال می‌شوند. اگر صفحه را لمس نموده و انگشت خود را از سمت راست به چپ صفحه بکشید، قفل صفحه باز می‌شود و اگر صفحه را از سمت چپ به راست لمس کنید، بلینک‌فید اجرا می‌شود. همچنین اگر صفحه را در حالت خاموش از بالا به پایین لمس کرده و انگشت خود را روی صفحه بکشید، دستیار صوتی اجرا می‌شود تا دستورات صوتی خود را به سیستم ارسال نمایید.

این ژست‌ها بسیار خوب و سریع عمل می‌کنند؛ اما امکان سفارشی‌نمودن آن‌ها وجود ندارد. مثلاً نمی‌توانید یکی از این ژست‌ها را برای باز‌کردن یک اپلیکیشن خاص مورد استفاده قرار دهید. به عنوان مثال من ترجیح می‌دادم با لمس و کشیدن انگشت بر روی صفحه نرم‌افزار جیمیل اجرا شود یا با ژست لمسی دیگر فلیپ‌برد به جای بلینک فید اجرا شود. احتمالاً اچ‌تی‌سی در بروز رسانی‌های آتی این قابلیت را اضافه خواهد کرد.

دوربین

دوربین یکی از مهم‌ترین بخش‌های تلفن اچ‌تی‌سی وان جدید به شمار می‌رود. اچ‌تی‌سی از سال گذشته به سمت استفاده از فناوری خاصی به نام اولتراپیکسل روی آورد که در برخی زمینه‌ها بسیار خوب عمل می‌کند و در برخی دیگر چندان خوب نیست.

مهم‌ترین مزیت سنسور اولتراپیکسل جذب سه برابری نور در مقایسه با سنسورهای رایج بکار رفته در دوربین‌ تلفن‌های هوشمند است. این سنسور باعث شده تا عکس‌برداری در محیط‌های کم نور داخلی یا حتی در تاریکی افزایش یابد. اما اچ‌تی‌سی بر خلاف رقبای خود که با بزرگ‌کردن اصولی سایز سنسورها توانسته‌اند کیفیت عکاسی گوشی‌های خود را افزایش دهند، در M8 از همان سنوسری که در نسل قبل استفاده کرده بود بهره برد که نسبت به سنسورهای اکسپریا Z2 و گلکسی S5 قدری کوچک‌تر است.

Duo Camera HTC One M8

پیش از آنکه به کیفیت تصویر‌برداری دوربین HTC One M8 بپردازیم، سیستم دو دوربینه جدید این تلفن که با نام Duo Camera شناخته می‌شود را معرفی می‌کنیم. اچ‌تی‌سی در پرچمدار امسال خود یک دوربین ثانویه را در قسمت بالای دوربین اصلی قرار داده است. وظیفه دوربین دوم ثبت اطلاعات مربوط به عمق تصویر است. این دوربین به شما کمک می‌کند تا پس از تصویر برداری، بر روی هر بخشی از تصویر که بخواهید تغییر فوکوس را اعمال کنید.

اچ‌تی‌سی به کمک این دوربین اطلاعات مربوط به عمق تصویر را ذخیره می‌کند و با کمک نرم‌افزار دوربین، امکان عمق بخشیدن به بخش‌های مختلف تصویر و به نوعی جدا نمودن سوژه از پس‌زمینه تصویر را میسر می‌کند. به این ترتیب، با ترکیب دوربین دوم و نرم‌افزار سازگار با آن، کاربر می‌تواند تصاویر شبیه به دوربین‌های DSLR را خلق کند؛ تصاویری که در آن‌ها پس‌زمینه تصویر به طور کامل از سوژه عکاسی جدا می‌شود. نرم‌افزار دوربین همچنین امکان اضافه‌نمودن افکت‌های مختلف را بر روی پس زمینه میسر می‌کند.

نرم‌افزار دوربین علاوه بر امکان تغییر فوکوس تصویر یا اعمال افکت‌های مختلف بر روی پس زمینه، یک قابلیت جالب دیگر را نیز دارد که از طریق آن می‌توانید مثلاً در تصویری که از گروهی از دوستان خود گرفته‌اید، جای دو نفر را تغییر دهید و یکی را جای دیگری بگذارید.

برخی از دیگر تلفن‌های هوشمند بازار مانند اکسپریا Z2 یا گلکسی اس ۵ نیز امکان تغییر فوکوس یا اعمال تغییرات در پس زمینه تصویر را ارائه می‌کنند؛ اما از آنجایی که Duo Camera، به لطف دوربین دوم عمق تصویر را ثبت می‌کند، عمل تغییر فوکوس یا اعمال افکت‌های مختلف بر روی پس زمینه را به شکل بهتری انجام می‌دهد.

scr camera 02 htc one m8

نرم‌افزار ویرایش تصاویر که با اپلیکیشن گالری سنس ۶ یکپارچه شده، علاوه بر امکان تغییر فوکوس و اضافه‌کردن افکت‌های مختلف به پس‌زمینه تصویر، امکان ساخت‌ تصاویر شبه-سه‌بعدی را نیز میسر می‌کند که در این حالت با تغییر زاویه تلفن و خم و راست‌کردن آن به جهات مختلف، سوژه عکس نیز به شکل خاصی در بعد سوم حرکت می‌کند.

البته در آزمایشات مختلفی که انجام دادیم، این قابلیت باعث کشیدگی بخش‌هایی از تصویر می‌شود که چندان جالب به نظر نمی‌رسد.هر دو قابلیت ذکر شده در بالا در برخی شرایط خوب عمل می‌کنند و در برخی موارد دیگر برعکس. بعضی اوقات نتیجه نهایی بهم ریخته و غیر‌قابل قبول می‌شود و بعضی اوقات تصویر آنقدر خوب است که نمی‌توان باور کرد با یک دوربین موبایل گرفته شده است.

برای مشاهده تصاویر با رزولوشن و سایز اصلی به صفحه مربوطه در حساب فلیکر زومیت مراجعه کنید.

اچ‌تی‌سی در رابط کاربری دوربین نیز تغییرات مثبت بسیاری را اعمال کرده است. اگر علاقمند به تصویر‌برداری در حالت دستی (Manual) باشید، نرم‌افزار دوربین M8 به روش بسیار کاربردی امکان تغییر سرعت شاتر دوربین، ایزو، بالانس نور سفید و میزان گشودگی دیافراگم دوربین را در اختیارتان قرار می‌دهد.

scr camera 01 htc one m8

دوربین جلوی M8 از یک ماژول ۵ مگاپیکسلی بهره می‌برد که کیفیت تصویربرداری آن در مقایسه با تلفن‌های مجهز به دوربین ۱.۲ یا ۲ مگاپیکسلی به مراتب بالاتر است. دوربین جلو از یک لنز عریض با f/2.0 و سنسور BSI بهره می‌برد. اچ‌تی‌سی معتقد است که بسیاری از کاربران، علاقه زیادی به تصویر‌برداری از خود دارند و از این رو ترجیح داده تا از یک دوربین کارآمد در جلوی تلفن بهره ببرد. 

از نظر کیفیت تصویر‌برداری، سنسور اولتراپیکسل بکار رفته در M8، بازده نسبتا خوبی در محیط‌های تاریک یا با نور کم دارد؛ اما در محیط‌های پرنور یا حتی با نور معمولی، کیفیت تصویر‌برداری آن خیلی خوب نیست و در این زمینه نمی‌تواند با دیگر پرچمداران حال‌حاضر دنیای موبایل رقابت کند. مخصوصاً اگر منبع نور در خود تصویر باشد؛ آنوقت جزئیات تصویر آن‌طور که باید و شاید ذخیره نمی‌شوند و در برخی شرایط نیز تصاویر به شکل غیر مطلوبی پر نور ضبط می‌گردند.

مورد دیگر مربوط به رزولوشن تصاویر است. از آنجایی که در M8 تصاویر با رزولوشن ۴ مگاپیکسل ذخیره می‌شوند، اشتراک‌گذاری فایل‌ها در شبکه‌های اجتماعی به آسانی میسر می‌شود؛ اما اگر اهل چاپ تصاویر در ابعاد بزرگ باشید یا تمایل داشته باشید از عکس‌های گرفته شده با موبایل خود در دنیای خارج از موبایل استفاده کنید، ممکن است رزولوشن پایین، عکس‌های M8 برایتان مشکل ساز شوند.

اچ‌تی‌سی API مربوط به اپلیکیشن دوربین خود را در اختیار دیگر توسعه‌دهنگان نیز قرار داده است تا آن‌ها نیز بتوانند اپلیکیشن‌های سازگار با Duo Camera را تولید کنند و به نوعی امکانات بیشتری را برای استفاده از دوربین دوم خلق کنند.

اسپیکر و هدفون

اچ‌تی‌‌سی همواره در محصولات خود توجه ویژه‌ای به بخش صدا داشته است. اچ‌تی‌سی مدت‌ها است که با کمپانی Beats همکاری می‌کند تا فناوری صوتی آن را در محصولات خود بکار گیرد. تلفن M8 نیز از دو اسپیکر بزرگ BoomSound استریو در قسمت جلوی دستگاه بهره می‌برد. اگر صدای خروجی تلفن برایتان اهمیت دارد و تمایل دارید تا موسیقی یا صدای فیلم را از طریق اسپیکر خود تلفن گوش دهید، بدون شک از صدای بلند، رسا و واضح M8 لذت خواهید برد.

HTC One M8 Speaker

اچ‌تی‌سی یک هدفون نسبتاً با کیفیت را نیز به همراه M8 ارائه کرده است تا بتوان از آن برای گوش‌دادن به موسیقی یا موارد دیگر مرتبط با صدا مانند اجرای بازی‌ها و غیره بهره برد.

قدرت و بازده

تلفن One M8 به یک پردازنده Snapdragon 801 با ۴ هسته‌ای ۲.۳ گیگاهرتز مجهز شده است که با گرافیک Adreno 330 و دو گیگابایت حافظه رم همراهی می‌شود. ام ۸ از نظر سخت‌افزاری آنقدر قدرتمند است که کلیه نرم‌افزارها و بازی‌های اندرویدی را به نرمی اجرا کند. رابط کاربری سنس ۶ نیز آنقدر سبک و روان ساخته شده که حس مشابه اندروید خام را از نظر سرعت و نرمی کار به کاربر منتقل می‌کند.

طبق روال همیشه بنچمارک‌های مختلف را بر روی تلفن اجرا کردیم تا بتوانیم آن را با دیگر محصولات بررسی شده توسط زومیت مقایسه کنید:

تلفن / تبلت

AnTuTu3

AnTutu4

Linpack

Single / Multi

Quadrant

3DMark 

IceStorm

Vellamo

HTML 5 / Metal

CF Bench v1.2/v1.3

BaseMark

OS II

HTC One M8

34,233

36,727

350.76

807.10

23,792

19,152

1618

1272

36,690

36,727

1036

Farassoo Fast 712

15,537

18,154

54

118

5,067

 3,982

1,898

488

11,437

14,059

261

Xperia T2 Ultra

17,713

19,570

101.30

300.19

9,400

-

2,019

589

11,462

17,736

411

Samsung Galaxy S5

32,335

436.63 / 512.66

23050

-

1521 / 1261

47003

 

LG G Pro Lite Dual

6,927

48.3 / 69.3

3,886

-

1,596 / 443

6,189

 

Xperia Z1 Compact

34,558

420 / 702

20,661

-

2,806 / 1,177

33,893

 

Xperia C

13,757

38 / 148

3,950

-

1,553

13,278

 

 Nexus 5

 23,593

 660 / 346

9,179

-

 2,085 / 1,206

 22,280

 

Galaxy Note 3

 32,108

 420 / 870

20,056

-

 2,490

 24,250

 

LG G Pad 8.3

21,796

300 / 794

12,083

-

2,498 / 731

25,720

 

Padfone Infinity 2

35,609

381 / 722

22,352

-

2892 / 1191

32150

 

FonePad 7

19,548

102.0/216.5

 5,649

-

1,857 / 623

6,549

 

Xperia M

9,120

 94.9/142.3

4254

-

1780

8,765

 

LG G2

31,856

430.0 / 950.0

19,270

-

2,798

36,050

 

Xperia Z1

30,861

463.0/936.0

20,592

-

2,658

32,809

 

Xperia Z Ultra

29,750

405.0/864.0

18,530

-

3,005

32,021

 

Padfone Infinity

24,050

 310.0/670.1

12,125

-

 2,410

 24,890

 

Hyundai T10

15,803

54.0/155.0

4,020

-

1,750

12,061

 

Xperia Tablet Z

20,495

210/608

7,610

-

2,259

18,037

 

Galaxy S4 - Octa

26,151

781.0

12,396

-

2,062

18,730

 

LG Optimus G

18,214

220.6/604.8

7,024

-

2,012

14,130

 

Hyundai T7

14,826

 

3,870

-

1,491

11,937

 

Xperia Z

19,549

230/630

8,029

-

2,280

16,020

 

HTC One

23,931

301.59/694.2

12,289

-

2,399

25,390

 

Xperia TX

11,310

 

5,810

-

2,350

9,240

 

Padfone 2

22,092

611.0 Multi

7,950

-

2,490

18,185

 

Nexus 4

17,980

54.0 / 213.0

4,902

-

1,342

14,240

 

در کل از نظر قدرت و بازده هیچ‌مشکلی با M8 احساس نخواهید کرد.

طول عمر باتری

یکی از ایرادهایی که به اچ‌تی‌سی وان سال گذشته وارد می‌شد، طول عمر باتری نه چندان بالای آن بود. اچ‌تی‌سی در نسل جدید تلفن وان، از یک باتری قوی‌تر ۲۶۰۰ میلی‌آمپرساعتی در مقایسه با ۲۳۰۰ میلی آمپرساعت نسل قبل بهره برده و با بکار‌گیری پردازنده بهینه‌تر Snapdragon 801 و اعمال تغییرات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری توانسته است طول عمری باتری دستگاه را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد.

در آزمایش اول، ویدیو استاندارد زومیت که دارای رزولوشن 720p و فرمت MKV است را در شرایطی که شدت روشنایی تصویر روی ۵۰ درصد تنظیم شده بود و شبکه‌های بی‌سیم نیز غیر فعال شده‌ بودند آنقدر پخش کردیم تا شارژ باتری از صد به صفر برسد. در این شرایط، پرچمدار جدید اچ‌تی‌سی  ۱۱ ساعت و ۸ دقیقه دوام آورد. در وب‌گردی با شبکه وای-فای یا 3G نیز تلفن M8 حدود ۹ ساعت دوام می‌آورد که زمان بسیار خوبی به شمار می‌رود. در کل تلفن M8 یک روز کاری را بدون نیاز به شارژ باتری دوام می‌آورد و در انتهای روز نیز حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از شارژ باتری هنوز باقی مانده است.  

زمان شارژ تلفن از طریق شارژری که در جعبه M8 وجود دارد حدود ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه طول می‌کشد؛ اما از آنجایی که این تلفن از فناوری QuickCharge 2.0 شرکت کوالکام استفاده می‌کند، اگر از یک شارژر سازگار با QuickCharge 2.0 برای شارژ M8 استفاده کنید، زمان لازم برای شارژ تا 75 درصد کمتر می‌شود.

جمع‌بندی

اچ‌تی‌سی وان یک تلفن زیبا و خوش ساخت اندرویدی است. تلفنی که حداقل بین رقبای اندرویدی خود از نظر ظاهری و کیفیت ساخت حرف اول را می‌زند. این تلفن به سخت‌افزار به‌روز و کارآمدی مجهز شده است و به راحتی قادر به اجرای نرم‌افزارها و بازی‌های مختلف اندرویدی است. از نظر سخت‌افزاری نکات مثبت فراوانی در این هوشمند تایوانی وجود دارد که آن را در رده دیگر پرچمداران بازار قرار می‌دهد. در کنار زیبایی و کیفیت ساخت مناسب، نمایشگر درخشان، پردازنده بهینه و پرقدرت، اسپیکرهای منحصربه‌فرد و طول عمر بالای باتری، تضمین‌کننده موفقیت این گوشی در جلب نظر کاربران به سمت خود می‌باشد.

 علی‌رغم استفاده اچ‌تی‌سی از دوربین Duo Camera که در نوع خود جالب است و قابلیت‌های متنوعی را در اختیار علاقمندان به عکاسی قرار می‌دهد، کیفیت عکس‌های گرفته شده توسط این گوشی چنگی به‌دل نمی‌زند. اچ‌تی‌سی به واسطه بزرگ‌درنظر گرفتن ابعاد پیکسل‌ها ،کیفیت عکاسی در شب M8 را  به‌خوبی ارتقا داده است؛ اما به‌دلیل استفاده از سنسور نسبتاً کوچک در مقایسه با رقبا و در نتیجه کاهش تعداد پیکسل‌‌ها، قدرت عکاسی در روز یا نور مناسب آن به هیچ‌وجه قادر به رقابت با دیگر پرچمداران مطرح بازار نیست.

از نظر نرم‌افزاری، اچ‌تی‌سی رویه متفاوتی را نسبت به شرکت‌های کره‌ای در پیش‌گرفته است و به‌جای افزودن امکانات متنوع و گاه کم‌فایده، رابط‌کاربری Sense 6.0  را به مراتب  زیبا، روان و سبک ساخته است. البته هنوز امکانات بیشتری در رابط‌کاربری این گوشی نسبت به اندروید خام وجود دارد که موجب می‌شود با در نظر گرفتن پارامترهای زیادی، تجربه کار با آن را لذت‌بخش‌تر از تجربه کاربری اندروید خالص بدانیم. بدون شک سنس۶ قادر است توجه اکثر کاربران اندروید را به‌سمت خویش جلب کند و آن‌ها را موافق با سیاست‌های خود در بعد نرم‌افزاری سازد.

HTC One M8

اگر به‌طور خلاصه بخواهیم M8 را با دیگر رقبای مطرح اندرویدی خود همانند گلکسی S5 و اکسپریا Z2 مقایسه کنیم، هر سه برتری‌ها و معایبی نسبت‌ به یکدیگر دارند که انتخاب میان آن‌‌ها را کاملاً سلیقه‌ای می‌کند. اگر به زیبایی و کیفیت ساخت اهمیت فراوانی می‌دهید، چاره‌ای جز حذف S5 از انتخاب‌‌های خود نخواهید داشت. اگر کیفیت عکاسی پارامتر تعیین‌کننده شما در خرید یک گوشی هوشمند است، ناچار به انتخاب گلکسیS5 یا اکسپریا Z2 خواهید شد. از نظر نرم‌افزاری نیز، رابط‌کاربری هر سه‌گوشی نیازهای شما را به‌خوبی پاسخ می‌‌دهند.

در این میان رابط کاربری M8 مدرن‌تر از دو اندرویدی دیگر به‌نظر می‌رسد و تا حدی نیز روان‌تر و سریع‌تر از S5 عمل می‌کند. از این نظر شاید Z2 به‌دلیل ظاهر کمی قدیمی رابط کاربری خود، یک پله پایین‌تر از دو گوشی دیگر قرار می‌گیرد.

از نظر قدرت پردازشی و عمر باتری، هر سه پرچمدار تقریباً در یک سطح قرار می‌گیرند با این تفاوت که اکسپریا Z2 از رم ۳ گیگابایتی استفاده می‌‌کند که می‌تواند به‌عنوان یک نکته متمایز‌کننده مطرح شود. ضدآب‌ و گردوغبار بودن گلکسی اس‌فایو و اکسپریا Z2 موجب می‌شود که این دو گوشی از این نظر به رقیب خود برتری پیدا کنند.

سنسورهای متنوع S5 موجب می‌شود که امکانات آن نسبت به رقبا لااقل بر روی کاغذ بیشتر به‌نظر برسد؛ اما واقعیت قضیه این است که سنسور بیومتریک یا ضربان قلب را نمی‌توانیم یک نکته بسیار متمایز کننده در این رقابت در نظر بگیریم. از نظر ما موارد برتری M8 که شامل زیبایی ظاهری و کیفیت ساخت بالای آن است یک برتری غیرقابل انکار و مهم برای این گوشی لااقل نسبت به S5 به‌شمار می‌رود.

نقاط قوت

  • طراحی زیبا
  • بدنه تماماً فلزی یکپارچه
  • صفحه‌نمایش IPS LCD با زاویه دید وسیع و شدت روشنایی بالا
  • پردازنده قدرتمند و بهینه
  • طول عمر باتری بالا

نقاط ضعف

  • بازده نه چندان خوب دوربین در عکاسی در نور روز
  • تلفن قدری بلند است، به دست نمی‌چسبد و احتمال سُر خوردن آن وجود دارد

در تهیه این مقاله مهدی یوسف نژاد، شهاب شهوازیان، وحید دیّانی و سیامک احدی مشارکت کردند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات