آیا استفاده از پروتئین‌ها در ساخت تراشه‌ها حس بویایی را در اختیار گجت‌ها قرار خواهد داد؟

یک‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۳
مطالعه 2 دقیقه
دانشمندان تا به حال قادر به شبیه‌سازی توانایی‌های مختلف انسان‌ها در رایانه‌های ‌هوشمند و روبات‌ها شده‌اند. از جمله‌ی این قابلیت‌ها می‌توان به توانایی‌های سمعی و بصری اشاره کرد که هم‌اکنون در بسیاری از سیستم‌های‌هوشمند تعبیه شده است. براساس مقاله‌ی جدیدی که در arXiv منتشر شده است، دانشمندان ایتالیایی شاخه‌ی جدیدی از تحقیقات را با نام پروتئوترونیکس (Proteotronics) بنیان نهاده‌اند که ماحصل آن انتقال حس بویایی به سیستم‌های هوشمند رایانه‌ای و گجت‌ها است.
تبلیغات

براساس یافته‌های جدید به‌نظر می‌رسد که پروتئین‌ها نیز دارای خواص و رفتارهای متفاوتی در قبال جریان‌های الکتریکی هستند، بطوریکه عبور جریان الکتریکی از یک توده‌ی پروتئینی منجر به بروز رفتارهای متفاوتی در بین پروتئین‌ها می‌شود. سه‌تن از دانشمندان ایتالیایی با نمایش این قابلیت‌ها، پروتئینی را یافته‌اند که می‌توان از آن به‌عنوان سوئیچ استفاده کرد. پروتئین مورد نظر OR-17 نام دارد که معمولاً در بینی موش‌ها قرار داشته و در قبال رایحه‌‌هایی چون میوه‌ها عکس‌العمل نشان می‌دهد. این رایحه‌ها از یک ماده‌ی آلی با نام آلدهید بهره می‌برند که در صنعت عطرسازی نیز کاربرد زیادی دارد. محققان با عبور یک جریان الکتریکی از پروتئینی با نام OR-17 از خاصیت متفاوت آن در قبال جریان‌های الکتریکی در زمان روبرو شدن با انواع مختلف آلدهیدها خبر داده‌اند.

اما چرا کشف چنین پروتئینی اهمیت دارد و در چه زمینه‌هایی می‌توان از آن استفاده کرد؟ از جمله‌ی بهترین نمونه‌های کاربرد این پروتئین می‌توان به ساخت ردیاب‌های الکتریکی اشاره کرد که قادرند آلودگی‌ موجود در آب را تشخیص دهند. همچنین نباید کاربرد آن در تشخیص آلودگی هوا یا نشانه‌های شیمیایی بیماری در انسان‌ها را از یاد برد. الگوی کار این پروتئین بدین‌گونه است که می‌توان برای هر یک از مواد شیمیایی پروتئینی یافت که در مواجهه با آن واکنش الکتریکی خاصی نشان می‌دهد، از این‌رو با عبور جریان از پروتئین، می‌توان حضور مواد شیمیایی مورد نظر را تشخیص داد. هرچند این روش نیز چالش‌های خاص خود را دارد، اما می‌تواند پنجره‌های جدیدی را در علوم کامپیوتر وهوشمند سازی رایانه‌ها باز کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات