بازنگاری نقشه‌ی جهان با استفاده از ریاضیات، منجر به خلق پدیده‌ای زیبا شده است

دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۴
مطالعه 2 دقیقه
تصویری که امروزه از کره‌ی زمین بر اذهان یکایک ما نقش بسته، غالباً تصویری از مرزهای سیاسی میان کشورها است. این تصویر که برخی اوقات ناراحت‌کننده و زشت به نظر می‌رسد، باعث شده تا به سختی بتوانیم ذهنیت خود از این کره‌ی آبی - خاکی را تغییر دهیم. برای چند ثانیه تصور کنید چه اتفاقی می‌افتاد اگر کشورها به جای دخالت در کار یکدیگر، تنها پایتخت و شهرهای نزدیک به پایتخت خود را کنترل می‌کردند. نقشه‌ی فوق با الهام گرفتن از این ایده و با استفاده از ریاضیات تهیه شده است.
تبلیغات

«جیسون دیویس» که یک محقق غیر وابسته و متخصص در زمینه تجسم‌سازی داده‌ها است، مهارت خارق‌العاده‌ای در تجسم‌سازی چنین ایده‌هایی با استفاده از علم ریاضیات دارد.

با استفاده از الگوریتم‌ها و مجموعه‌های داده‌ای صحیح، او موفق شده تا جهان را به مناطقی تقسیم کند که کشورها تنها مناطقی را تحت کنترل دارند که به یک نقطه‌ی خاص مانند پایتخت نزدیک هستند. نقشه‌هایی که توسط این تکنیک تولید می‌شوند، دیاگرام‌های Vornoi نامیده می‌شوند. دیویس تاکنون موفق شده نقشه‌ی ایالات متحده آمریکا و همچنین نقشه‌ی کل جهان را با استفاده از این روش ترسیم کند. نتایج عملکرد او حقیقتاً خارق‌العاده و زیبا هستند. اختلافی که بین مرز کشورهایی که بر اساس اصول ریاضیات باید تنها پایتخت و مناطق نزدیک به پایتخت را در اختیار داشته باشند و نقشه‌ی واقعی جهان، تنها و تنها به دلیل جنگ‌ها وسیاست‌های استعماری کشورها است که منجر به چنین مرزبندی‌های جغرافیایی و زیستی شده است.

اما دیویس کار خود را به همین‌جا محدود نکرده و در جدیدترین نقشه خود، جهان را بر اساس فرودگاه‌های بزرگ و کوچک در سراسر زمین به 3000 بخش تقسیم کرده است. طبیعتاً کشورهای ثروتمند با تراکم جمعیتی زیاد تعداد بیشتری فرودگاه نسبت به دیگر کشورها در اختیار دارند. نقشه‌ی جدید دیویس یک اثر علمی-هنری-فناورانه‌ی زیبا است که چه میزان از کره‌ی زمین به منظور انجام مسافرت‌های هوایی اختصاص داده شده است. به عنوان مثال یکی از نکات جالبی که از این نقشه استنباط می‌شود این است که زمین‌هایی که در ایالات متحده‌ی آمریکا واقع شده‌اند در زمینه‌ی واقع‌شدن در کانال‌ها و مسیرهای پروازی، هم‌رتبه با کل زمین‌هایی هستند که در سراسر این کره‌ی خاکی واقع شده‌اند. شاید بپرسید دورافتاده‌ترین فرودگاه جهان بر اساس این نقشه در کجا واقع شده است؟ در پاسخ باید گفت بر اساس داده‌هایی که از این نقشه‌ی دیویس استخراج می‌شوند، دورافتاده ترین فرودگاه در جزیره‌ی ایستر (Easter Island) قرار گرفته که با نزدیک‌ترین فرودگاه چیزی در حدود 2.600 کیلومتر فاصله دارد.

برای مشاهده‌ی تمامی نقشه‌های جیسون دیویس به این آدرس مراجعه کنید.

نظر شما در مورد این نقشه‌ها چیست؟

منبع theverge لینک مطلب

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات