بلندترین آسمانخراش‌های تاریخ که هرگز تکمیل نخواهند شد

جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
فضاحت‌های مالی و مشکلات سیاسی باعث شده تا پنجاه آسمانخراش بلندتر از ۱۵۰ متر هرگز رنگ افتتاح را به خود نبینند و ساختشان به پایان نرسد. تأسف بارتر از همه اینکه برخی از این برج‌ها در صورت تکمیل ساخت می‌توانستند در لیست مرتفع‌ترین ساختمان‌های ساخت بشر قرار گیرند.  در بین شهرهای میزبان این ساختمان‌ها دوبی را می‌توان معدن برج‌های بلند قامت نیمه کاره دانست! در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

یکی از مظاهر شهرهای بزرگ یا به اصطلاح کلان شهرها آسمان‌خراش‌های چند ده طبقه با ارتفاع‌ بیشتر از ۱۵۰ متر است که نماد شهرسازی مدرن و امروزی هستند.

اما در بین این آسمانخراش‌های بلند تعدادی هم هستند که با وجود آغاز ساخت اکنون راکد مانده‌‌اندو کسی هم سراغی از آن‌ها نمی‌گیرد. نکته جالب در این مورد حضور نام ۵۰ آسمان‌خراشی است که بر روی کاغذ کاندید دریافت لقب مرتفع ترین ساختمان‌های ساخته بشر قرار می‌گیرند.

در این بین نام شش ساختمان دیده می‌شود که ارتفاعی بالغ بر ۵۰۰ متر دارند و تمامی این شش ساختمان بدون شک می‌توانستند در لیست ده ساختمان بلند جهان جای بگیرند.

CTBUH-unfinished-buildings dezeen 468 1

یکی از این آسمانخراش‌ها برج نخیل در دوبی واقع در امارات متحده عربی است که در صورت تکمیل پروژه بدون شک بلند‌ترین آسمانخراش نام می‌گرفت. این ساختمان توسط گروه طراحی معماری Pei طراحی شده و سپس توسط کمپانی Woods Bagot جهت اجرا خریداری شد. عملیات ساخت و ساز این برج در سال ۲۰۰۸ میلادی آغاز شد اما هرگز از مرحله پی ریزی جلوتر نرفت.

نخیل یکی از پنج آسمانخراش فوق مرتفع در دوبی است که طی ده سال گذشته نیمه کاره رها شده‌اند. ناگفته نماند که تا پیش از این و قبل از به بار آمدن چنین افتضاحات ساخت و ساز، دوبی به عنوان پایتخت آسمانخراش‌های جهان معرفی می‌شد!

CTBUH-unfinished-buildings dezeen 468 0

در تصویر فوق می‌توانید اینفوگرافیک بیست مورد از بلند‌ترین ساختمان‌هایی را مشاهده کنید که عملیات ساختشان نیمه کاره رها شده‌ است. در این لیست نام قصر شوراها (Palace of Soviets) به ارتفاع ۴۹۵ متر واقع در شهر مسکو نیز دیده می‌شود. این برج در جنگ جهانی دوم توسط نیرو‌های متخاصم نابود شد. دیگر برج نیمه‌کاره در این لیست، Metropolitan Life North Annex با ارتفاع ۳۹۰ متر بوده که در شهر نیویورک واقع شده است. عملیات ساخت این برج از طبقه ۳۱ به بعد به طور کامل متوقف شد.

بر اساس اظهار نظر کارشناسان دلایل مختلفی برای بروز چنین اتفاقاتی وجود دارد. برخی از سازندگان قربانی موانع مالی شده، برخی دیگر تحت فشارهای سیاسی از موضع خود عقب نشینی کرده و برخی نیز به دلیل تغییرات فرهنگی جامعه ناچار به رها کردن پروژه رویایی خود شدند.

جالب است بدانید که برخی از بلند‌ترین آسمان‌خراش‌های جهان سالیان درازی است که در حال ساخته شدن هستند. به عنوان مثال می‌توان به برج-هتل Ryugyong واقع در کره شمالی اشاره کرد که ساخت آن از سال ۱۹۸۷ شروع شده و پس از گذشت ۲۷ سال همچنان ادامه دارد!

دو برج دیگری که عملیات ساختشان بیش از ۲۰ سال است که آغاز شده و تا کنون ادامه یافته برج ۳۸۲ متری Plaza Rakyat در شهر کوالالامپور و برج ۳۴۰ متری Xiamen International Centre هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات