راز موفقیت آلمانی‌ها؛ از حزب نازی تا بزرگترین نیروگاه صنعتی جهان

یک‌شنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
تصویری که هنوز بسیاری از ما از آلمان در ذهن داریم، سربازانی از جنگ جهانی دوم و حزب نازی و هیتلر است، اما آنچه بسیاری از مردم نمی‌دانند این است که آلمان نیروگاه صنعتی اروپا و صادر کننده‌ی پیشرو دنیا به کشورهای در حال توسعه‌ی آسیایی به شمار می‌رود، این درحالی است که آلمانی‌ها نسبت به بقیه‌ی مردم دنیا ساعت کاری کمتری دارند.
تبلیغات

در سال ۲۰۱۲ میلادی آلمان به عنوان موتور اقتصادی اروپا یک تنه منطقه‌ی یورو را از فروپاشی نجات داد و این اتفاق زمانی افتاد که کارگران آلمانی از حمایت‌های بی‌نظیر کارفرمایان استفاده می‌کردند و ساعات بیشتری را نسبت به بقیه مردم دنیا به تفریح و خانواده اختصاص می‌دادند، اما چگونه این مردم توانستند به این سطح از بهره‌وری برسند؟

۱ – ساعت کاری یعنی ساعت کاری

خط تولید آئودی R8

در فرهنگ آلمانی زمانی که یک کارمند در محل کار خود است نباید هیچ کاری غیر از کار انجام دهد، چک کردن فیس‌بوک، فرستادن لطیفه در وایبر و تماشای ویدئو با همکاران، صحبت تلفنی با دوستان و آشنایان و خود را سخت مشغول کار نشان دادن هنگامی که رئیس حضور دارد در فرهنگ آلمانی غیر قابل قبول است. ممکن است مدیران ایرانی با دیدن چنین رفتارهایی ناراحت شوند و اخم کنند، اما مدیران آلمانی به هیچ عنوان چنین رفتارهایی را تحمل نمی‌کنند. در مستند از من یک آلمانی بساز، زن جوان آلمانی توضیح می‌دهد پس از اینکه محل کار خود را به انگلستان تغییر داد شُکه شده بود:

در انگلستان هنگامی که در دفتر کار بودم دیگران مشغول صحبت از برنامه‌های خصوصی خود بودند، از برنامه‌ی امشب چه خبر و همیشه قهوه می‌نوشیدند.

او کاملاً از بی برنامگی کارمندان انگلیسی شگفت زده شده بود، از اینکه باید به آن‌ها یادآوری می‌کرد استفاده از فیس‌بوک و ایمیل و تماس‌های خصوصی در زمان کار مجاز نیست. به نظر نمی‌رسد ادارات کشور ما نیز وضع بهتری از انگلستان داشته باشند، کارمندانی که هر روز اضافه کار می‌ایستند بدون آنکه بهره وری زیادی داشته باشند و ساعت‌ها با هم گپ می‌زنند و روزانه چندین چای می‌نوشند، آیا برای شما پیش آمده است که منتظر دریافت جوابتان باشید در حالی که کارمند محترم مشغول صحبت‌های خصوصی با تلفن است؟

۲ – هدف گرایی و ارتباط مستقیم ارزش بسیار زیادی دارد

business-meeting

فرهنگ کسب و کار در آلمان تمرکز روی انجام کار و ارتباط مستقیم بین افراد است، در حالی که مردم کشور ما دوست دارند در مورد همه چیز متخصص باشند و ساعت‌ها از وقت خود را با بحث در مورد مسائل سیاسی و فرهنگی و چیزهای از این دست هدر می‌دهند، کارگران آلمانی به ندرت به این نوع از بحث‌ها علاقه دارند. کارگران آلمانی در مورد نحوه‌ی انجام کار با کارفرمایان خود به صورت مستقیم صحبت می‌کنند، در ملاقات‌های کاری بدون خوردن آبمیوه و بستنی و غذاهای رنگارنگ حاضر می‌شوند و از زبان یک فرمانده بدون کلمات منعطف استفاده می‌کنند. در حالی که ما از کلماتی مانند لطفاً یا اگر ممکن است کاری را برای ساعت سه بعد از ظهر آماده کنید استفاده می‌کنیم، کارفرمای آلمانی می‌گوید من آن را ساعت سه بعد از ظهر لازم دارم. همین سخت کوشی و تمرکز به قول برخی ماشینی آلمانی‌هاست که منجر به بهره‌وری غیر قابل مقایسه‌ی کار آن‌ها با بقیه دنیا شده است.

۳ – آلمانی‌ها پس از کار زندگی می‌کنند

family

آلمانی‌ها به خوبی کار می‌کنند و به خوبی تفریح می‌کنند. از آنجا که آن‌ها کل روز را صرف بالابردن بهره‌وری و کار مفید کرده‌اند، ساعت غیر کاری برایشان واقعاً غیر کاری است. محیط کسب و کار رسمی در آلمان آمیخته شدن را بعد از ساعات کاری کم می‌کند بنابراین بین زندگی خصوصی و کار آلمانی‌ها اختلالی به وجود نمی‌آید. آن‌ها کار را به خانه نمی‌برند همانطور که مسائل شخصی را به محل کار نمی‌آورند. برنامه‌ریزی دقیق باعث شده کارفرمایان به ندرت به کارگران خود پس از ساعت کاری نیاز داشته باشند. دولت آلمان در حال بررسی قانونی است که فرستادن ایمیل‌های کاری را پس از ساعت ۶ بعد از ظهر ممنوع کند و با این کار به حفظ آسایش خانواده‌ها کمک کند.

در فرهنگ آلمانی ملاقات و قرار داشتن در جامعه از ارزش بالایی برخوردار است، در این کشور باشگاه‌های متعددی وجود دارد، از باشگاه‌های فوتبال و سوارکاری تا باشگاه‌های موسیقی و پرورش حیوانات، حتی در کوچکترین روستاهای آلمان چندین باشگاه محلی فعال است و مردم این کشور سعی می‌کنند به جای گذراندن وقت خود در خانه و تماشای برنامه‌های بی‌محتوای ماهواره‌ای به معاشرت با یکدیگر بپردازند. همچنین آلمانی‌ها از زمان زیادی مرخصی با حقوق بهره می‌برند. طبق قانون مرخصی باحقوق ۲۰ روز است اما به بسیاری از کارمندان ۲۵ تا ۳۰ روز مرخصی با حقوق داده می‌شود. یک ماه تعطیلات در کنار خانواده می‌تواند به معنی اجاره‌ی آپارتمان در کنار ساحل و یا رفتن به یک سفر خارجی طولانی و هیجان انگیز باشد.

۴ – کسب و کار به خانواده احترام می‌گذارد

mom-and-baby

در فرهنگ آلمانی چیزی به نام زمان پدر و مادر یا مرخصی والدین وجود دارد که برای باقی مردم دنیا یک آرزو است. در حالی که کشوری مثل ایالات متحده هنوز قوانینی برای مرخصی زایمان ندارد، در آلمان مترقی‌ترین قوانین حفاظت از خانواده به اجرا در می‌آید. خوشبختانه در کشور ما نیز قوانینی برای حمایت از مادران شاغل وضع شده است که می‌تواند در حفظ بنیاد خانواده بسیار مفید باشد. از طرف دیگر این حمایت‌ها از خانم‌ها می‌تواند باعث ترغیب کارفرمایان به استفاده از نیروی کاری مرد شود به همین دلیل جامعه‌ی کاری آلمان نسبت به بقیه‌ی جوامع توسعه یافته مرد سالارتر است، اما دولت با وضع قوانینی قصد دارد این روند را تحت کنترل در بیاورد. طرح حفاظت از خانواده یا همان درآمدی که به خانم‌های خانه‌دار اختصاص داده شده، اغلب به حدی است که بتوانند از پس گذران زندگی بر‌آیند یا به کارهای گذرا بپردازند.

از آنجا که وضعیت غیر مشخص قراردادی در آلمان وجود ندارد، تمام افراد به استخدام کارفرمای خود در خواهند آمد. پدر و مادری که ۱۲ ماه برای کارفرمایی کار کرده باشند از مزایای والدین بهره‌مند خواهد شد که شامل دو تا سه سال مرخصی بدون حقوق است. هنگام مرخصی، کارمند می‌تواند تا ۳۰ ساعت برای کارفرما کار کند و کارفرما باید مزایای کارمند تمام وقت را برای او در نظر بگیرد، همچنین کارمند می‌تواند تا سن هشت سالگی فرزندش تا یک سال این مرخصی را به تعویق بیندازد. هرکدام از والدین می‌توانند تقاضای استفاده از این امکانات را بکنند که بسیاری از خانواده‌ها با توجه به میزان درآمد انتخاب می‌کنند که کدام یک از مرخصی بدون حقوق استفاده کند. دولت این کشور برای حفظ قرارداد کارکنان تا ۶۷ درصد از حقوق و دستمزد کارکنان را تا سقف ۱۸۰۰ یورو در ماه به مدت ۱۴ ماه پرداخت می‌کند.

نتیجه‌گیری

نمایی از پره‌ی توربین ساخت شرکت زیمنس

فرهنگ کار در آلمان بسیار متفاوت از سایر نقاط جهان است، به طور حتم ما می‌توانیم با درس گرفتن از تجربیات آن‌ها علاوه بر موفقیت در کار و زندگی به کشوری بهره‌ور و پیشرفته در منطقه و جهان تبدیل شویم. تمرکز آلمانی‌ها به کار و سخت کوشی آن‌ها تحسین برانگیز است و جدایی زندگی از کار به آنان کمک می‌کند تعادل بیشتری در زندگی خود برقرار کنند. قطع کردن هشدارهای تلفن همراه و خواب مناسب باعث می‌شود به استراحت روانی برسیم و برای شروع صبحی شاد و موفق آماده شویم. زمان با ارزش‌ترین کالایی است که در اختیار داریم ولی بسیاری آن را صرف کارهایی غیر مفید می‌کنیم و از طرف دیگر با کاهش بهره‌وری مجبوریم ساعت بیشتری را به کار یا مطالعه اختصاص دهیم که باعث اضطراب سر‌خوردگی و نداشتن تفریح مناسب می‌شود. تمرکز در کار و زندگی و بالابردن بهره‌وری و پرهیز از کارهای بیهوده باعث موفقیت این کشور شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات