توسعه‌ی درخت رباتیک توسط دانشمندان اروپایی

چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۱
مطالعه 3 دقیقه
دنیای حیوانات سرشار از تحرک و ایده‌های ناب برای پژوهشگران عرصه‌ی رباتیک است. تعجبی هم ندارد که تا کنون شاهد ربات‌های حیوان‌نمای بسیاری بوده‌ایم؛ اما چرا گیاهان تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفته‌اند؟ آیا نمی‌توان درختی رباتیک ساخت؟ درست است که آن‌ها از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر جابجا نمی‌شوند، اما آن‌ها هم روش زندگی خود را دارند و البته تحرکات خاص خود! اگر در خصوص نحوه‌ی عملکرد درخت رباتی اروپایی کنجکاو شده‌اید در ادامه زومیت را همراهی کنید.
تبلیغات

دانشمندان اروپایی طی پروژه‌ای به نام PLANTOID یا همان درختوید (بر وزن اندروید) در تلاش هستند تا رباتی مشابه درختان بسازند و البته امیدوارند تا نوادگان این ربات بتوانند در پژوهش‌های انسان در سایر سیاره‌ها به کار بیایند. بدنه‌ی اصلی این ربات از یک تنه‌ی پلاستیکی تشکیل شده که به روش چاپ سه بعدی ساخته شده است و درون آن ریزپردازنده‌ها قرار گرفته‌اند. خارج از این تنه نیز چند شاخه قرار دارند که برگ‌هایی که دارای حسگرهای دما، رطوبت، جاذبه، تماس و مواد شیمیایی هستند بر روی آن‌ها قرار می‌گیرند.

اما ریشه‌های گیاه، محل عملیات اصلی آن به شمار می‌آیند. یکی از این ریشه‌ها که قابلیت انعطاف‌پذیری بالایی نیز دارد در سر خود به یک حسگر لامسه مجهز شده است که با استفاده از آن می‌تواند راه خود را در خاک پیدا کند و در صورت مواجه شدن با مانعی سخت جهت حرکت خود را تغییر دهد، درست مثل یک درخت واقعی! همچنین می‌توان آن را به گونه‌ای مجهز کرد که از مواد سمی محیط نیز دوری کند.

plantoid-2

ریشه‌ی دیگر که در زیر آن را مشاهده می‌کنید به قابلیت نفوذ به بستر زیرین مجهز است. سر چرخانش، این اجازه را می‌دهد که با چرخیدن و کنار هم قرار دادن پیچ‌های لوله‌ای را شکل دهند تا همچون یک ریشه مستحکم عمل خواهد کرد.

plantoid-0

در شکل کنونی، این ربات در واقع تنها مدل جهت اثبات مفهومی این نوع ربات‌ها به شمار می‌آید. با توسعه‌ی این ربات می‌توان برای مثال بخش ریشه‌ها را به گونه‌ای توسعه داد که همچون یک ابزار اندوسکوپی مثلا برای تعیین محل دفن شدن قربانیان حوادث طبیعی به کار رود. همچنین این نوع ربات‌ها را می‌توان برای تحت نظر داشتن شرایط محیطی همچون وضعیت خاک یا سطح آلودگی‌ها در زمین به کار برد. به محض اینکه این ربات در محیطی کاشته می‌شود، می‌تواند به کمک ریشه‌هایش خود را در آن محل پایدار کرده و سپس به پایش محیط بپردازد.

این پروژه سال 2012 آغاز به کار کرد و سال آینده نیز به پایان می‌رسد. پژوهشگران در طی این مدت می‌خواهند علاوه بر افزودن بر قابلیت‌های این درخت آن را به گونه‌ای تجهیز کنند که بتواند انرژی خود را از محیط اطراف خود به دست آورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات