مصاحبه اختصاصی زومیت با بهرام عظیمی، کارگردان اولین انیمیشن سینمایی ایران، «تهران 1500»

شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۵
مطالعه 16 دقیقه
من و بیش‌تر هم‌نسلان من انیمیشن‌های تلویزیونی ناجا را به خاطر داریم. اگر از هر کدام از ما بپرسند که نام دو شخصیت انیمیشنی ایرانی را نام ببریم احتمالا آن‌دو، «سیا ساکتی» و «داوود خطر» هستند. اما خالق آن‌ها فردی است که حق بزرگی بر گردن انیمیشن ایران دارد. «بهرام عظیمی». او کارگردان اولین فیلم سینمایی انیمیشن ایرانی نیز می‌باشد و به همین دلیل ما مصاحبه اختصاصی را با او ترتیب داده‌ایم که در ادامه مطلب مشاهده خواهید کرد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

«بهرام عظیمی» متولد تهران به سال 1345 است. در دانشگاه هنر و در مقطع لیسانس صنایع دستی تحصیل نموده و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران مدرک کارشناسی ارشد افتخاری انیمیشن دریافت کرده است. بسیار هنرمند است؛ اکنون 47 سال سن دارد و ساکن تهران است. یک روز گرم بهاری در خردادماه امسال با او تماس گرفتم.

مانند همیشه گرم و صمیمی برخورد کرد. قرار مصاحبه را برای روز بعد تنظیم کردیم. فردای آن روز مصاحبه آغاز شد و 2 ساعت تمام با هم از همه جا و همه کس و صد البته شاهکار اخیرش «تهران 1500» صحبت کردیم و او هم با گرمی و شیرینی خاصی که در شخصیتش نهفته است، پاسخ سوالاتم را داد. دلش پر بود از مشکلاتی که انیمیشن ایران سال‌هاست از آن‌ها رنج می‌برد. اما از آنجا که زومیت یک وب‌سایت فناوری است سعی کردم فضایی به دور از مصاحبه‌های رایج فراهم کنم، اما چه کار می‌توان کرد؟ مگر کسی می‌تواند «بهرام عظیمی» را کنترل کند؟! به هر حال سعی کردم از مشکلات موجود در زمینه انیمیشن، سختی کار کردن با نسل جوان، و البته بیش‌تر در مورد فیلم سینمایی جدیدش، «تهران 1500» که علت اصلی برگزاری این جلسه بود مصاحبه کنم. حال می‌پردازیم به مصاحبه؛ سعی کردم تمام آن‌ مطالبی که در آن جلسه دو ساعته بیان شد را برای شما عزیزان  خلاصه نموده و به رشته تحریر درآورم. این شما و این هم مصاحبه با یکی از کارگردانان دوست داشتنی انیمیشن ایران:

- آقای عظیمی سلام! خسته نباشید، خیلی ممنونم که برای این مصاحبه اعلام آمادگی کردید، قطعا دوست‌داران و طرفدان زیادی در بین خوانندگان زومیت دارید که از شنیدن صحبت‌های شما خوشحال خواهند شد.

سلام! مرسی ممنونم؛ من هم به همه دوستان خوبم در زومیت سلام عرض می‌کنم و برای همگی آن‌ها آرزوی سلامت و موفقیت دارم.

- به عنوان اولین سوال، دلایل موفقیت «تهران 1500» در اکران از نظر شما کدام‌اند؟

چندین عامل مختلف باعث شدند تا انیمشین سینمایی «تهران 1500» در اکران عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. اولین دلیل این است که پیش از این هیچ انیمیشنی در ایران وجود نداشته که چنین اکران سینمایی داشته باشد؛ البته تعدادی انیمیشن ساخته شده بود، ولی هیچ‌کدام به مرحله اکران سینمایی نرسیده بودند و آن تعداد محدودی که توانستند به اکران برسند هیچ‌گاه با چنین استقبالی از طرف تماشاگر روبرو نشدند. عامل دیگر حضور بازیگران مطرح سینما و تلویزیون همچون: مهران مدیری، بهرام رادان، هدیه تهرانی، گوهر خیراندیش و دیگر عزیزان در این کار، و تبلیغاتی که در این زمینه انجام دادیم می‌باشد. «تهران 1500» بخش زیادی از موفقیت خود را مدیون این بازیگران و هنرمندان برجسته است. اما عامل دیگر سابقه کاری خود من و تیم سازنده کار بود و مردم به واسطه شناخت کارهای گذشته من همچون انیمیشن‌های ناجا که در اوایل دهه 80 از تلویزیون پخش شدند به این انیمیشن اعتماد کردند و از آن، همچون کارهای سینمایی زنده دیگر استقبال شد. با تمام این حرف‌ها، همیشه در راس یک پروژه موفق یک مدیر موفق وجود دارد. تهیه کننده خصوصی تهران 1500 مردی است به نام محمد ابوالحسنی، اگر چنین مرد شجاعی وجود نداشت، امکان نداشت کار بزرگی مثل تهران 1500 به نتیجه برسد. تابحال در کشورمان سابقه نداشته که یک تهیه کننده خصوصی چند میلیارد پول بی‌زبان را هزینه یک فیلم انیمیشن بکند. همه چیز دست به دست هم داد تا 1500 به پایان برسد.

- البته! تا همین الان نیز استقبال بسیار خوبی از کار صورت گرفته است، می‌توانم میزان فروش فیلم در گیشه تا امروز را بدانم؟

میزان فروش فیلم از اولین روز اکران در اسفند 91 تا الان چیزی در حدود 2 میلیارد و چهارصد میلیون تومان بوده است.

- جدا؟! پس می‌توان «تهران 1500» را به نوعی یک رکورد دار محسوب کرد؛ درست است؟

بله! این فیلم اولین فیلم سینمایی انیمیشن در ایران است که توانسته به این میزان از فروش دست یابد و همین الان هم در کنار 10 فیلم برتر تاریخ سینمای ایران از لحاظ فروش در گیشه قرار می‌گیرد.

- هزینه ساخت فیلم چقدر بوده است؟

به طور کلی حدود 2 میلیارد و سیصد میلیون تومان پول بابت ساخت «تهران 1500» هزینه شده است.

- چه میزان از این هزینه انجام شده، مربوط به بخش ساخت انیمیشن می‌شود؟

ببینید، از 2 میلیارد و سیصد میلیون تومان هزینه انجام شده، نزدیک به 1 میلیارد یا 1 میلیارد و صد میلیون تومان صرف خرید تجهیزات، اجاره محل کار و هزینه‌های جانبی شده و مابقی در بخش ساخت انیمیشن و دستمزدها بکار گرفته شده است. اما اگر بخواهم به طور دقیق بگویم، ما، 1 میلیارد و سیصد میلیون تومان را فقط برای پرداخت دستمزد و حقوق عوامل ساخت خرج کرده‌ایم.

- تعداد کلی عوامل فیلم چند نفر بوده؟

حدودا 250 نفر برای ساخت «تهران 1500»، کار کرده‌اند که از این تعداد، 180 نفر، بر روی ساخت فیلم و کارهای جانبی و مابقی بر روی دوبله اثر، کار کرده‌اند. البته تعدادی از عوامل به صورت پاره وقت و برخی نیز به صورت تمام وقت و دائمی بر روی پروژه کار کرده‌اند. برای مثال ما در گروه خود فردی را داشتیم که 4 ماه بر روی استوری برد کار می‌کرد یا آقای حمید بهرامی طی 5 ماه کانسپت‌های کار را انجام داد یا مثلا آقای فائز علیدوستی طی مدت 3 ماه، طراحی لباس را انجام دادند که اتفاقا دست‌مزدهای این عزیزان بسیار زیاد بود.

- به طور میانگین، فردی که در ایران انیمیشن می‌سازد و در کار تولید انیمیشن است ماهیانه چقدر دست‌مزد می‌گیرد؟

ببینید، میزان دست‌مزد در این شغل بسیار متغیر است. برای مثال در کار انیمیشن تعدادی هستند که ماهیانه 10 میلیون تومان حقوق می‌گیرند و تعدادی هم ماهی 500 هزار تومان دستمزد میگیرند؛ به همین علت نمی‌توان یک رقم مشخص را در این شغل تعیین کرد.

- مثلا می‌توانید بگویید دست‌مزد فردی مثل آقای علیدوستی که از افراد با سابقه در زمینه طراحی و ساخت انیمیشن در ایران هستند در چه سطحی است؟

دست‌مزد ایشان را که اصلا نمی‌توانم بگویم! اما به طور میانگین، در گروه ما انیماتوری که کیفیت کارش خوب و مناسب بود، حدودا 2.5 میلیون تومان در ماه از ما دست‌مزد می‌گرفت.

- پس اگر بخواهیم به طور متوسط بگوییم، برای کسی که انیماتور خوبی باشد، این تضمین وجود دارد که چیزی بین 2.5 تا 3 میلیون تومان در ماه دست‌مزد بگیرد؛ درست است؟

بله! در سراسر ایران اگر کسی باشد که انیماتور خوب و مقبولی باشد حقوق ماهیانه 2.5 تا 3 میلیون تومان برایش تضمین شده است. بگذارید یک نکته‌ای را به شما بگویم، کسی که کارش خوب باشد هیچ‌گاه بیکار نخواهد بود. الان وضعیت مملکت به گونه ایست که در دوران رکود انیمیشن به سر می‌بریم؛ استودیوهای انیمیشن سازی مانند صبا و دیگران در خرج کردن پول بسیار محطاتانه عمل می‌کنند و در یک کلام، برای انیمیشن پول خرج نمی‌شود؛ اما با تمام این اوصاف چرخ تولید انیمیشن هنوز از حرکت باز نایستاده و هنوز هم کارهای زیادی انجام می‌شود و همه آن‌ها هم به دست افراد توان‌مند انجام می‌گیرند. یک نکته جالب هم وجود دارد؛ اگر بخواهید از یک انیماتور خوب در کارتان استفاده کنید، باید در نوبت بایستید تا بتوانید از او استفاده کنید چون تقریبا تمامی انیماتورهای خوب ما در ایران دائما مشغول کار هستند و کم‌تر پیش می‌آید که بیکار باشند.

- آقای عظیمی! به نظر شما نسبت به وسعت کشور و پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه‌‌های مختلف تکنولوژی، آیا به تعداد کافی انیماتور خوب داریم؟

بله داریم. اتفاقا زیاد هم داریم و روز به روز هم بر تعداد انیمیشن‌ها افزوده می‌شود اما خیلی وقت‌ها، خیلی چیزها سر جای خود نیستند، مثلا سفارش‌‌ها خوب و مناسب نیستند یا سفارش‌ها به اشخاصی داده می‌شود که به اصطلاح اینکاره نیستند و هیچ تخصصی در انجام این قبیل پروژه‌ها ندارند. بگذارید برایتان یک مثال بزنم؛ 4 سال پیش یک قرارداد 2.5 میلیارد تومانی با یک شرکت انیمیشن سازی ایرانی بسته شده است که از لحاظ بودجه، دویست میلیون تومان از پروژه سینمایی «تهران 1500» بیشتر است! اما متاسفانه خروجی کار انقدر افتضاح بود که عوامل سفارش دهنده کار حاضر نشدند حتی یک فریم از کار را در تلویزیون پخش کنند. نکته جالب در این میان اینجاست که شرکت سازنده انیمیشن که تا الان 2 میلیارد تومان دریافت کرده است اکنون در کش و قوس هستند که آن پانصد میلیون تومان باقی‌مانده از دست‌مزد را دریافت کنند. حال یک هیئت کارشناسی تشکیل شده که همگی آن‌ها در کار خود خبره هستند و بر روی این پروژه در حال تصمیم گیری هستند.

اما نتیجه کار بسیار جالب و در عین حال تاسف انگیز است. نتیجه گروه کارشناسی این بوده که حداکثر میزان هزینه این پروژه، تنها دویست میلیون تومان است و نه 2 میلیارد و پانصد میلیون. حال شما خودتان قضاوت کنید که این شرکت با دریافت 2.5 میلیارد تومان، تنها دویست میلیون از آن‌ را هزینه کرده و در نهایت یک کار بی ارزش و بی کیفیت را تحویل داده است.

[widgetkit id=614]

- به نظر شما چرا یک چنین اتفاقاتی به وقوع می‌پیوندند؟ چرا با وجود شخصی مانند شما که در صنعت انیمیشن کشور صاحب‌نام هستید باز هم کار را به کاردان نمی‌سپارند؟ آیا مشکل ما ضعف مدیریتی است؟

من همیشه مشغول کارم و در مدت 20 سال اخیر که کار کرده‌ام هیچ‌گاه نشده که بیکار باشم. یکی از علت‌هایی هم که باعث شده که من همواره مشغول کار باشم این است که سعی کردم دو مورد را به دقت رعایت کنم، اول اینکه هیچ‌گاه کارم را با تاخیر تحویل نداده‌ام و همواره طبق زمان‌بندی مشخص پیش رفتم و دوم اینکه، کارهای من همواره مخاطب دارند و مخاطبان انیمیشن‌های مرا دوست دارند و مشاهده می‌کنند؛ اما از نقطه نظر فنی و تکنیکی کار من چندان بارز و برجسته نیست و افراد زیادی وجود دارند که از لحاظ تکنیکی از من بسیار جلوترند ولی، یا کارهایشان را به موقع انجام نمی‌دهند و یا کارهایشان نمک لازم را ندارد و نمی‌تواند مخاطب را جذب کند. اما از لحاظ ضعف انیمیشن باید بگویم که متاسفانه این مشکل مختص انیمیشن نیست و تقریبا فراگیر است. برای مثال ما هنوز خودروهایی تولید می‌کنیم که کمترین استاندارد جهانی را دارا هستند و بسیار خطرناک‌اند، و بسیاری از تلفات جانی در ایران مربوط به همین خودروهای بی‌کیفیت است.

- ببینید آقای عظیمی! خود من در مجموعه‌ای کار می‌کنم که افراد در آن از سطح بالایی از توانایی برخوردارند و تعدادشان هم کم نیست، قطعا در صنعت انیمیشن هم، همانطور که خود شما گفتید افراد مطلع و کاربلد کم نیستند، پس چرا هنوز هم بعضی مواقع با مواردی روبرو می‌شویم که متاسفانه این تصور را در همگان به وجود می‌آورد که مشکل ما کمبود نیروی متخصص و ماهر است، آیا واقعا مشکل ما این است؟

بزرگترین مشکل ما نبود مدیریت صحیح است. ما عادت داریم افرادی را به عنوان مدیر انتخاب کنیم که هیچ صلاحیتی برای انجام آن کار ندارند. ما تعداد زیادی مدیر داریم که نمی‌دانند انیمیشن یعنی چه؟! و متاسفانه به همین دلیل برای انیمیشن، هیچ گونه دلسوزی وجود ندارد. در صنعت انیمیشن ایران، 80 درصد مدیران ما افرادی هستند که اصلا هیچ شناختی از کار ندارند. مدیریت در صنعت انیمیشن پر است از جملات به درد نخور! آقایان به جای اینکه بگویند به امید روزی که کودکان ایرانی انیمیشن‌های خوب وآموزنده تماشا کنند می‌گویند به امید روزی که کودکان ایرانی فقط انیمیشن ایرانی تماشا کنند. از این جمله بی معنی تر نداریم! تمام این‌ها نشان دهنده این است که ما افراد ناکارآمد را به عنوان مدیر انتخاب کرده‌ایم و به همین علت نیز انیمیشن ایران به خاطر سوء مدیریت به این اوضاع دچار گشته است. اگر از کودکان ما نام 10 شخصیت انیمیشنی را بپرسید قطعا به شما نام‌هایی نظیر نمو، وال‌ ایی و... را خواهند گفت که تماما آمریکایی هستند و متاسفانه به دلیل روند طی شده غلط انیمیشن در ایران کودکان ما هیچ زمینه ذهنی از شخصیت‌های انیمیشنی ما ندارند.

- به نظر شما چرا اینگونه است؟ از صحبت‌های شما متوجه شدم که ایران از حداقل تکنولوژی لازم برای ساخت انیمیشن‌های خوب برخوردار است؛ آیا مشکل از نبود داستان جذاب و گیراست؟ یا مشکل دیگری وجود دارد؟

نمی‌دانم می‌دانید یا خیر! اما قهرمان پروری در کشور ما ممنوع است. ما نمی‌توانیم در ایران شخصیتی مثل سوپرمن بسازیم. من به راحتی می‌توانم کاراکتر‌های جذاب و قهرمان خلق کنم، اما نهایت تلاش من خلق کاراکترهای «سیا ساکتی» و «داوود خطر» بود و نمی‌توانم پایم را از این فراتر بگذارم.

- با این اوصاف آیا تصمیم دارید دوباره فیلمی در حد و اندازه «تهران 1500» بسازید؟

بله! من همین الان در حال کار کردن بر روی فیلم جدیدم هستم. البته زمانی می‌شود با قطعیت صحبت کرد که هزینه‌های انجام شده در «تهران 1500» بازگردد. ما برای ساخت و اکران این فیلم پول‌های کلانی را به سازمان‌های مختلف مانند شهرداری پرداخت کردیم که باید جبران شود. بخش زیادی از پول هم بابت وام‌هایی که از بانک گرفتیم باید پرداخت کنیم. خود من چند ده میلیون تومان از هزینه‌های انجام شده را شخصا متقبل شدم و نه تنها سودی نکردم، بلکه ضرر هم دادم. البته نگران ضرر نیستم چون مطمئنا در کار بعدی 10 برابر مقداری که ضرر کردم جبران خواهد شد. چون «تهران 1500» اولین تجربه کاری ما در این زمینه بود، ما به شیوه سعی و خطا جلو می‌رفتیم؛ اما الان دیگر تجربه لازم را برای پروژه‌های بعدی کسب کرده‌ایم و قطعا فیلم بعدی من با هزینه کمتر و مدت زمان ساخت محدودتر تولید خواهد شد.

- کسانی که در کار انیمیشن هستند نظرشان در مورد این فیلم و شخص شما چیست؟

بسیاری از افرادی که در شهرستان‌ها و یا در همین تهران دستی در انیمیشن دارند به من به چشم معضل نگاه می‌کنند. بسیاری از دست‌اندر کاران انیمیشن، فردای روزی که فیلم را در سینما دیدند شروع کردند به بد و بیراه گفتن به من! آن‌ها من را با خودشان مقایسه می‌کنند و بالعکس؛ پیش خودشان می‌گویند ما هم سال‌ها در کار انیمیشن بودیم پس چرا به ما یک چنین پروژه سینمایی بزرگ را ندادند؟ و فکر می‌کنند اگر کسی توانست کار بزرگی را با موفقیت انجام دهد قطعا با پارتی بازی و رابطه با دولت و افراد دولتی به این‌جا رسیده است. اما این افراد باید بدانند که درهمین مملکت می‌توان شرافت‌مندانه کار کرد و موفق بود. من افتخار می‌کنم که تا الان حتی یک مورد بدقولی در کارنامه حرفه‌ایم ندارم و تا الان کارهایی انجام داده‌ام که از کیفیت قابل قبولی برخوردار بوده‌اند. اگر کسی چنین ویژگی‌هایی داشته باشد می‌تواند به راحتی در ایران کار کند و به موفقیت دست یابد. متاسفانه اکثر همین آدم‌هایی که پشت سر من حرف می‌زنند برای گرفتن یک پروژه انیمیشن، رزومه من را به عنوان سابقه کار نشان می‌دهند و این نشان دهنده عمق فاجعه است.

عکس بهرام رادان

- آیا «تهران 1500» در کشورهای دیگر به نمایش درآمده است؟

من خودم این فیلم را به طور مختصر، حدودا 15 دقیقه، در جشنواره‌های بسیاری از کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکای جنوبی نمایش دادم و همه کسانی که فیلم را دیدند از لحاظ فنی و تکنیکی امتیاز بالایی به کار دادند ولی از نقطه نظر داستانی، قطعا از این فیلم استقبال نکردند.

- آیا از نیروهای متخصص خارجی در تولید این انیمیشن استفاده شده یا خیر؟

خیر، تمام کار در داخل یک دفتر 200 متری و توسط متخصصان ایرانی انجام شده است.

- ایرانی‌ها اصولا در کارهای گروهی موفق عمل نمی‌کنند، پس چگونه است که شما توانستید با یک گروه 250 نفری این کار را با موفقیت به سرانجام برسانید؟

به سختی!!!

- دقیقا از چه سالی پروژه شروع شد، و آیا در مدت این 5 سال، مشکلات، آزارتان نمی‌داد؟

ما کارمان را از اواخر سال 1386 شروع کردیم و تا اواخر سال 91 هم مشغول کار بودیم. یعنی چیزی حدود 5 سال. در جایی از کار ما پول کم آوردیم و همانطور که گفتم من بخش از هزینه ساخت را خودم شخصا پرداخت کردم. همه این‌ کارها را کردم، چون من و گروه کاریم آبروی خودمان را بر روی این پروژه گذاشته بودیم و نمی‌خواستیم کار را نیمه کاره رها کنیم. همگی ما سخت تلاش کردیم تا پروژه به سرانجام برسد. خود من 2 سال پیش در جشنواره فیلم فجر، زمانی که فیلم برای اولین بار پخش می‌شد در بین جمع نشسته بودم و هنگامی که خنده و شادی و تشویق مردم را می‌دیدم، اشک شوق می‌ریختم. به خاطر اینکه ما با بدبختی این کار را انجام دادیم و بسیاری از مشکلات را تحمل کردیم تا «تهران 1500» اکران شود.

- آیا مسئولین در طول مدت انجام کار و همچنین برای اکران، شما را یاری کردند؟

بله، بسیاری از مدیران کل و رئسای سازمان‌های مختلف مانند ارشاد، حوزه هنری و شهرداری به ما لطف داشتند و برای اکران هم سنگ تمام گذاشتند و به «تهران 1500» به چشم یک فیلم سینمایی قوی نگاه کردند و به همان تعدادی که سالن در اختیار فیلم جدید آقای ده‌نمکی گذاشته بودند به ما هم سالن برای اکران دادند و من از طریق زومیت از تمام آن‌ها تشکر می‌کنم. اما مدیران رده میانی دائما سنگ‌اندازی می‌کردند و به اصطلاح چوب لای چرخ ما می‌گذاشتند.

- آقای عظیمی! شما و گروهتان در طول انجام کار، آیا از تکنولوژی‌های استفاده شده در انیمیشن‌های برتر دنیا مانند شرک، در جستجوی نمو، عصر یخ‌بندان و دیگران استفاده کرده‌اید؟

بله! بگذارید یک مطلبی را به شما بگویم. در انیمیشن مشهورعصر یخ‌بندان، گروه سازنده، فقط چیزی در حدود 30 میلیون دلار در قسمت برنامه‌نویسی برای آب و نحوه تاثیر گذاری آن بر موی حیوانات خرج کردند و همین گروه سازنده، ده‌ها نرم‌افزار تخصصی برای تولید عصر یخ‌بندان تولید نموده‌اند که پس از اکران هر سری از فیلم‌های عصر یخ‌بندان آن‌ها را به گرو‌های تولید انیمیشن در سراسر جهان می‌فروشند. ما هم در «تهران 1500» از بسیاری از همین نرم‌افزارهای استفاده شده در عصر یخ‌بندان استفاده کرده‌ایم.

- چقدر جالب! پس کمپانی‌های سازنده انیمیشن‌های محبوب، خودشان نرم‌افزار مخصوص تولید می‌کنند؟

بله! ببینید، بسیاری از این نرم‌افزارهایی که ما از آن‌ها برای تولید انیمیشن استفاده می‌کنیم، در اصل مخصوص آن انیمیشن‌ها مانند عصر یخ‌بندان، داستان اسباب بازی، شرک و... هستند و برای پیش‌برد کار آن‌ها طراحی و ساخته شده‌اند و شرکت‌های سازنده برای کسب درآمد بیشتر این نرم‌افزارها را به علاقه‌مندان می‌فروشند.

- خوب شد که به این نکته اشاره کردید، عصر یخ‌بندان محصول کمپانی آمریکایی Blue Sky است و شما فرمودید که از نرم‌افزارهای تولیدی این کمپانی هم استفاده نموده‌اید. آیا تحریم‌های آمریکا تاثیری بر خرید این مدل از فناوری‌ها نداشتند؟

خیر! ما تمامی قطعات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز خود را از طریق یک واسطه در امارات متحده عربی خریداری کردیم.

- برای استفاده از این قبیل فناوری‌ها چقدر هزینه کردید؟

چیزی در حدود 500 میلیون تومان فقط برای خرید سخت‌افزار هزینه کردیم.

- روند کار مدیریتی شما به چه شکل بود؟ از چه نوع نیروهایی استفاده کردید؟

ما سعی کردیم از بهترین نیروهای موجود در کشور برای تولید کار استفاده کنیم. اما نکته اصلی اینجاست که من تمامی مدیران بخش‌های مختلف کار را از میان افرادی با میانگین سنی 40 سال به بالا انتخاب کردم.

- چرا؟

چون اکثریت نسل جوان ما آن مسئولیت‌پذیری که نسل ما داشت را ندارند، به نظر من خیلی نمی‌توان به اکثر نسل جدید اعتماد کرد زیرا بسیار نازپرورده‌اند. اگر یک روز موبایلشان را بگیری دیگر نمی‌توانند زندگی کنند؛ اگر فشار زیادی را به آن‌ها تحمیل کنی، کم می‌آورند و نمی‌توانند ادامه دهند. ما از بس که مسئولیت بر روی دوش جوانان نگذاشته‌ایم، اکنون جوانانی داریم که مسئولیت پذیر نیستند. به همه چیز به چشم شوخی و مسخره بازی نگاه می‌کنند و متاسفانه ما هم در گروه خود چنین جوانانی را داشتیم. برای مثال یک ماه، از لحاظ مالی به مشکل برخوردیم و جوانان گروه نزد من می‌آمدند و می‌گفتند آقای عظیمی انشاء الله که حقوق پرداخت می‌کنید؟! و یا جالب‌تر از آن یکی از بچه ها روزی گفت آقای عظیمی موبایل من در طول مدت کار در این‌جا، خوب آنتن نمی‌دهد لطفا یک تقویت کننده موج تهیه کنید تا موبایل‌ها خوب آنتن دهند!! اما تمامی افرادی که احساس مسئولیت می‌کردند هیچ‌کدام از این مشکلات را نداشتند. نه فیس‌بوک را چک می‌کردند و نه با موبایل بازی می‌کردند و فقط مشغول کاری بودند که به آن‌ها محول شده بود.

- آقای عظیمی! آیا تابحال از کمپانی‌های بزرگ انیمیشن سازی بازدید کرده‌اید؟ آن‌ها چه تفاوت‌هایی با شرکت‌های انیمیشن سازی ایرانی دارند؟

بله! من تعدادی از استودیوهای انیمیشن سازی بزرگ دنیا را از نزدیک دیده‌ام؛ بزرگ‌ترین تفاوت آن‌ها با ما در تعصب خاصی است که بر روی کار خود دارند. امکان ندارد انیماتور یک شرکت مانند پیکسار در طول روز کار خود را رها کرده و مثلا اس ام اس بازی کند و یا دائما در فیس‌بوک بچرخد! درست مانند یک روبات کار می‌کند و تا به نتیجه دلخواه نرسد دست از کار نمی‌کشد. هیچ چیز نمی‌تواند حواسش را از کار منحرف کند، و فقط کار می‌کند. همین! اما در اینجا همه چیز برعکس است. طرف هم پول کلان می‌خواهد و هم نمی‌خواهد کار کند؛ اینطوری که نمی‌شود به موفقیت دست یافت.

- چرا در ایران ماندید؟

درآمد من در اینجا به مراتب بیشتر از ایرانی‌هایی است که در خارج از کشور در این زمینه فعالیت می‌کنند. از همه مهم‌تر اینکه الان دیگر بچه‌های بزرگ دارم و انجام این کار تقریبا محال است. اما اگر ازدواج نکرده بودم و فرزند نداشتم شاید می‌رفتم. (البته به بهرام عظیمی تضمین دادم که همسرش برای جلوگیری از دعوای خانوادگی احتمالی این بخش از مصاحبه را نخواهد خواند). من تا بحال هیچ هنرمند ایرانی را در زمینه انیمیشن و کاریکاتور ندیدم که در طی این چند سال اخیر به خارج از کشور مهاجرت کرده و خیلی موفق شده باشد.

- به عنوان آخرین سوال، آینده انیمیشن ایران را چگونه می‌بینید؟

قطعا آینده روشنی در انتظار انیمیشن ایران نخواهد بود. همان‌طور که در طی 53 سال حضور آن در ایران هیچ اتفاق خاصی نیفتاده از این به بعد هم نخواهد افتاد. مگر اینکه یک سونامی در مدیریت و فرهنگ غالب رخ دهد تا بتوان کارهای بزرگ و گروهی را راحت‌تر انجام داد.

- آقای عظیمی از شما بسیار ممنونم و برایتان آرزوی موفقیت‌های بیشتر دارم.

ممنون و متشکرم.

راستی! به زودی قرار است زومیت یک مصاحبه با عوامل و تیم فنی انیمیشن «تهران 1500» ترتیب دهد. پس، از شما عزیزان خواهشمندیم سوال و نظرات خود را در مورد این کار در همین صفحه مطرح کنید تا از دست‌اندر کاران این انیمیشن پرسیده شود.

نظرات خود را در مورد این مصاحبه و فیلم «تهران 1500» نیز با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات