IBM با واتسون در تلاش برای رفع مشکل کمبود پزشک در امریکا است

چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
در سال 2011 ابر کامپیوتر واتسون از شرکت IBM نشان داد که می‌تواند حتی رقبای انسانی خود را نیز وادار به اعلام شکست کند. این یک پیروزی آشکار برای IBM و هوش مصنوعی محسوب می‌شد، در حالی که کامپیوتری که در قلب این تبلیغات قرار داشت هنوز یک نمونه اولیه به شمار می‌آمد. اگر واتسون موفق به انجام این کار شود آنوقت IBM می‌تواند بگوید: حال توانایی آن را در دنیای واقعی تصور کنید.
تبلیغات

اکنون واتسون این شانس را به دست آورده است. طی سال گذشته تیم واتسون مهارت های پزشکی این ابر کامپیوتر را ارتقا داده‌اند. با نگاهی اجمالی به کتاب‌های امتحانی سعی در یادگیری اصول پایه‌ای تشخیص بیماری کرده‌اند و همچنین یاد گرفته‌اند چگونه حجم زیادی از اطلاعات گیج کننده را در قالب گزارشات سلامت الکترونیکی شرح دهند.

واتسون در حال حاضر در بخشی از بیمارستان کترینگ به کار گرفته شده است. جایی که اکنون نگرانی کم‌تری در مورد سهل‌انگاری در معالجه وجود دارد.در یک برنامه سه ساله این ابر کامپیوتر به اتاق‌های معاینه کلینیک کلیولند می‌رود. هدف از این برنامه خلق دستیاری دیجیتالی است که بتواند با دادن اطلاعات دقیقی از سابقه پزشکی بیمار در تشخیص احتمالی بر اساس این سوابق به پزشکان کمک کند.

اگر IBM موفق به انجام این کار شود این موفقیت مانند طناب نجاتی است برای پزشکانی که بیش از اندازه کار می‌کنند و بیمارستان‌هایی که بیش از ظرفیت بیمار دارند. اما در ابتدا واتسون باید شبکه پیچیده‌ای از اطلاعات غیر معمول را ساماندهی کند و در مقابل صنعتی که از دیجیتالی شدن می‌هراسد مقاومت نشان دهد.

بزودی بیمارستان‌های آمریکا نیازمند ابزاری مانند واتسون می‌شوند. آمریکا با کمبود گسترده پزشکان عمومی مواجه است و تمام پزشکان در خطوط مقدم پزشکی فعال هستند. در طول سال‌های پیش رو این کمبود رو به وخیم‌تر شدن خواهد گذاشت. بر طبق تخمین انجمن دانشکده‌های پزشکی آمریکا، این کشور تا سال 2020 با کمبود حدود 45,000 پزشک عمومی مواجه خواهد شد. بیمارستان‌ها شلوغ‌تر شده و تعداد کمتری پزشک در حال رسیدگی به همان تعداد بیمار هستند. در همین زمان که وقت کمتری برای رسیدگی به هر بیمار وجود دارد، بیمارستان‌های دیجیتالی شده، نوید بخش سوابق پزشکی کامل‌ و ارائه گزارشات جامع‌تری برای هر بیمار و البته در سریع‌ترین زمان ممکن است.

برای IBM، اطلاعات بیشتر و تعداد ناکافی پزشکان در مدیریت کردن این اطلاعات، به معنای مشکلی در پردازش داده‌هاست. برای حل این مشکل از واتسون برای خلاصه کردن سوابق و دادن تاریخچه کامل سلامتی هر بیمار به پزشک استفاده می‌کنند. در حالت تئوری این به معنای کمک به پزشک برای درمان بیماران بیشتر و در نتیجه افزایش کارایی است.

از آن‌جایی که این برنامه هنوز در حالت آزمایشی است تنها پس از تشخیص قطعی پزشک از آن استفاده می‌شود. اما پزشکان شرکت کننده در این طرح کارایی آن‌را باور دارند. دکتر نیل مهتا پزشک ارشد پروژه واتسون در کلینیک کلیولند، در این مورد می‌گوید: این ابر کامپیوتر در مورد دو تن از بیمارانم به من کمک کرد. واتسون به اطلاعاتی دست یافت که خود من آن‌ها را از قلم انداخته بودم ، شاید همیشه موفق عمل نکند ولی در حال پیشرفت است. یک نمونه دیگر در مورد بیماری است که علائمی مشابه بی‌خوابی داشت چند سال قبل این بیمار مورد آزمایش میزان گازهای خون قرار گرفت که تشخیص بی‌خوابی را تایید می‌کرد اما نتایج آزمایش در سوابق بیمار ناپدید شده بود. تا این‌که توسط واتسون پیدا شدند. دکتر مهتا معتقد است بدون واتسون او امکان دست‌یابی به نتایج آزمایش را نداشت.

با استفاده از یک طرح کلی که از مطالعات پزشکی به دست آمده است واتسون داده ها را بر اساس سوابق درمانی و نتایج آزمایش تجزیه کرده، آن‌ها را در قالب تئوری‌هایی که ممکن است توضیحی برای علائم بیماری باشند شرح می‌دهد. مایک باربورک مهندس بخش تحقیقاتی IBM ، آن‌را قدمی رو به جلو در جهت ساخت ماشینی هوشمندتر توصیف می‌کند. این یک زبان پردازش است که می‌تواند عوامل برجسته و مختلف را در ارتباط با یکدیگر بررسی کرده ببیند کدام یک از آنها با دیگری سازگاری داشته و کدام یک با بقیه تناقض دارد. به عبارت ساده تر هر واژه را در جستجوی سازگاری آن با دیگر واژه ها می‌کاود تا ببیند ممکن است چه معنایی داشته باشد.

واتسون به بهترین شکل با منابع اطلاعاتی شفاف کار می‌کند ولی داده‌ها همیشه مرتب نیستند برعکس گاهی بسیار مخدوش و گیج کننده می‌شوند. پزشکان مرتبا تاریخ نسخه ها یا دلایل مرتبط با یک بیماری خاص را از قلم می‌اندازند. غفلت‌هایی که به ندرت انسان را گیج می‌کند، واتسون را دچار سردرگمی می‌نماید. ساختار زبان پزشکی نیز می‌تواند گیج کننده باشد. یک موقعیت ساده مثل کلسترول بالا ممکن است با اسامی متعددی شناخته شود که هر یک نیز معنای متفاوتی داشته باشند.

ممکن است پزشکان منفعت طلب بزرگ‌ترین مشکل در راه تحقق این ایده باشند

همچنین وضعیت پر ترافیک کاری که پزشکان را به کاندیدی مناسب برای استفاده از واتسون تبدیل کرده ممکن است از سوی دیگر باعث حذف بخش‌هایی از سوابق ضبط شده از سوی آنان شود.

برای اکثر پزشکان سوابق الکترونیکی سلامت، تنها شکلی از کاغذبازی محسوب می‌شود. آشفتگی ناشی از اهداف اولیه سلامت و متاسفانه تا کنون تحقیقات انجام شده دلایلی بیشتر برای تغییر این عقیده به آنان ارائه نکرده است. مهتا می‌گوید: من به شما می‌گویم که واقعا به این سوابق الکترونیکی علاقه دارم و نمی‌توانم بدون آن‌ها زندگی کنم. اما با نگاهی به داده‌ها می‌بینم علیرغم استفاده از این سوابق هنوز هیچ نتیجه محسوسی در روند مراقبتی بیمار و کاهش هزینه‌ها مشاهده نمی‌شود. و این دلیل عدم استفاده از آن در حال حاضر است.

ما از نظر زمان در مضیقه هستیم. واتسون و دیگر سیستم‌هایی که همانند آن کار می‌کنند باید توسط پزشکان پذیرفته شده و از هدر دادن وقت گران‌بها جلوگیری شود و این امری است که باید در کل سیستم سلامت رخ دهد. مهتا می‌گوید: این یک مشکل جدی است و نمی‌دانم که آیا در حال حاضر کسی پاسخ مناسبی برای آن دارد یا خیر؟ این مشکلی است برایIBM که متاسفانه ماشین هوشمند هم قادر به حل آن نمی‌باشد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات