آیا انسان قادر به بهره بردن از انرژی خورشیدی در زیر سطح دریا است؟

پنج‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
نیروی دریایی امریکا در حال تحقیق و امکان سنجی بهره از انرژی خورشیدی در زیر سطح دریا است. بنا بر نتایج تحقیقی که اخیراً توسط محققان این سازمان صورت گرفته است، پرتوهای خورشیدی زیر سطح آب به حد کافی برای این منظور توان دارند تا از آن‌ها در تأمین انرژی سامانه‌های خودکار استفاده نمود.
تبلیغات

شواهد حاصل از تحقیقاتی که در فرماندهی فناوری و علوم الکترونیک در نیروی دریایی ایالات متحده صورت گرفته حاکی از آن است که فناوری فتو ولتائیک را می‌توان برای تأمین انرژی لازم در حسگرهای زیر آبی که تا عمق ۹.۱ متری قرار دارند به کاربرد.

علی‌رغم حوزه محدود این تحقیقات، نتایج و شواهد حاصله به روشنی نشان می‌دهند که سلول‌های خورشیدی زیر آبی می‌توانند با طول موج و محتوای طیفی پرتوهای خورشیدی همگام شده و از آن برای تولید انرژی الکتریکی بهره ببرد.

نیروی دریایی امریکا هم‌اکنون در حال بررسی و تحقیق بر روی سلول‌های کیفیت بالای فسفید ایندیوم گالیوم هستند. بنا بر اطلاعات منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی لابراتوارهای تحقیقاتی این نیرو، سلول‌های فوق قادرند با راندمان کاری بالا حتی در نور کم زیر آب نیز به خوبی کار کنند.

در بیانیه این مرکز آمده است: «با توجه به استفاده روزافزون از سیستم‌های خودکار محیط بانی و نظارت مستمر و طولانی مدت زیر آبی، و نیاز به تأمین انرژی چنین سیستم‌هایی بر آن شدیم تا علی‌رغم جذب مقادیر زیادی از نور در سطح آب، از پرتوهای عبوری از آن انرژی الکتریکی تولید نماییم.»

لازم به ذکر است با توجه به اطلاعات اولیه منتشر شده از سوی نیروی دریایی امریکا، محققان این مرکز توانسته‌اند تاکنون از هر ۳ مترمربع چیزی در حدود 7 وات نیروی الکتریکی بدست آورند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات