بهترین توزیع‌های لینوکس برای تازه‌کارها

سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
توزیع‌های لینوکس
اگر قصد دارید کار با محیط سیستم‌عامل لینوکس را تجربه کنید باید با محیطی شروع کنید که ساده‌ترین رابط کاربری را داشته باشد.
تبلیغات

انتخاب بهترین توزیع‌های لینوکس برای مبتدی‌ها مسئله‌ای نسبی است و به‌ ترجیحات و نیازهای هر فرد بستگی دارد. با این حال، برخی از توزیع‌ها رابط کاربری کاربرپسندتر و قابلیت استفاده‌ی آسان‌تری دارند. مواردی که در ادامه گفته شده می‌توانند بهترین گزینه‌ها برای کسانی باشند که می‌خواهند کار با لینوکس را شروع کنند.

اگر با توزیع‌های لینوکس آشنا نیستید این مقاله را بخوانید:

۱. اوبونتو (Ubuntu)

سیستم‌عامل اوبونتو

اوبونتو یکی از محبوب‌ترین و کاربرپسندترین توزیع‌های لینوکس است و اغلب برای تازه‌کارها توصیه می‌شود. تعدادی نسخه‌ی زیرمجموعه رسمی از اوبونتو وجود دارد که در فهرست زیر آمده؛ بنابراین می‌توانید نسخه‌ای را مطابق سلیقه‌ی خود انتخاب کنید.

  • Ubuntu Desktop: با محیط دسکتاپ GNOME، نسخه‌ی پرچمدار اوبونتو است و محیطی مدرن و در عین حال ساده ارائه می‌کند.
  • Kubuntu: محیط دسکتاپ KDE Plasma، ویژگی‌های جذاب فراوان و امکانات شخصی‌سازی متنوعی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.
  • Lubuntu: برای سیستم‌های ضعیف‌تر طراحی شده و برای کسانی است که می‌خواهند اوبونتو را با حداقل رابط کاربری راه‌اندازی کنند.
  • Ubuntu Budgie: محیط دسکتاپ این نسخه برای کاربرانی که به‌دنبال جذابیت تصویری هستند مناسب است.

اوبونتو در حالت پیش‌فرض با محیط GNOME راه‌اندازی ‌می‌شود و نرم‌افزارهای فایرفاکس، لیبرآفیس، پخش‌کننده موزیک و ویدیو مانند Audacious و Rhythmbox روی آن نصب هستند.

۲. لینوکس مینت (Mint)

لینوکس مینت

لینوکس مینت بر پایه اوبونتو ساخته شده است و به‌ ساده و کاربرپسند‌بودن شناخته می‌شود. رابط کاربری این توزیع، شبیه نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز است و گذار به لینوکس را برای کاربران ویندوزی آسان‌تر می‌کند. لینوکس مینت از محیط دسکتاپ Xfce ،Cinnamon و MATE استفاده می‌کند و فقط در نسخه‌ی ۶۴ بیتی اجرا می‌شود.

۳. زورین او‌ اس (Zorin OS)

توزیع زورین لینوکس

Zorin OS برای مبتدیان طراحی شده است. این توزیع محیطی شبیه به ویندوز دارد و با تعدادی نرم‌افزار از پیش نصب‌شده ارائه می‌شود. نسخه‌ی Lite زورین، نسخه‌ای سبک‌تر و مناسب برای سخت‌افزارهای قدیمی‌تر است.

۴. المنتری او‌ اس (Elementary OS)

توزیع Elementary OS لینوکس

Elementary OS با طراحی شیک، مدرن و کم حجم خود معروف است. این توزیع از نظر ظاهری بسیار به سیستم‌عامل مک‌ نزدیک بوده و می‌تواند برای کاربرانی که به‌دنبال محیط کاربری تمیز و با کیفیتی هستند، جذاب باشد.

Elementary OS مراحل نصب بسیار سرراست و راحتی دارد و محیط آن بر افزایش بهره‌وری متمرکز است. در همین راستا، در آخرین نسخه‌ی خود، امکاناتی نظیر دید چندوظیفگی و حالت تصویر-در-تصویر را برای افزایش بهره‌وری اضافه کرده است. این توزیع، دارای محیط دسکتاپ Pantheon، چیزی شبیه به GNOME در اوبونتو است.

۵. پاپ!_او‌ اس (Pop!_OS)

POP OS توزیع لینوکس

Pop!_OS برای داشتن محیطی جذاب و کاربرپسند و عملکرد بهینه‌ طراحی شده است. این توزیع که توسط System76 توسعه داده شده، برپایه‌ی اوبونتو بوده و تجربه‌ی مدرن و قابل تنظیمی در محیط دسکتاپ ارائه می‌دهد.

۶. مانجارو (Manjaro)

توزیع Manjaro لینوکس

مانجارو مبتنی بر آرچ لینوکس (Arch Linux) طراحی شده و هدف آن، ارائه‌ی قدرت و انعطاف‌پذیری آرچ با فرایند نصب آسان‌تر و امکان انتخاب از بین چند محیط‌ دسکتاپ مختلف است. این توزیع از مدیر بسته‌ی (package manager) Pacman استفاده می‌کند که عملکرد سریع و سرراستی دارد و با چند دستور ساده می‌توان نرم‌افزارها را نصب، به‌روزرسانی یا حذف کرد. مدیر بسته در سیستم‌عامل لینوکس به کاربر اجازه می‌دهد که بسته‌های نرم‌افزاری را مدیریت کند؛ چیزی شبیه به کنترل پنل در ویندوز.

۷. سولوس (Solus)

محیط دسکتاپ توزیع solus لینوکس

سولوس توزیعی مستقل، ساده و کاربرپسند‌ است که از مدیر بسته (package manager) اختصاصی خود (eopkg) استفاده می‌کند و مخزنی از نرم‌افزارها را ارائه می‌دهد. این ویژگی باعث می‌شود برخلاف بسیاری از توزیع‌ها، از منابع دیگر برای نصب بسته‌های نرم‌افزاری بی‌نیاز باشد که باعث افزایش قابلیت اطمینان و امنیت آن می‌شود. Solus از محیط دسکتاپ Budgie به‌صورت پیش‌فرض بهره‌ می‌برد که محیطی جذاب، مدرن و کاربرپسند به شمار می‌رود. همچنین مراحل نصب آسانی به‌واسطه‌ی آموزش‌های حین نصب دارد که برای کاربر تازه‌کار بسیار مناسب است.

۸. پپرمینت او‌ اس (Peppermint OS)

توزیع peppermint os لینوکس

Peppermint OS توزیعی سبک به حساب می‌آید که سرعت لوبونتو (Lubuntu) را با رابط کاربری ساده‌ای ترکیب می‌کند. این توزیع برای سخت‌افزارهای قدیمی‌تر هم مناسب است. تا سال ۲۰۲۲، محیط دسکتاپ آن، تلفیقی از LXDE و Xfce بود. اما در به‌روزرسانی بعدی فقط از Xfce استفاده می‌کند. در ابتدای کار، فقط بسته‌ی نرم‌افزارهای سیستمی روی Peppermint نصب است و کاربر باید نرم‌افزارهای مورد نیاز را به انتخاب خودش اضافه کند.

۹. ام‌اکس لینوکس (MX Linux)

محیط توزیع MX linux

MX Linux توزیع سبک دیگری مبتنی بر دبیان محسوب می‌شود که به‌خاطر سرعت و پایداری‌اش مشهور است. از محیط Xfce در دسکتاپ استفاده می‌کند. رابط کاربری گرافیکی آن باعث می‌شود کاربر بتواند کارها را به‌سادگی و سریع‌تر انجام دهد. MX Linux نتیجه‌ی همکاری توسعه‌دهندگان MEPIS و antiX (توزیع‌های دیگر لینوکس) با شعار ساختن محیطی با بیشترین بازدهی و جذابیت، در عین سادگی و پایداری در عملکرد است.

۱۰. دیپین (Deepin)

توزیع deepin لینوکس

دیپین، توزیع چینی مبتنی بر دبیان با محیط کاربری زیبا و بسیار کاربرپسند به حساب می‌آید. محیط دسکتاپ خاص دیپین به‌ اسم DDE (Deepin Desktop Environment)، با بسیاری از توزیع‌ها متفاوت است. همچنین نرم‌افزارهای منحصربه‌فرد خودش را دارد که کاربران مبتدی به‌راحتی استفاده می‌کنند. البته شاید برای دسترسی به‌ نرم‌افزارهای خارج از مخزن‌ آن محدودیت‌هایی وجود داشته باشد.

همیشه انتخاب اولین توزیع لینوکس ممکن است کمی گیج‌کننده باشد؛ خصوصاً برای افراد کم‌تجربه. به‌هر حال باید در مورد توزیع‌های مختلف تحقیق کرده و یکی را متناسب با سطح مهارت، علایق و نیازمندی خود انتخاب کنید. مزیت اکثر توزیع‌های لینوکس، وجود انجمن‌های قوی متشکل از برنامه‌نویس‌ها و کاربران است که راهنمایی‌ها و پشتیبانی‌های فراوانی در آن‌ها ارائه می‌شود. نکته‌ی آخر اینکه قبل از نصب یک توزیع، حتماً مستندات آموزشی آن را مطالعه کنید تا بعداً دچار مشکل نشوید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات