با این روش‌ها عمر باتری گوشی شیائومی را افزایش دهید

دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
منوی باتری شیائومی ۱۴ پرو
گوشی‌های شیائومی ابزارهای مختلفی برای بهبود مصرف باتری دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان شارژدهی را افزایش داد.
تبلیغات

گوشی‌های هوشمند شیائومی با رابط‌ کاربری MIUI عرضه می‌شوند و این شرکت چینی اخیراً برخی محصولاتش را با رابط‌ کاربری جدید HyperOS عرضه می‌کند که هردو امکانات مختلفی برای بهبود عمر باتری ارائه می‌دهند و در فهرست بهترین گوشی شیائومی می‌توانید با مدل‌های برتر آن بیشتر آشنا شوید.

علاوه‌بر راهکارهای معمول مثل به‌روزرسانی مداوم سیستم‌عامل، تنظیم روشنایی نمایشگر و استفاده از حالت کم‌مصرف، می‌توان با انجام برخی ترفندها روی گوشی‌ شیائومی و گوشی پوکو به افزایش عمر باتری این محصولات کمک کرد.

غیرفعال کردن ویژگی‌های غیر ضروری

یکی از مهم‌ترین دلایل مصرف سریع باتری در گوشی‌های شیائومی، فعال‌ بودن ویژگی‌های غیرضروری است. قابلیت‌هایی مثل بلوتوث، GPS و NFC در صورت عدم استفاده می‌توانند باتری را به‌سرعت تخلیه کنند و بنابراین درصورتی‌که به این ویژگی‌ها نیاز ندارید حتماً آن‌ها را خاموش کنید.

برای غیرفعال‌سازی ویژگی‌های اضافه روی گوشی شیائومی، انگشت خود را از بالای صفحه به پایین بکشید تا منوی تنظیمات سریع باز شود؛ سپس گزینه‌های غیرضروری مثل GPS و NFC را خاموش کنید.

منوی تنظیمات سریع گوشی شیائومی
منوی تنظیمات سریع گوشی شیائومی

استفاده از حالت تیره

اگر گوشی شیائومی شما از نمایشگر OLED بهره می‌برد، استفاده از تم تیره به بهبود عمر باتری آن کمک خواهد کرد. نمایشگرهای OLED برای نمایش رنگ مشکی، پیکسل‌ها را خاموش می‌کنند و همین عامل باعث ایجاد رنگ مشکی عمیق و البته صرفه‌جویی در مصرف باتری می‌شود. اگر نمی‌دانید نمایشگر دستگاه شما OLED است یا خیر، با مراجعه به بخش محصولات زومیت و جست‌وجوی نام آن می‌توانید مشخصات کامل ازجمله نوع صفحه‌نمایش را مشاهده کنید.

برای فعال‌سازی تم تیره در گوشی شیائومی به مسیر Settings > Display > Theme > Dark بروید.

تنظیمات تم تیره گوشی شیائومی
تنظیمات نمایشگر گوشی شیائومی

بررسی مصرف باتری اپلیکیشن‌ها

گوشی‌های شیائومی قابلیتی دارند که میزان مصرف باتری هر اپلیکیشن را به شما نشان می‌دهد و بسیاری از کاربران به آن توجه ندارند. شاید برخی برنامه‌ها به‌دلیل بهینه‌ نبودن، باتری زیادی مصرف کنند.

برای بررسی اینکه هر برنامه روی گوشی شیائومی شما دقیقاً چقدر باتری مصرف می‌کند، به مسیر Settings > Battery بروید و در این بخش اطلاعات کاملی درمورد دلیل خالی شدن باتری مشاهده خواهید کرد. اگر صفحه را به پایین پیمایش کنید، فهرست اپلیکیشن‌ها براساس میزان مصرف باتری نمایش داده خواهد شد و در اینجا می‌توانید برنامه‌های پرمصرف را شناسایی و در صورت نیاز آن‌ها را غیرفعال یا حذف کنید.

میزان استفاده برنامه ها از باتری روی گوشی شیائومی
منوی باتری گوشی شیائومی

پاکسازی حافظه‌ی نهان (Cache)

حافظه‌ی نهان یا همان کش (Cache)، فضایی برای ذخیره‌سازی موقت اطلاعات برنامه‌های گوشی است و در صورت پر بودن این حافظه، مصرف باتری می‌تواند افزایش یابد؛ بدین‌ترتیب پاکسازی مداوم کش گوشی شیائومی به آزادسازی فضای دردسترس و همچنین بهبود شارژدهی کمک می‌کند.

برای پاکسازی حافظه‌ی کش گوشی شیائومی به مسیر Settings > Storage > Cached data > Clear بروید.

برای پاکسازی حافظه‌ی کش در برخی گوشی‌های شیائومی باید به مسیر Settings > About > Storage بروید و سپس روی دکمه‌ی Free up ضربه بزنید.

حذف برنامه‌های بلااستفاده

شاید این اقدام در نگاه اول کمی ساده به نظر برسد، اما بسیاری از کاربران توجهی به برنامه‌های بلااستفاده ندارند و درواقع حذف برنامه‌هایی که مدت‌ها آن‌ها را باز نکرده‌اید، مصرف باتری گوشی شیائومی را کاهش می‌دهد. برخی برنامه‌ها همیشه سرویس‌هایی را در پس‌زمینه‌ی دستگاه در حالت اجرا نگه می‌دارند و همین عامل می‌تواند به افزایش سرعت مصرف باتری منجر شود.

برای حذف برنامه‌های اضافه از گوشی شیائومی خود به مسیر Settings > Apps > Manage apps بروید و سپس اپلیکیشن مورد نظر را انتخاب کنید و در نهایت روی Uninstall ضربه بزنید.

منوی برنامه ها در گوشی شیائومی
گزینه های مدیریت برنامه ها روی گوشی شیائومی
فهرست برنامه های نصب شده روی گوشی شیائومی

محدودسازی فعالیت‌های پس‌زمینه

گوشی‌های شیائومی به‌طور پیش‌فرض به برنامه‌ها اجازه می‌دهند حتی زمانی‌ که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید در پس‌زمینه اجرا شوند. اگرچه این ویژگی برنامه‌ی مذکور را همیشه دردسترس قرار می‌دهد، می‌تواند مصرف باتری را نیز افزایش دهد؛ بدین‌ترتیب توصیه می‌شود فعالیت‌های پس‌زمینه‌ را روی گوشی خود محدود کنید.

برای محدودسازی فعالیت‌های پس‌زمینه در گوشی شیائومی به مسیر Settings > Battery > بروید و با انتخاب تب Battery به گزینه‌ی App Battery Save دسترسی خواهید داشت. در این صفحه فهرست اپلیکیشن‌ها را مشاهده خواهید کرد که با ضربه‌ زدن روی هرکدام می‌توان آن را در حالت Ristrict background apps یا Ristrict background activity قرار داد؛‌ گزینه‌ی اول فعالیت پس‌زمینه‌ی اپلیکیشن مورد نظر را ۱۰ دقیقه‌ پس‌از بستن آن غیرفعال می‌کند و گزینه‌ی دوم اپلیکیشن را به‌طور کامل می‌بندد تا در مصرف باتری صرفه‌جویی شود.

صفحه تنظیمات گوشی شیائومی و گزینه Battery
قابلیت App background activity گوشی شیائومی
فهرست برنامه ها در قابلیت App background activity گوشی شیائومی
تنظیمات محدودسازی فعالیت پس زمینه برنامه ها در گوشی شیائومی

غیرفعال‌سازی انیمیشن‌ها

شاید برایتان جالب باشد بدانید انیمیشن‌های مخلتف هنگام کار با رابط کاربری گوشی شیائومی مثل جلوه‌های جابه‌جا شدن بین اپلیکیشن‌ها می‌تواند مصرف باتری را تا حدودی افزایش دهد و در نتیجه با غیرفعال‌سازی انیمیشن‌ها می‌توان به بهبود شارژدهی دستگاه کمک کرد.

برای غیرفعال‌سازی انیمیشن‌های رابط کاربری گوشی شیائومی به مسیر Settings > Additional settings > Developer options بروید و گزینه‌های Window animation scale، Transition animation scale و Animator duration scale را روی غیرفعال یا 0.5x قرار دهید. تأثیر این روش بر بهبود شارژدهی گوشی شیائومی نسبت‌ به سایر راهکارهای ارائه‌شده کمتر است؛ اما در شرایط اضطراری حتی چند درصد شارژ نیز می‌تواند بسیار مفید باشد.

تنظیمات گوشی شیائومی گزینه‌ Additional settings
گزینه Developer options گوشی شیائومی
تظیمات سرعت نمایش انیمیشن های رابط کاربری گوشی شیائومی

نکته: اگر گزینه‌ی Developer options روی گوشی شیائومی شما فعال نبود، وارد Settings > About Phone شوید و با پیمایش صفحه به پایین، روی MIUI Version هفت‌ مرتبه ضربه بزنید تا پیام فعال‌ شدن Developer options نمایش داده شود.

نتیجه‌گیری

رعایت نکات ارائه‌شده در این مقاله در کنار روش‌های استاندارد مثل کاهش نور صفحه نمایش، به‌روزرسانی سیستم‌عامل و استفاده از حالت ذخیره‌ی انرژی می‌تواند عمر باتری گوشی شیائومی را بهبود دهد؛ بااین‌حال نتایج حاصل از اعمال این ترفندها با توجه به مدل گوشی شما می‌تواند متفاوت باشد.

اگر نکات ارائه‌شده در مقاله را انجام دادید و تغییری در شارژدهی گوشی شیائومی شما ایجاد نشد، راهکار نهایی، بازنشانی به تنظیمات کارخانه است که با رفتن به مسیر Settings > About phone > Reset > Erase all data (factory reset) > Reset phone انجام می‌شود.

اگر گوشی شیائومی شما با انجام بازنشانی کارخانه‌ای همچنان باتری زیادی مصرف می‌کند، شاید مشکل دستگاه سخت‌افزاری باشد و در این سناریو بهتر است با مراجعه به تعمیرکاران مجرب، باتری دستگاه را تعویض کنید؛ همچنین در صورت تمایل به خرید دستگاه جدید می‌توانید قیمت گوشی مورد نظر خود را در بخش محصولات زومیت در فروشگاه‌های مختلف مقایسه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات