مارک زاکربرگ اینترنت آزاد را با خدمات بیمارستان و کتابخانه‌های عمومی مقایسه کرد

دوشنبه ۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۹
مطالعه 2 دقیقه
مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک از ارائه‌ی اینترنت محدود، اما رایگان در هندوستان توسط این شبکه‌ی اجتماعی دفاع تمام قدی را به انجام رسانده است. وی این خدمت فیس‌بوک را به مثابه ارائه‌ی خدمات از سوی بیمارستان‌ها یا کتابخانه‌های عمومی برشمرده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 مارک زاکربرگ با انتشار مطلبی به دفاع از سیاست فیس‌بوک برای ارائه‌ی اینترنت محدود اما رایگان در هند پرداخته است. وی سرویس ارائه شده توسط فیس‌بوک را به کتابخانه‌های عمومی و بیمارستان‌ها تشبیه کرده است. زاکربرگ به این موضوع اشاره کرده که تمام کتابخانه‌ها هر کتابی را برای اعضای خود ارائه نداده و بیمارستان‌ها نیز نمی‌توانند هر بیماری را درمان کنند؛ اما این دو ارگان، خدماتی مثبت را به افراد ارائه می‌دهند. از این‌رو ارائه‌ی اینترنت رایگان که در آن کاربران می‌توانند به وب‌سایت‌های محدودی دسترسی داشته باشند نیز باید به عنوان یک سرویس خدماتی عمومی در نظر گرفته شود. فیس بوک اعلام کرده که علاقمندان برای ارائه‌ی خدمات تحت سرویس فیس‌بوک می‌توانند با این کمپانی همکاری کنند؛ اما در نهایت همه چیز تحت کنترل فیس‌بوک خواهد بود.

فیس‌بوک در حال حاضر با انتقادات فراوانی برای ارائه‌ی سرویس Free Basics که با نام Internet.org نیز شناخته می‌شود، مواجه است. بسیاری از کارشناسان هندی فیس‌بوک را به این موضوع متهم می‌کنند که این شبکه‌ی اجتماعی با ارائه‌ی این سرویس، آزادی اینترنت را به زیر سوال می‌برد. رگولاتوری مخابرات ارتباطات هندوستان پس از وارد شدن انتقادات فراوان، دسترسی به این سرویس را برای مدت محدودی متوقف کرده تا جزئیات ارائه‌ی سرویس و شرایط آن به دقت مورد بررسی قرار گیرد. در حال حاضر فیس‌بوک به شدت در حال تبلیغات و جذب حمایت افراد در هندوستان است تا سرویس خوداز نو در این کشور برقرار نماید. این کمپانی از انتشار آگهی‌های تمام صفحه در روزنامه‌های هندی نیز استفاده کرده و از همگان درخواست دارد تا از سرویسش حمایت کنند.

مارک زاکربرگ با اظهار تعجب از انتقادات وارد شده در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

به جای اینکه همگان در پی تسهیل دسترسی مردم به اینترنت بصورت رایگان حتی در سطح محدود شده‌ای باشند، بسیاری با نسبت دادن ویژگی‌های غیرواقعی و نادرست ماهیت این سرویس را زیر سوال می‌برند. این انتقادات به اندازه‌ای است که حتی دور ماندن میلیاردها نفر از داشتن اینترنت نیز اهمیتی ندارد.

بسیاری از منتقدان در هندوستان معتقدند عنوان می‌کنند که ارائه‌ی سرویس Free Basics توسط فیس‌بوک در هندوستان نه تنها با آزادی موجود در اینترنت منافات دارد، بلکه می‌تواند منجر به نابودی خلاقیت در این کشور شده و همچنین نفوذ فیس‌بوک را نیز در این کشور افزایش دهد. گروه‌های بسیاری در هندوستان کمپین‌های تبلیغاتی را بر علیه‌ سرویس Free Basics به راه انداخته‌اند. این گروه‌ها عنوان می‌کنند که فیس‌بوک درنظر دارد تا کاربران را به سمت خود کشیده و سپس تبلیغات را وارد سرویس اینترنت آزاد خود نماید. هندی‌ها دومین کشور پرجمعیت دنیا بوده و تعداد کاربران این شبکه‌ی اجتماعی در هند حتی بیشتر از آمریکا است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات