تماشا کنید: اسپیس ایکس موفق شد؛ موشک فالکون 9 به سلامت روی زمین نشست

سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸
مطالعه 2 دقیقه
اسپیس ایکس موفق شد؛ تلاش‌های ایلان ماسک و متخصصانش در اسپیس ایکس بالاخره نتیجه داد و پس از چندین بار تلاش برای نشاندن راکت فالکون ۹ روی زمین، این کمپانی موفق شد تا در پرتابی که ساعاتی پیش انجام شد، موشک خود را به سلامت روی زمین بنشاند. حال ماسک ماجراجو به رویای خویش که همان کلونی سازی در مریخ است، یک قدم دیگر نزدیک شد.
تبلیغات

اسپیس ایکس، استارت‌ آپ مولتی میلیاردر آمریکایی که سرمایه‌ی خود را در دنیای فناوری هزینه می‌کند، موفق شد قدمی به بزرگی قدم نیل آرمسترانگ بردارد. این کمپانی پس از سال‌ها تلاش به هدف اول خود که نشاندن راکت فالکون ۹ روی زمین و اشاعه‌ی استفاده از موشک‌های چندبار مصرف برای کاهش هزینه‌ی سفر به فضا بود، دست یافت. البته‌ این اولین قدم در مسیری است که ایلان ماسک برای کمپانی خویش تبیین کرده است؛ مسیری که در آخر به مریخ و کلونی سازی در سیاره‌ی سرخ ختم می‌‌شود.

همانطور که در روزهای گذشته در زومیت خواندید، اسپیس ایکس برای پرتاب فالکون ۹ در بامداد روز دوشنبه برنامه‌ریزی کرده بود، اما متخصصان این کمپانی برای افزایش شانس فرود موفقیت آمیز، پرتاب را ۲۴ ساعت به تعویق انداخته و این موشک را ساعاتی پیش به سوی آسمان روانه‌ کردند که نتیجه‌ی آن موفقیتی شگرف برای این کمپانی بود. فالکون ۹ در مرحله‌ی اول ۱۱ ماهواره‌ را در مدار زمین قرار داد و سپس برای انجام اصلی‌ترین وظیفه، به سوی زمین بازگشت.

فالکون ۹ ارتفاعی برابر یک ساختمان ۱۵ طبقه دارد و از این‌رو نشاندن موفق آن روی زمین را باید دستاورد بزرگی برای ایلان ماسک و یارانش خواند. این موشک از وجود ۹ موتور پرقدرت بهره می‌برد. فالکون ۹ برای انتقال تجهیزات به فضا طراحی شده است. فالکون ۹ اسپیس ایکس قادر است تا ارتفاع ۲۰۰ کیلومتری سطح زمین صعود کند.

اسپیس ایکس پس از وقفه‌ای ۶ ماهه برای دوباره اقدام به پرتاب موشک خویش کرده و بالاخره به موفقیت رسید. موشک فالکون ۹ این کمپانی که در ماه ژوئن پرتاب شده بود، در زمان صعود به دلیل بروز مشکل در مخازن سوخت، منفجر شد. حال باید دید که قدم بعدی برای اسپیس ایکس چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات