موزیلا پروژه‌ی توسعه‌ی FireFox OS را برای گوشی های هوشمند متوقف کرد

چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
موزیلا در ابتدای کار روی سیستم عامل FireFox OS رویای شیرینی را مبنی بر موفقیت این سیستم عامل در سر می‌پروراند. حال این کمپانی اعلام کرده که توسعه‌ی این سیستم عامل مبتنی بر وب را متوقف کرده و دیگر گوشی‌های هوشمند مبتنی بر آن از طریق اپراتورهای مخابراتی به فروش نخواهد رسید.
تبلیغات

موزیلا اعلام کرده از این پس توسعه‌ی سیستم عامل فایرفاکس را متوقف کرده و در نتیجه گوشی‌های هوشمند مبتنی بر این سیستم عامل نیز از طریق اپراتورهای مخابراتی به فروش نخواهد رسید. این کمپانی در ابتدای توسعه‌ی FireFox OS امید فراوانی به موفقیت سیستم عامل متن باز و مبتنی بر وب خود داشت، حال آنکه عدم استقبال کاربران این کمپانی را به این نتیجه رسانده که دیگر به سراغ کار روی این سیستم عامل نرود.

البته این موضوع به معنای کنار گذاشتن کامل فایرفاکس او اس نیست و موزیلا پروژه‌های تحقیقاتی را روی سیستم عامل خود در گجت‌های هوشمند انجام خواهد داد. موزیلا به این موضوع اشاره کرده که تیم توسعه‌ دهنده‌ی این سیستم عامل موفق نشده تا بهترین تجربه‌ی کاربری ممکن را از طریق این سیستم عامل در اختیار کاربران قرار دهد.

هرچند در سال‌های عرضه‌ی این سیستم عامل شاهد استفاده از آن در شماری از کشور‌های آمریکای جنوبی و افریقایی بودیم، اما استقبال از این نوع گوشی‌ها به اندازه‌ای نبوده که کمپانی را امیدوار به دستیابی به اهدافش کند. قیمت این گجت‌ها را باید بزرگ‌ترین مزیت گوشی‌های هوشمند فایرفاکسی خواند. موزیلا قیمتی کمتر از ۱۰۰ دلار را برای محصولات خود انتخاب کرده بود که از این‌ رو آن‌ها را به رقبایی قدرتمند برای نمونه‌های اندرویدی و ویندوزفونی تبدیل کرده بود. از جمله‌‌ی نقاط ضعف این سیستم عامل باید به عدم استقبال توسعه دهندگان اپلیکیشن اشاره کرد که خود نقش پررنگی را در عدم انتخاب از سوی کاربران بازی می‌کرد.

موزیلا اخیرا در پی واگذاری و توقف شماری از پروژه‌های غیرضروری است که هم اکنون در دست دارد. برای مثال می‌توان به کلاینت ایمیل Thunderbird اشاره کرد که این کمپانی در پی واگذاری آن است. به طور حتم تمرکز روی اصلی‌ترین محصول این کمپانی که مرورگر اینترنت است، می‌توان این کمپانی را در مسیر بهتری قرار دهد. همچنین باید به توسعه‌ی سرویس‌هایی نظیر AdBlocker اشاره کرد.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات