دولت برای دریافت خدمات الکترونیک، کارت پوشه ملی ایرانیان را جایگزین ایمیل می کند

جمعه ۸ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۲
مطالعه 3 دقیقه
فرآیند توسعه و گسترش خدمات دولت الکترونیک سال‌ها است که آغاز شده و در همین راستا دولت تصمیم دارد جایگزین مناسبی برای ایمیل را با عنوان کارت پوشه‌ی ملی ایرانیان در اختیار هموطنان قرار دهد؛ صندوقی الکترونیک برای پوشش نیازهای ارتباطی در حوزه‌ی خدمات عمومی که بتواند مورد استفاده‌ی همه‌ی مردم قرار بگیرد.
تبلیغات

معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران از ارائه کارت‌پوشه ملی ایرانیان (EBOX) برای دریافت خدمات دولت الکترونیک و ارتباط ایمیلی خبر داد. وی از اجرای پروژه‌ای با نام «چارچوب تعامل‌پذیری دولت» به عنوان یکی دیگر از طرح‌های تعاملی خدمات دولت الکترونیک در راستای جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی اطلاعات دستگاه‌ها خبر داد و گفت:

با اجرای این طرح، کیفیت اطلاعات در ۱۲ پایگاه داده ملی ارتقا می‌یابد و دیتاهای دستگاه‌های اجرایی استانداردسازی می‌شود.

باقری‌اصل با اشاره به راه‌اندازی پنجره‌ی واحد خدمات دولت الکترونیک در چندین سازمان از جمله گمرک، بیمه، کشاورزی، دارو و تجارت گفت:

با ایجاد پنجره واحد، تعامل اطلاعات دستگاه‌ها از طریق این فرآیند انجام خواهد شد و کاربران می‌توانند از خدمات بین چند دستگاه به صورت همزمان بهره ببرند و دیگر دچار پیچیدگی‌های دریافت خدمات نخواهند شد.

وی با اشاره به اجرای طرح دولت الکترونیک در لایه سرویس‌دهی گفت:

با اجرای طرح سرویس باکس دولت (GSB) تبادل سرویس دستگاه‌ها از طریق این طرح اجرا می‌شود و در نهایت مردم می‌توانند این خدمات را دریافت کنند. هم‌اکنون در حال راه‌اندازی کارت‌پوشه ملی ایرانیان و پورتال ملی دولت ایران هستیم تا بتواند جایگزینی برای ارتباط ایمیلی باشد. به این دلیل که مردم در حوزه‌ی خدمات با ایمیل سر و کار ندارند و صندوق الکترونیکی تحت عنوان کارت‌پوشه ملی ایرانیان طراحی شده است تا کار خدمت‌رسانی به مردم را با دولت انجام دهد. این پلتفرم به موازات شناسنامه‌ی خدمات الکترونیکی دولت در حال ایجاد است و معماری چارچوب یکپارچه سازمانی ملی نیز از دیگر طرح‌هایی است که مبتنی بر این خدمات اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون شناسنامه خدمات دستگاه‌های اجرایی برای الکترونیکی کردن در حال تدوین است، اضافه کرد:در لایه‌های مختلف، ارائه‌ی سرویس‌های تعاملی در دستور کار قرار گرفته است به نحوی که بتواند با تعامل دستگاه‌های اجرایی، ارائه‌ی خدمات به مردم در سطح بالاتری انجام گیرد.

معاون سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه دولت الکترونیک بازآفرینی دولت در یک اقدام در حال پیشرفت است، اضافه کرد:

هیچ وقت پروژه دولت الکترونیک خاتمه نمی‌یابد، تا زمانی که دولت به بهره‌وری کامل برسد. هیچ دولتی در دنیا ادعای بهره‌وری کامل ندارد، پس دائما دولت الکترونیک در حال کار است. سرعت اجرای این طرح در حال افزایش و هماهنگی بین دستگاه‌ها در حال رشد است و ما امیدواریم شرایطی فراهم شود که از گذرگاه دولت، تمامی خدمات به صورت تعاملی و یکپارچه به مردم ارائه شود.

باقری به این نکته نیز اشاره کرده که پس از اجرای این طرح، طرح دولت موبایل نیز در اولویت قرار دارد؛ اما باید توجه داشت که هیچ یک از این لایه‌ها بدون اجرای لایه دیگری قابل انجام نیست و باید تعامل خدمات دولت الکترونیک با مشارکت تمامی دستگاه‌های حاکمیتی اجرایی شود.

نظر شما در رابطه با روند توسعه‌ی دولت الکترونیک در ایران چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات