گوگل روش ورود به جیمیل را تغییر می دهد

پنج‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۲
مطالعه 3 دقیقه
گوگل اخیرا صفحه لاگین به حساب کاربری جیمیل را تغییر داده و بسیاری از کاربران از این تغییرات خشنود نیستند، زیرا در صفحه لاگین جدید، کاربران مجبور به طی کردن دو مرحله‌ی مجزا، یکی برای وارد کردن نام کاربری و دیگری برای وارد کردن رمز عبور هستند.
تبلیغات

پیش از این کاربران برای لاگین به حساب جیمیل خود، در یک صفحه هر دو مشخصات نام کاربری و رمز عبور را وارد می‌کردند. اما در صفحه‌ی جدید، گوگل از روشی دیگری استفاده کرده که فرآیند لاگین را به چند بخش جدا کرده است؛ در این روش، کاربران ابتدا باید نام کاربری را وارد کرده و اگر این نام کاربری صحیح بود، کاربر به صفحه‌ی رمز عبور هدایت می‌شود. برخی کاربران از این تغییرات شاکی هستند، زیرا موجب تاخیری در فرآیند لاگین به حساب کاربری می‌شود و برخی کاربران نیز مدعی شده‌اند که با اپلیکیشن‌های مختلف مدیریت رمز عبور، دیگر قادر به لاگین به حساب کاربری خود نیستند.

بر اساس ادعای گوگل، این تغییرات صرفا برای سیستم احراز هویت آینده که پسوردها را تکمیل می‌کند، اعمال شده است. گوگل هنوز به جزئیات این سیستم اشاره‌ای نکرده اما ممکن است از روش‌های ایمن کردن حساب‌های کاربری همانند سیستم احراز هویت دو مرحله‌ای/دو فاکتوری، دانگل سخت افزاری یا سیستم تحت وب Smart Lock استفاده کند.

سیستم Smart Lock به کاربران اندروید این امکان را می‌دهد تا زمانی که دستگاه‌های خود را به دستگاه‌های ایمن توسط بلوتوث متصل می‌کنند، یا در محل امن قرار دارند یا زمانی که دستگاه از طریق سیستم شناسایی چهره کاربر را شناسایی کرد، آنلاک نگه دارند. اگرچه گوگل هنوز اعلام نکرده که سیستم آتی احراز هویت جیمیل به چه شکلی خواهد بود، اما به احتمال زیاد از این موضوع اطلاع دارد که سیستم لاگین توسط نام کاربری و رمز عبور، دیگر قدیمی و ناامن است. در حال حاضر، این کمپانی سال گذشته، متد لاگین جدید را برای کاربران اندروید اعمال کرده است، به همین دلیل حال جای تعجبی نیست که لاگین به جیمیل نیز دست‌خوش چنین تغییراتی شده است.

اگرچه هنوز مشخص نیست سیستم جدید لاگین از چه متود احراز هویت استفاده می‌کند اما گوگل مدعی است که این سیستم برای کاربران SAML SSO یعنی کاربران کسب و کارها و دانش‌آموزان نیز تجربه‌ای جدید را فراهم می‌کند؛ این دسته کاربران، نام کاربری متفاوت‌تری دارند که گوگل به آن‌ها ارائه کرده و با سیستم لاگین جدید پیچیدگی لاگین را نسبت به کسانی که چندین اکانت جیمیل دارند، سهولت بخشیده است. در حال حاضر، پاسخ کاربران به تغییرات جدید گوگل مثبت نبوده است؛ کاربران شاکی شده‌اند که این سیستم زمان بسیاری را تلف می‌کند، زیرا مجبور به طی کردن دو صفحه برای وارد شدن به حساب کاربری خود هستند. برخی کاربران نیز مدعی هستند که پس از وارد کردن نام کاربری، نام کامل نشان داده می‌شود، برخی مواقع هم قبل از تایید شدن این اطلاعات و وارد کردن پسورد، عکس پروفایل نمایش داده می‌شود که در این حالت امنیت اکانت کمی مشکوک به نظر می‌رسد. پس از این تغییرات جدید، بسیاری از اپلیکیشن‌های مدیریت پسورد نیز با مشکل مواجه شده‌اند و با متود جدید لاگین دیگر به درستی کار نمی‌کنند؛ اگرچه اپلیکیشن‌هایی مانند LastPass اعلام کرده که به زودی بروزرسانی را برای رفع این مشکل ارائه می‌کند.

واضح است که روش جدید لاگین، گام بزرگی برای ازبین بردن روش قدیمی لاگین است. گوگل امیدوار است با تغییرات اعمال شده، لایه‌ی جدید امنیتی را برای بخش وارد کردن پسورد اضافه کند؛ اما در هر صورت متود جدید لاگین، بسیاری از کاربران را سردرگم کرده و با مشکل مواجه شده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات