اقدام فراقانونی شرکت زیرساخت در راه اندازی دیتاسنتر دولتی

سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴
مطالعه 2 دقیقه
عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی، ضمن اعلام این که پروژه شبکه ملی اطلاعات از پروژه فیلترینگ جدا است، اقدام شرکت ارتباطات زیرساخت در ایجاد مرکز داده دولتی را خلاف اصل ۴۴ قانون اساسی برشمرد.
تبلیغات

علیرضا شاه میرزایی در مورد راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات که از سوی وزارت ارتباطات با تاخیر همراه است، گفت:

با تغییرات در تنظیمات شبکه و نرم افزارها و نظام تعرفه گذاری، شبکه ملی اطلاعات قابل تحقق خواهد بود و در تعریف این شبکه، هیچگونه قطع ارتباطی با اینترنت جهانی وجود نداشت و اساسا این پروژه از پروژه فیلترینگ جدا است.

شاه میرزایی حمایت از دیتاسنترهای داخلی و کاهش قیمت اینترنت برای مردم را از جمله مهم‌ترین مزایای شبکه ملی اطلاعات برشمرد و گفت:

شبکه ملی اطلاعات از نظر نوع کاربری کاملا شبیه اینترنت است و اجرای آن به هیچ وجه به معنی محدود کردن اینترنت خارجی نیست؛ بلکه ما باید هر دو سرویس را به مردم ارائه دهیم و آنها خودشان انتخاب خواهند کرد.

وی گفت:

ولی اصل اساسی در شبکه ملی اطلاعات این است که تحت حاکمیت ملی کشور ما قرار دارد. یعنی هم دیتاسنترهای آن در داخل کشور هستند و هم قیمت گذاری آن متفاوت با اینترنت خارجی است چرا که قیمت خرید پهنای باند خارجی از آن حذف شده است و همچنین به دلیل نزدیکی سرور به مشتری، سرعت اینترنت نیز برای مشتری بسیار بیشتر می شود.

عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی افزود:

با داشتن اینترنت ملی، نه تنها سرعت و قیمت دسترسی کاربران بهبود می‌یابد، بلکه هزینه پهنای باند برای ارائه دهندگان خدمات نیز کمتر شده و حتی می توان به آنها مبالغی را پرداخت کرد.

وی بر لزوم حمایت از دیتاسنترهای داخلی تاکید کرد و گفت:

هم اکنون شرکت ارتباطات زیرساخت با ایجاد مرکز داده دولتی، سعی در جذب سرورهای شرکت‌ها به سوی ساختمان خود دارد که این موضوع خلاف اصل ۴۴ قانون اساسی در راستای عدم افزایش تصدی‌گری دولتی است و باعث تضعیف دیتاسنترهای داخلی شده است.

آیا راه‌اندازی شبکه ملی ارتباطات با توجه به هزینه‌هایی که دارد، می‌تواند اقدامی درست تلقی شود؟ هدف واقعی از راه‌اندازی این شبکه چیست؟ آیا شرکت ارتباطات زیرساخت اقداماتی در نفی سیاست خصوصی‌سازی در پیش گرفته است؟ اینها سوالاتی هستند که پاسخ قاطعی برای آنها وجود ندارد و نیازمند آن است تا توسط کارشناسان این حوزه در تعامل با دولت و نهادهای مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

امکان ثبت نظر برای این مطلب وجود ندارد

تبلیغات