جبران ضرر 800 میلیون دلاری بخش موبایل اینتل با بالا بردن حاشیه‌ سود فروش تراشه‌ها

پنج‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
اینتل دیروز گزارش مالی مربوط به سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۵ را منتشر کرد. برایان کرازنیچ در جریان کنفرانس ارائه‌ی گزارش مالی این کمپانی اعلام کرد که اینتل برای جبران ضرر ۸۰۰ میلیون دلاری خود از این پس سیاست ارائه‌ی تخفیف به تولیدکنندگانی را که از پردازنده‌های اتم استفاده می‌کنند، کنار گذاشته و حاشیه‌ی سود بالاتری را برای محصولاتش در نظر خواهد گرفت.
تبلیغات

با وجود اینکه اینتل به کمپانی بی‌رقیبی در دنیای پردازنده‌های کامپیوترهای دسکتاپ تبدیل شده، اما این کمپانی در سال‌های گذشته نتوانسته در دنیای گجت‌های موبایل به موفقیت درخشانی دست پیدا کند. در حال حاضر پردازنده‌های اتم اینتل در کمتر از یک درصد گوشی‌های‌هوشمند و چهار تا پنج درصد تبلت‌های موجود در بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد. سال ۲۰۱۴ اینتل برنامه‌های متعددی را برای بالا بردن سهم خود در بازاری که کاملا در اختیار تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM است، به کار گرفت. این کمپانی سال گذشته هدف خود را عرضه‌ی ۴۰ میلیون دستگاه تبلت مبتنی بر تراشه‌‌های اتم در نظر گرفته بود، حال آنکه تنها موفق به عرضه‌ی ۶ میلیون دستگاه شد. اینتل سال گذشته را با ضرری ۴.۲ میلیارد دلاری برای بخش موبایل به پایان برد، اما به نظر می‌رسد این کمپانی  تصمیم گرفته تا به ضرردهی خود در بخش موبایل پایان دهد.

اینتل سال ۲۰۱۴ شماری از تراشه‌های رده‌بالای خود را برای استفاده در گجت‌های میان‌رده‌ی با اعمال تخفیف زیاد در اختیار تولیدکنندگان قرار داد که این موضوع حاشیه‌ی سود پایینی را برای اینتل رقم زده بود. مطمئنا اینتل نمی‌توانست این سیاست را در بلند مدت به کار بگیرد. در جریان برگزاری کنگره‌ی جهانی موبایل اینتل از نسل جدید تراشه‌های خود با عنوان x3، X5 و x7 رونمایی کرد که برای استفاده در سال ۲۰۱۵ روانه‌ی بازار تولید خواهند شد. کرازنیچ در جریان معرفی این تراشه‌ها اعلام کرد که اینتل تراشه‌ی x3 را برای استفاده در محصولات پایین رده‌ی بازار در نظر گرفته و در حال حاضر ۲۰ تولیدکننده آماده‌ی استفاده از این تراشه در محصولات پایین رده‌ی خود شامل گوشی‌های‌هوشمند، فبلت‌ها و تبلت‌ها هستند. اختصاص پردازنده‌های مناسب برای هر سطح از بازار می‌تواند روی سوددهی کمپانی تاثیرگذار باشد. همچنین باید به تصمیم اینتل برای حضور در بین محصولات میان رده تا بالا رده نیز اشاره کرد. برای مثال محصولاتی نظیر N1 نوکیا، زن‌فون 2 ایسوس و تبلت ونیو 8 7000 دل که از تراشه‌های اینتل استفاده می‌کنند، روانه‌ی بازار شده یا خواهند شد.

حال باید دید که با در پیش گرفتن سیاست‌های جدید توسط اینتل، این کمپانی در پایان سال جاری تا چه اندازه‌ای به اهداف تعیین شده دست خواهد یافت؟ مطمئنا با توجه به تغییر روند استفاده از گجت‌ها، تقویت مواضع در دنیای موبایل برای اینتل امری اجتناب‌ناپذیر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات