هدف سرمایه گذاری مایکروسافت در سایانوژن: تضعیف اندروید

دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۳
مطالعه 5 دقیقه
هدف مایکروسافت با تمرکز بر دنیای موبایل، نامشخص است، اما استراتژی‌های ساتیا نادلا روز به روز واضح‌تر می‌شوند؛ ویندوز ۱۰ به عنوان هسته‌ی پردازشی این کمپانی، به همراه انتشار اپلیکیشن‌های رایگان که با سیستم پردازش ابری این شرکت ترکیب شده‌اند، روز به روز قوی‌تر می‌شوند.
تبلیغات

مایکروسافت هدف‌های متنوعی را در سر دارد که با گذشت زمان آن‌ها را عملی می‌کند. در طول چند هفته‌ی اخیر، تغییرات بسیاری را در سیاست‌های خود اعمال کرده است، از جمله اینکه در پلتفرم ابری خود شرکای جدیدی را برگزیده است. همچنین به کاربران آزادی انتخاب را در خصوص ذخیره‌ی فایل‌های آفیس، در پلتفرم ابری خود داده است. مایکروسافت موانع بر سر راه آفیس را برداشته و این نرم‌افزار را برای اکثر پلتفرم‌ها گسترش داده است.

مایکروسافت اخیرا دو اطلاعیه‌ی مهم را منتشر کرده است؛ دسترسی آفیس را به آیکلاد در آی‌اواس را فراهم کرده است. در گذشته، کاربران اپل قادر بودند فقط در سیستم‌ ابری وان‌درایو و دراپ‌باکس فایل‌های آفیس را ذخیره کنند اما با تغییرات اعمال شده، آیکلاد نیز به این لیست اضافه شد.

اکنون اولویت این کمپانی، پردازش ابری و موبایل است؛ می‌توان گفت، حرکت‌ جدید ردموندی‌ها در زمینه‌ی موبایل، «سایانوژن» است. به نقل از روزنامه‌ی وال استریت، مایکروسافت به‌تازگی جهت توسعه‌‎ی رام سایانوژن، مبلغی برابر با ۷۰ میلیون دلار را در اختیار این مجموعه قرار داده است.

سایانوژن مد چیست؟

سایانوژن مد برگرفته از دو کلمه‌ی Cyanogen و modify است؛ Cyanogen لقب استیو کوندیک خالق این فِرِمور و Mod هم مخفف modify و به معنای اصلاح کردن است. بنابراین سایانوژن مُد به معنای رامی برگرفته از اندروید است که خالقش استیو کوندیک محسوب می‌شود.

سایانوژن مد بر اساس پروژه متن‌باز گوگل «AOSP» و کد منبعی که توسط تیم اندروید گوگل ارائه شده، ساخته شده است. توسعه این رام از سال ۲۰۰۹ و در یک پروژه برای اصلاح اندروید جهت نصب روی دستگاه‌های روت شده آغاز شد؛ این ویژگی برای کاربران قابلیت‌های بهتر و بیشتری را به وجود آورد که در نسخه‌های اصلی و آماده‌ی اندروید وجود نداشت. در زمان کوتاهی محبوبیت این رام افزایش یافت و گروه کوچکی از توسعه‌دهندگان که تیم سایانوژن مد نامیده می‌شدند، کار روی این رام را ادامه دادند. استیو کوندیک در سال ۲۰۱۳، شرکت سایانوژن را با هدف تجاری سازی این سیستم‌عامل تأسیس کرد. هدف از تأسیس این شرکت، رشد پروژه‌های متن‌باز و آزادی در انتخاب شرکا از سراسر دنیا در سایت این شرکت بود.

سایانوژن مد، محبوب‌ترین کاستوم‌ رام برای دستگاه‌های اندرویدی است؛ بیشتر از ۳۵۰ دستگاه از نسخه‌های رسمی و غیر رسمی سایانوژن استفاده می‌کنند. این رام، یکی از قدیمی‌ترین رام‌های اندرویدی است که هنوز هم توسعه آن ادامه دارد.

هدف اسب تروجان مایکروسافت

دیگر زمان انحصاری بودن مایکروسافت گذشته است؛ اکنون این کمپانی دوره پیشرفت خود را در دنیایی دیگر به سر می‌برد و می‌توان گفت به سیستمی چند دستگاهی-چند پلتفرمی تبدیل شده است. اساس کار مایکروسافت رضایت مشتریان و درگیر کردن آن‌ها در سفارشی کردن این پلتفرم است. استراتژی جدید این کمپانی، از «اسب تروجان» برای ایجاد جهانی نوین در تکنولوژی استفاده می‌‌کند. در این استراتژی، کاربران فقط به سیستم‌عامل ویندوز وابسته نمی‌شوند، بلکه هدف آن، آزاد کردن مشتریان در انتخاب ابزار مورد نیاز، برای استفاده از ویندوز و دیگر محصولات است. مایکروسافت به سیستمی غالب تبدیل شده است که حتی قدرت غلبه بر دیگر پلتفرم‌ها از جمله اندروید و آی‌اواس را دارد.

اما چرا سرمایه‌گذاری مایکروسافت در سایانوژن را «اسب تروجان» نامیده‌اند؟

در مبحث امنیت، روش اسب تروجان زمانی استفاده می‌شود که هکر خود را در قالب شخصیت و فرد دیگر، کاربر هدف را فریب دهد؛ این روش با مهندسی اجتماعی فرق دارد. تروجان نوعی بدافزار است که دسترسی سیستم را بدست آورده و درحالی‌که به نظر می‌رسد کار مناسبی را انجام می‌دهد، بدافزار یا داده‌های مخربی را روی سیستم نصب می‌کند. مایکروسافت هم روشی مشابه تروجان را در پیش گرفته است، به نظر می‌رسد این کمپانی، با کمک به سایانوژن و سرمایه‌گذاری در این شرکت، اندروید و ماهیت گوگل را زیر سؤال می‌برد و قصد تضعیف این پلتفرم را دارد؛ به جرات می‌توان گفت، هدف مایکروسافت از کمک به سایانوژن، سودآوری بیشتر است. این کمپانی با ۷۰ میلیون دلار می‌توانست در زمینه‌های دیگری سرمایه‌گذاری کند، اما چرا این شرکت کوچک را انتخاب کرده است؟

نمی‌توان گفت سایانوژن دشمن گوگل است؛ بنیان این رام توسط پروژه‌ی متن‌باز اندوید بنا شده است. گوگل و کمپانی‌های دیگر هم به‌راحتی اجازه‌ی نصب این رام را روی دستگاه‌هایشان می‌دهند. اما در رابطه با این مسئله، ضرب المثل «دشمنِ دشمن من، دوست من است» صدق می‌کند. مایکروسافت قادر به انجام هر کاری است تا گوگل را بی‌ثبات کند، موفقیت‌اش در این امر نیز، هر قدر هم که کوچک باشد، پیروزیِ استراتژیک محسوب می‌شود. آخرین به‌روزرسانی اندروید به سرعت انجام نمی‌شود و کمپانی‌های سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند نیز نمی‌خواهند به یک پلتفرم خاص وابسته باشند. می‌توان گفت، این دقیقا همان بخشی است که سایانوژن توانایی سرمایه‌گذاری در آن را دارد؛ مسلم است که با این امر، سایانوژن امکاناتی که اندروید به کاربران نمی‌دهد را در اختیار آن‌ها قرار خواهد داد. احتمال می‌رود تمامی این وقایع، خارج از حوزه‌ی قدرت گوگل اتفاق خواهند افتاد. این موقعیت نیز به مایکروسافت، فرصت‌های بیشتری خواهد داد.

مایکروسافت با سرمایه‌گذاری در سایانوژن، اندروید را تضعیف خواهد کرد.

مایکروسافت قصد دارد در همه‌ی پلتفرم‌ها، پردازش ابری خود را ارائه دهد و صرفا خود را به یک سیستم خاص وابسته نکند. تعداد بسیاری از اپلیکیشن‌های مایکروسافت، قابلیت اجرا در اندروید و آی‌اواس را دارند. سایانوژن، به دلیل تأیید نشدن سیستم‌عامل‌اش در سرویس گوگل‌پلی، نمی‌تواند از نقشه، جی‌میل و سرویس‌های دیگر گوگل به شکل پیش‌فرض استفاده کند، اما کاربران می‌توانند جداگانه این نرم‌افزارها را نصب کنند. قطعا مایکروسافت با کمال میل، نرم‌افزارهای خود از قبیل آوت‌لوک، آفیس و سایر اپلیکیشن‌ها را در اختیار سایانوژن قرار خواهد داد. ساتیا نادلا، به آرامی و با سیاست، قدم‌های خود را در دنیای موبایل می‌گذارد، و ردموندی‌ها با سرمایه‌گذاری در سایانوژن، اولین قدم خود را برداشته‌اند؛ در واقع می‌توان گفت این سرمایه‌گذاری، پیروزی کوچکی برای مایکروسافت است. حتی این سرمایه‌ گذاری هرچه قدر هم کم باشد، برای گوگل دردسر خواهد بود. مایکروسافت با این کار، سرویس ابری خود را در پلتفرم دیگری راه‌اندازی کرده و کاربران خود را به سوی این سیستم جذب خواهد کرد.

در کل، این حرکت مایکروسافت، پیروزی بزرگی محسوب نمی‌شود؛ اما اگر به تمامی اقدامات نادلا، نه فقط در بخش موبایل، بلکه در تمامی حوزه‌ها توجه کنید، متوجه خواهید شد که مایکروسافت با قدم‌های آهسته، ضربه‌های کوچکی به کمپانی‌های دیگر وارد می‌کند؛ در واقع، این ضربه‌ها همان اسب‌های تراوا یا تروجانی هستند که مایکروسافت به مقر کمپانی‌های دیگر وارد می‌کند؛ شاید با این حرکت، در پشتی برای رسیدن به اهداف خود ایجاد کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات