ثبت نقشه‌ی تعاملی سه‌بعدی جهان با دوربین ۳.۲ گیگاپیکسلی

سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
وزارت انرژی آمریکا در هفته‌ی جاری مجوز ساخت دوربین ۳.۲ گیگاپیکسلی را برای تلسکوپ بررسی سینوپتیکی بزرگ صادر کرد. این تلسکوپ برای ثبت نقشه‌ی تعاملی سه‌بعدی جهان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
تبلیغات

براساس اطلاعات منتشر شده، این دوربین در سال ۲۰۲۲ میلادی بصورت کامل عملیاتی خواهد شد. با استفاده از این دوربین شماری از با کیفیت‌ترین تصاویر ثبت شده از جهان هستی، در اختیار بشر قرار خواهد گرفت. دانشمندان با استفاده از داده‌های حاصل از این تصاویر، اقدامات و تحقیقات بزرگی را به انجام خواهند رساند.

دانشمندان و منجمان با استفاده از این تصاویر می‌توانند ابرنواخترهای موجود در فواصل بسیار دور یا نزدیک، شهاب‌سنگ‌های نزدیک که موجودیت کره‌ی زمین را تهدید می‌کنند، سیاهچاله‌ها و کهکشان‌های خوشه‌ای را رصد کنند. علاوه بر مطالعه‌ی تمام موارد فوق مورد با استفاده از تصاویر ثبت شده، نقشه‌ی تعاملی و سه‌بعدی جهان هستی نیز با استفاده از ترکیب همین تصویر ساخته خواهد شد.

TelescopeInt

آیینه‌ی اصلی مورد استفاده که توانایی بالای این شاهکار مهندسی را تضمین می‌کند، از یک آیینه‌ی ۸.۴ متری به‌همراه یک آیینه‌ی ۵ متری در وسط استفاده می‌کند که آن را تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین ابزار‌های اپتیکال مورد استفاده توسط بشر خواهد کرد. برای ساخت تلسکوپی بزرگ‌تر از این، باید از ساختار آیینه‌های چند تکه استفاده کرد که تلسکوپ عظیم اروپایی با استفاده از این روش توسعه یافته است. سه آیینه‌ی مورد استفاده در ساختار این تلسکوپ با دقت بسیار بالایی در محل مورد نظر قرار گرفته و نور را مستقیما روی دوربین ۳.۲ گیگاپیکسلی منتشر خواهند کرد. این سنسور در آزمایشگاه ملی شتاب‌دهنده کالیفرنیا تولید شده و برای نصب روانه‌ی کوه‌های Cerro Pachon در شیلی خواهد شد.

 یکی دیگر از قابلیت‌های این دوربین، ثبت تصاویر با توالی و سرعت بالا است که نتیجه‌ی آن تولید ویدئوهای موسوم به تایم‌لپس از تحرکات اجرام آسمانی است. با استفاده از این دوربین عظیم‌الجثه می‌توان هر شب بیش از ۸۰۰ تصویر پانوراما از آسمان شب تهیه کرد. با استفاده از این تصاویر نگرش جدیدی به تاثیر ماده‌ی سیاه یا همان سیاهچاله‌ها در اختیار منجمان قرار می‌گیرد که می‌توانند به صحت تئوری‌های مطرح شده در مورد شکل‌گیری کهکشان‌ها در اثر نیروهای وارد شده از سوی سیاهچاله‌ها اشاره کرد. بسیاری ماده‌ی سیاه را دلیل اصلی شکلی‌گیری جهان ما می‌دانند و از این‌رو دانشمندان نیز در پی آنند تا با مطالعه‌ی حرکت اجرام این فرضیه‌ها را به‌طور دقیق مورد مطالعه قرار دهند.

 براساس اطلاعات ارائه شده توسط وب‌سایت رسمی این تلسکوپ، همه‌ی کاربران که دسترسی به اینترنت دارند قادر خواهند بود تا از این تصاویر استفاده کنند. با استفاده از این تصاویر می‌توان اجرامی را مشاهده کرد که با چشم غیرمعمول نمی‌توان دید. نه‌تنها تصاویر ثبت شده، بلکه اطلاعات مرتبط با این تصاویر نیز برای شرکت کاربران در تحلیل‌ها به اشتراک گذاشته خواهند شد. انتشار اطلاعات و داده‌های مرتبط با این تصاویر امکان شرکت منجمان آماتور را نیز برای کار با داده‌ها و تصاویر حرفه‌ای فراهم می‌کند.

هنوز راه‌ درازی تا تولید این دوربین و تلسکوپ مورد نظر باقی مانده است دست‌اندرکاران ساخت این تلکسوپ در پی آنند تا تمام مجوزهای مورد نیاز را برای ساخت این تلسکوپ کسب کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات