مدیر مالی گوگل: تغییر استراتژی برای گوگل گلس ضروری بود

جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۲
مطالعه 3 دقیقه
مدیر مالی گوگل در رویداد گزارش مالی جدید این کمپانی، صحبت‌هایی در خصوص تغییر در استراتژی برای برخی پروژه‌های خاص به میان آورده که اشاره‌ی واضحی به نگرش جدید گوگل نسبت به محصول انقلابی گوگل گلس است.
تبلیغات

بدون تردید گوگل گلس بخاطر خصوصیت‌های بالقوه‌ای که ارائه می‌کند محصولی فوق‌العاده است. ابزارهای پوشیدنی هنوز هم به بهترین شکل مورد پشتیبانی و توسعه قرار می‌گیرند و عده‌ی بسیاری مشتاقانه منتظر قدم بعدی گوگل در خصوص این عینک هوشمند هستند. گوگل گلس نیز همچون بسیاری محصولات خلاقانه‌ی دیگر، با فراز و نشیب‌ها و سرعت‌گیرهای فراوانی روبرو بوده که فرآیند توسعه‌ی آن را با کندی مواجه کرده است. این محصول از سوی اشخاص متعددی با مخالفت‌های گوناگون مواجه شد و سپس از سوی رسانه‌ها مورد نقد قرار گرفت. در نهایت نیز قیمت بالای این گجت پوشیدنی عده‌ی بسیاری را برافروخته کرد؛ قیمتی که در اصل تنها برای توسعه‌دهندگان در نظر گرفته شده بود و گوگل در این مرحله قصد نداشت کاربران عادی که مایل به داشتن آخرین فناوری روز هستند را هدف قرار دهد.

با وجود اینکه گوگل گلس قابلیت‌ها و کارکردهای بسیار خوبی ارائه کرد و هنوز هم تردید داریم نسخه‌ی بعدی آن بتواند تفاوت چندانی ایجاد کند، اما به جرات می‌توان گفت گوگل موفق نشد در روال معرفی، توسعه و ارائه‌ی این محصول به آن شکل که انتظار داشت عمل کند. در طی گزارش مالی سه‌ماهه ی چهارم 2014 گوگل که در زومیت نیز به تشریح آن پرداختیم، پاتریک پیچت - مدیر ارشد مالی گوگل، به صحبت در خصوص اهمیت این مساله پرداخت که گاهی لازم است یک قدم به عقب برداشت و از زمان برای بازنشانی و تمرکز مجدد تلاش‌ها برای یک استراتژی جدید و تازه به منظور بهبود یک پروژه بهره برد. احتمالا گوگل گلس تنها پروژه‌ای نیست که مدیر مالی گوگل در حال اشاره به آن بوده اما مسلما این پروژه مثال بسیار خوبی برای این گفته‌ها به شمار می‌رفت. این مساله با در نظر گرفتن تغییر جهت اخیر گوگل برای انتقال پروژه‌ی گوگل گلس از بخش Google X به یک بخش اختصاصی تحت رهبری تونی فادل، مدیرعامل Nest بیشتر کرد پیدا می‌کند.

مدیر مالی گوگل همچنین در ادامه گفت که گاهی زمانی می‌رسد که در صورت مغایر بودن نتیجه‌ی حاصل با آنچه انتظار می‌رفت، مجبور به اتخاذ تصمیمات سخت و متوقف کردن یک پروژه می‌شویم. گوگل گلس یک پروژه‌ی متوقف شده نیست اما اگر تیم توسعه‌دهنده‌ی این عینک هوشمند پس از بازآرایی استراتژی‌ها، باز هم در برخورد با موانع و چالش‌ها با مشکل مواجه شود تعجب نخواهیم کرد که سرانجام پایان پروژه‌ی گلس را شاهد باشیم. با در نظر گرفتن این مساله، مسیر جدید گوگل گلس احتمالا سرشار از تردیدهای وابسته به خلاقیت‌ها و برنامه‌های جدید خواهد بود.

این مساله نمایانگر چشم‌اندازی است که در آن، حتی گوگل نیز می‌تواند با نگاه کردن به پروژه‌ای به فوق‌العادگی گلس، یک درصد این احتمال را بدهد که دریافت اثرات و بازخوردهای مورد انتظار در آینده، به آن شکل که تصور می‌کرده نباشد. گوگل با وجود تمام تلاش‌هایی که بر روی ظاهر شکیل، امکانات عالی و فناوری‌های نوین متمرکز کرد، این اصل اساسی را چندان جدی نگرفته بود که مسئله‌ی پذیرش محصول از سوی مصرف‌کنندگان و نگرانی‌هایی نظیر حریم خصوصی و برخورد نهادهای مسئول ممکن است تمام تلاش‌ها را بر باد دهد. شاید دنیا هنوز برای نوآوری نظیر گوگل گلس آماده نیست و شاید هم با اندکی تغییر در استراتژی‌ها بتوان آن را به موفقیتی بزرگ در دنیای تشنه‌ی نوآوری امروز بدل ساخت.

اگرچه عده‌ی بسیاری، سرعت پایین گوگل در عرضه‌ی این محصول به بازار مصرف را از دلایل عمده‌ی سرد شدن تب و تاب آن می‌دانند، اما گوگل با ایجاد در تغییر استراتژی خود نشان داده که متوجه اثرات پذیرشی و فرهنگی بر یک محصول شده است و قصد ندارد خود را گرفتار جریانی کند که جنبه‌های آن هنوز بخوبی مشخص نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات