عملکرد بازار گوشی‌های هوشمند در سال 2014: اندروید از مرز 1 میلیارد دستگاه عرضه شده در سال گذشت

پنج‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۱
مطالعه 5 دقیقه
با بدست آمدن اعداد و ارقام بازار گوشی‌های هوشمند از تولیدکنندگان بزرگ این صنعت نظیر اپل و سامسونگ، تحلیلگران Strategy Analytics، آخرین آمار خود را در خصوص عملکرد کلی بازار گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه‌ی نهایی سال 2014 میلادی و نیز کل سال منتشر کرده‌اند. در کوتاه‌ترین حالت ممکن می‌توان گفت سال 2014، یکی از سال‌های مهم بازار گوشی‌های هوشمند بوده است.
تبلیغات

 در سطح جهان، اکنون از رقم 1 میلیارد گوشی‌هوشمند عرضه شده به بازار طی یک سال گذر کرده‌ایم. طی سال 2014، حدود 1.28 میلیارد گوشی هوشمند از سوی سازندگان به خرده‌فروشی‌ها و اپراتورها ارسال شده که در این میان دستگاه‌های مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید همچنان به یکه‌تازی خود ادامه می‌دهند. اندروید به تنهایی مسئول بیش از 1 میلیارد گوشی عرضه شده به بازار بوده که نمایانگر سلطه‌ی بی چون و چرای این ربات سبز بر بازار گوشی‌های هوشمند است.

این آمار باعث می‌شود سیستم‌عامل اندروید، اولین پلتفرمی باشد که موفق شده آمار عرضه‌ی خود را از مرز 1 میلیارد دستگاه عبور دهد و در مجموع، 81 درصد از بازار گوشی‌های هوشمند را تحت سیطره‌ی خود بگیرد. در همین حین، اپل 15 درصد از بازار را طی سال 2014 در اختیار گرفته و در مجموع موفق به عرضه‌ی 193 میلیون دستگاه گوشی هوشمند شده است.

Strategy Analytics مشخص نکرده که در این گزارش، کدام برندها جایگاه نخست و نیز جایگاه‌های پس از آن را به خود اختصاص داده‌اند، اما بر اساس برخی تحقیق‌هایی که پیش‌تر صورت گرفته، اپل هم‌اکنون در نزدیکی تنگاتنگ با سامسونگ در یک سطح قرار گرفته‌اند. هر دو کمپانی اپل و سامسونگ طی سه‌ماهه‌ی منتهی به سال 2015، حدود 74.5 میلیون واحد دستگاه روانه‌ی بازار کرده و سهمی 19.6 درصدی از ارقام کل را به خود اختصاص داده‌اند. این آمار، بعنوان پیشرفتی قابل توجه برای اپل در نظر گرفته می‌شود که به لطف فروش قدرتمند دستگاه‌های جدید خود و نیز فروش ناشی از قیمت‌گذاری هوشمندانه‌ی نسل‌های قبلی بدست آمده است.

سامسونگ موفق شده در این فصل درآمدی ۴۸.۶ میلیارد دلاری را کسب کند که نتیجه‌ی آن سود عملیاتی ۴.۸۷ میلیارد دلاری بوده است. اگرچه این اعداد از نظر عموم بسیار بزرگ است، اما در مقایسه با آمار سال گذشته‌ی سامسونگ چندان رضایت‌بخش نیست. برای مثال می‌توان به سود ۷.۵ میلیارد دلاری از درآمدی ۵۴ میلیارد دلاری این شرکت در سال گذشته اشاره کرد. از این‌رو درآمد و سود حاصل برای سامسونگ با مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۱ و ۳۵ درصد کاهش یافته است.

از دیگر سو، براساس گزارش منتشر شده از سوی اپل، این کمپانی در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۴ میلادی درآمدی ۷۴.۶ میلیارد دلاری داشته که سود خارق‌العاده‌ی ۱۸ میلیارد دلاری را برای این کمپانی به ارمغان آورده است. در واقع اپل به ازای هر سهم، ۳.۰۶ دلار سود کرده است. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته‌ی میلادی که طی آن اپل ۵۷.۶ میلیارد درآمد و ۱۳.۱ میلیارد سود داشت، شاهد رشد فوق‌العاده‌ای هستیم.

در قیاس با سال 2013، درصد فروش کلی پلتفرم اندروید با ۳ درصد رشد مواجه بوده در حالی که اپل شاهد کاهش ۰/۵ درصدی سهم خود است. این در حالی است که مایکروسافت، تفاوت بسیار اندکی در سهم بازار خود دیده و همچنان ۳ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است؛ البته آمار مایکروسافت نیز در حداقل حالت، در توازن با آمار کلی بوده و نمی‌توان با قطعیت، نکته‌ی منفی از آن استنباط کرد. از نظر تعداد دستگاه‌ها نیز مجموع واحدهای فروخته شده‌ی مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوز طی سال 2014، کمتر از ۳۹ میلیون دستگاه بوده که در قیاس با سال گذشته، ۳ میلیون دستگاه رشد داشته است.

با تمرکز بیشتر بر سه‌ماهه‌ی چهارم سال 2014، می‌توان مشاهده کرد که مدل‌های جدید آیفون اپل که به این کمپانی برای دستیابی به ارقام رکوردشکن کمک کرده‌اند، اثر بزرگی بر تجارت این شرکت و نیز کل بازار داشته است. فروش خیره‌کننده‌ی این دستگاه‌ها موجب سود سرسام‌آور 18.04 میلیارد دلاری برای اپل شده است. 74.5 میلیون آیفون فروخته شده توسط اپل در سه‌ماهه‌ی منتهی به سال 2015، نشان‌دهنده‌ی رشد 23.5 میلیون دستگاه در قیاس با مدت مشابه سال گذشته است. آنچه برای اپل طی این فصل حاصل شده، دستاورد چشمگیری محسوب می‌شود. نایل ماوستون، مدیرعامل موسسه‌ی Strategy Analytics می‌گوید:

پلتفرم iOS اپل در حال حاضر همچنان تنها تهدید جدی برای اندروید باقی می‌ماند. این پلتفرم طی سال 2014 در سطح جهان 192.7 میلیون دستگاه عرضه کرده و سهمی 15 درصدی از بازار را در اختیار خود درآورده است. عرضه‌ی مدل‌های آیفون 6 و آیفون 6 پلاس موجب تقویت رشد اپل شده و طراحی باکیفیت آن‌ها با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، موجب جذب سریع قشر مصرف‌کنندگان ثروتمند شده است.
screen-shot-2015-01-29-at-12-01-18

با رشد عمومی که هم‌اکنون در بازارهای نوظهور و در حال توسعه شاهد هستیم، تمرکز اصلی در آینده نیز بصورت کلی بر روی بازارهایی نظیر آسیا و برزیل باقی خواهد ماند. با توجه به اینکه بازارهای بالغ نظیر ایالات متحده و اروپا هم‌اکنون به مرحله‌ی اشباع رسیده و رقابت در آن‌ها تشدید شده، رشد این بازارها سرعت کمتری در مقایسه با بازارهای نوظهور و در حال توسعه خواهد داشت. لیندا سوی، یکی دیگر از مدیران Strategy Analytics در این خصوص می‌گوید:

عرضه‌ی جهانی گوشی‌های هوشمند در سال 2014، با افزایش 30 درصدی روبرو بوده که موجب شده در قیاس با سال 2013 که شاهد عرضه‌ی 1 میلیارد دستگاه بودیم، اکنون آمار 1.3 میلیارد دستگاه را برای این سال در اختیار داشته باشیم. بازارهای در حال توسعه نظیر چین و مالزی عامل اصلی رشد این صنعت در سال گذشته بوده‌اند و انتظار می‌رود در سال 2015 نیز همین بازارها همچنان به هدایت بازار جهانی ادامه دهند.

این بخش از بازار دقیقا همان ناحیه‌ای است که مایکروسافت هنوز در تسخیر آن ناتوان بوده و بیشترین امید را نیز در همین بازارها خواهد داشت.

پلتفرم ویندوز مایکروسافت موفق شده بر حوزه‌ی رایانه‌های شخصی سلطه یابد اما همچنان برای کسب سهم در بازار گوشی‌های هوشمند در حال تقلا است. مایکروسافت هنوز از نبود شرکای سخت‌افزاری بزرگ رنج می‌برد و حضور این شرکت در بازارهای مهمی نظیر چین همچنان اندک باقی می‌ماند.

دیدگاه شما در این خصوص چیست؟ مقصد بعدی بازار گوشی‌های هوشمند در کدام مناطق خواهد بود؟ تصور می‌کنید با رونق گرفتن بازار ابزارهای پوشیدنی، از رونق بازار گوشی‌های هوشمند کاسته شود؟ ما و سایر خوانندگان زومیت را از نظرات خود آگاه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات