استفاده از کورتنا در ویندوز 10، برای کاربران ایرانی مجاز نیست

سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۱
مطالعه 4 دقیقه
مایکروسافت هنوز در رابطه با پشتیبانی کورتنا از ملیت ایرانی تردید دارد.
تبلیغات

چند روزی است که نسخه‌ی ماه ژانویه از پیش‌نمایش ویندوز 10 با کد Build 9926 به منظور تست و بررسی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته که یکی از قابلیت‌های جذاب آن، افزوده شدن دستیار صوتی مایکروسافت، یعنی کورتنا است. این دستیار صوتی ابتدا برای کاربران کشور آمریکا در دسترس قرار گرفت و به مرور موارد بیشتری به لیست کشورهای پشتیبانی شده افزوده شد. البته نسخه‌ی فعلی کورتنا تنها از زبان انگلیسی پشتیبانی می‌کند؛ با این حال زبان این دستیار صوتی ربطی به زبان رسمی کشورها و غیرانگلیسی بودن آنها ندارد.

آنچه امروز و طی فرآیند آماده‌سازی بررسی این نسخه‌ی جدید با آن مواجه شدم، بر خلاف خبر روز گذشته مبنی بر رفع محدودیت فروشگاه برنامه‌ها، خبر چندان خوشایندی برای کاربران ایرانی نیست. 

در صورتی که اطلاعات مربوط به کشور خود را در Build 9926 به درستی یعنی ایران، وارد کرده باشید، کورتنا در سرویس‌دهی به شما دچار تردید خواهد شد و پیام ذیل را به نمایش خواهد گذاشت:

I'm affraid I'm not abailable to help in your region

اگر چه با تغییر کشور و انتخاب آمریکا، کورتنا فعال خواهد شد و قادر به استفاده از امکانات آن خواهید بود:

cortena-iranian-user-access

با این حساب، تنها عامل باز دارنده برای کورتنا، انتخابی است که شما برای کشور خود انجام می‌دهید و جای شکر این مسئله باقی است که کورتنا به آی‌پی و موقعیت جغرافیایی سرویس‌دهنده‌ی اینترنت شما توجهی نمی‌کند. به عبارتی هنوز ایران در لیست کشورهایی که از کورتنا به صورت رسمی پشتیبانی می‌کنند قرار نگرفته است.

با این حال سؤال اساسی اینجاست که چرا در شرایطی که مایکروسافت در اقدامی شایسته، دسترسی به نسخه‌ی بتا از فروشگاه جدید برنامه‌های خود را برای کاربران ایرانی فراهم کرده است (صرف‌نظر از اینکه کشور انتخابی شما یا آی پی شما، ایرانی باشد یا نباشد)، ولی یکی دیگر از جذاب‌ترین دستاوردهای خود یعنی کورتنا را که حالا مهمان ویندوز 10 است، در عمل برای کاربرانی که ملیت خود را ایرانی انتخاب کرده‌اند، محدود کرده و باید برای استفاده از آن، به ناچار به ویندوز دروغ گفت.

 اما نکته‌‌ی دیگری که مایلم با کاربران زومیت در میان بگذارم پیشنهادی است که ایرانیان مصرانه در حال پیگیری برای افزایش درخواست‌های آن در قسمت «صدای مشتری» وب‌سایت مایکروسافت هستند؛ پیشنهاد اضافه‌شدن پشتیبانی از زبان فارسی به کورتنا که اتفاقاً به استقبال بالایی هم مواجه شده و لحظه به لحظه بر تعداد درخواست‌های آن افزوده می‌شود. طبیعی است که پس از پذیرفتن مهمترین پیشنهادات قبلی کاربرانی ایرانی، یعنی اضافه‌شدن تقویم شمسی و رفع محدودیت فروشگاه از سوی ردموندی‌ها، محبوبیت این کمپانی به شکلی فزاینده در میان کاربران ایرانیش افزایش یافته و حالا هموطنان ما با خوش‌بینی و جدیت بیشتری سایر پیشنهادات خود را مانند پشتیبانی کورتنا از زبان فارسی مطرح و پیگیری می‌کنند.

cortana-persian-language-support

از روز گذشته نیز کاربران زیادی از زومیت درخواست کرده‌اند که این پیشنهاد جدید را نیز پوشش دهد تا با افزایش تعداد رأی‌ها، مایکروسافت با این درخواست ایرانیان نیز موافقت کند. اما بیایید واقع‌بین باشیم؛ به نظر نمی‌رسد این پیشنهاد با افزایش چند برابری تعداد درخواست‌ها نیز به این زودی جامه‌‌ی عمل بر تن کند؛ چرا که بر سر راه آن دو مشکل بزرگ می‌توان متصور شد.

مشکل فنی و مشکل احتمالاً قانونی. از لحاظ فنی اضافه‌کردن پشتیبانی از یک زبان جدید به یک دستیار صوتی که از هوش مصنوعی برای پردازش درخواست‌ میلیون‌ها کاربر بهره می‌برد، کاری بس سخت و زمان‌بر است؛ آن هم زبانی مثل فارسی با حروف، گرامر، لهجه‌ها، کلمات، عبارات، تقویم و بسیاری دیگر از آیتم‌های متفاوت با زبان‌های لاتین. و البته اگر قرار باشد مایکروسافت زبان جدیدی را به غیر از انگلیسی به کورتنا اضافه کند، قاعدتاً زبان‌های مهم‌تر و پرمخاطب‌تر بسیاری نظیر فرانسوی و اسپانیولی وجود دارند که برای ردموندی‌ها اولویت بیشتری خواهند داشت. معضل بعدی، شاید مشکل قانونی باشد؛ چرا که ممکن است کورتنا نیز مانند قابلیت‌هایی نظیر استور (نسخه‌ی قبلی فروشگاه) از لحاظ قانونی نیز برای سرویس‌دهی به کاربران ایرانی با مشکل مواجه شود. 

به عنوان جمع‌بندی باید بگویم با اینکه سخن گفتن با کورتنا به زبان مادری و شیرین فارسی یکی از جذاب‌ترین آرزوها و تصورات کاربران ایرانی محصولات مایکروسافت است، ولی لااقل به این زودی‌ها نمی‌توان تحقق یافتن این آرزو را عملی دانست.

به هرحال، آنچه از آن در این مطلب سخن رفت، تنها مربوط به مشاهدات عینی در بررسی نسخه 9926 از پیش‌نمایش ویندوز است و طبیعی است که نمی‌توان نسخه‌های آزمایشی را چندان محل استناد و تصمیم‌گیری قرار داد. باید منتظر ماند و دید در نسخه‌های بعدی از پیش‌نمایش ویندوز 10 و البته در نسخه‌ی نهایی از این سیستم‌عامل، تصمیم نهایی ردموندی‌ها برای ایرانیان و کورتنا چه خواهد بود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات