اسپیس‌ایکس و نیروی هوایی آمریکا برای پرتاب راکت‌ها به توافق رسیدند

شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۶
مطالعه 2 دقیقه
شکایت اسپیس‌ایکس از نیروی هوایی ایالات متحده نتیجه داد و این دو نهاد برای پیشبرد برنامه‌ی موشکی نیروی هوایی به توافق رسیدند. اسپیس‌ایکس شکایتی را بر علیه این نهاد دولتی مطرح کرده بود و دلیل آن سپردن برنامه‌ی موشکی مرتبط با امنیت ملی آمریکا تحت یک قرارداد ناعادلانه به کمپانی دیگری بود.
تبلیغات

 نیروی هوایی ایالات متحده‌ی آمریکا پیش از این، پروژه‌ی پرتاب راکت‌ها در جریان انجام پروژه‌ی EELV را به کمپانی United Launch Alliance واگذار کرده بود. ایلان ماسک حتی یکی از مقامات دولتی را به جرم سپردن این پروژه به کمپانی ULA، متهم به رشوه‌خواری کرده بود. کمپانی ULA مشترکا توسط لاکهید مارتین و بوئینگ تاسیس شده و کل پرتاب موشک‌های مورد نیاز توسط نیروی هوایی آمریکا در پروژ‌ه‌های مرتبط با امنیت ملی به این کمپانی سپرده شده بود. پس از شکایت اسپیس‌ایکس، حال پنتاگون نسبت به ایجاد بستری باز به‌منظور شرکت کمپانی‌های دیگری چون اسپیس‌ایکس اقدام کرده که این موضوع خبر بسیار خوبی برای کمپانی اسپیس‌ایکس است.

در مقابل اتخاذ سیاست جدید پنتاگون، اسپیس‌ایکس نیز باید شکایت خود را باز پس گیرد. نیروی هوایی ایالات متحده نیز امکان مشارکت کمپانی‌های دیگری را در پروژه‌ی پرتاب موشک‌ها به فضا فراهم خواهد کرد. همچنین نیروی هوایی ایالات متحده متعهد شده تا همکاری‌های لازم را با اسپیس‌ایکس به منظور آماده‌سازی این کمپانی برای همکاری با وزارت دفاعی و انعقاد قرارداد دولتی انجام دهد. براساس اطلاعات منتشر شده، اسپیس‌ایکس ۸۰ درصد از پیش شرط‌های مورد نیاز برای همکاری با پنتاگون را پیاده کرده است. انتظار می‌رود اسپیس‌ایکس در میانه‌های سال جاری مجوزهای لازم را از سوی پنتاگون برای همکاری با نیروی هوایی و مشارکت در برنامه‌‌‌ی EELV اخذ کند. برنامه‌ی EELV با هدف کاهش هزینه‌های برنامه‌های فضایی نیروی هوایی ایالات متحده راه‌اندازی شده که هدف از آن کاهش هزینه‌های صرف شده برای قراردادن ماهواره‌های نظامی در مدار زمین است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات